PewDiePie betyr mer for tenåringer enn tradisjonelle kjendiser

Den svenske «let's play»-eren danker ut alt av Hollywood-stjerner.

Felix har 27 millioner fans.
Stillbilde, PewDiePie

Det amerikanske underholdningsmagasinet Variety gjennomførte en undersøkelse blant 1500 tenåringer i juli. Målet var å finne ut hvem aldersegmentet 13 til 18 ser på som mest innflytelsesrike på en liste av 20 kjente personligheter, valgt ut basert på 10 kjendiser som toppet Q Scores-listen og de mest populære engelskspråklige YouTube-personlighetene.

YouTube på topp

Selv om listen inneholdt slike kjente navn som Katy Perry, Johnny Depp, Seth Rogen og Paul Walker, var det YouTube-stjernene som stakk av med topplasseringene. Helt øverst ligger komiduoen Smosh – to 20-åringer som har laget komivideoer siden 2003. De har blant annet gjort mange parodier på kjente spillserier.

På delt andreplass ligger The Fine Brothers – gjengen bak de mange «... reacts to»-videoene som florerer på YouTube, der en gruppe mennesker (eldre, førsteklassinger, YouTubere) reagerer på en viral video.

Plassen deler de med den svenske YouTube-kjendisen PewDiePie, som for øyeblikket også har den mest populære spillkanalen på videonettstedet. Andre YouTubere som ligger høyt på listen er KSI, Ryan Higa og Shane Dawson.

29 millioner fans

PewDiePie, eller Felix Arvid Ulf Kjellberg som svensken egentlig heter, har gjort seg stor ved å spille spill, filme det og underholde fansen sin. For øyeblikket er det 29 millioner som følger YouTube-kanalen hans. Videoene er nok likevel ikke noe for alle – som alle suksessfulle personer har Felix fått mye kritikk for videoene sine og stilen sin. Kanskje ikke så rart, ettersom han lener seg tungt på absurd humor, banning og klovnerier.

PewDiePie tjener for øvrig rimelig grovt på videoene sine.
Svensken tjener 24 millioner kroner i året på å spille spill »

Siste fra forsiden