Portal-inspirerte Magrunner trenger penger

Du kan påvirke siste fase av spillutviklingen.

De siste par månedene har det haglet med spennende Kickstarter-prosjekter, og akkurat nå sprudler det over av givervilje og tillitt til den nye «crowd-funding»-modellen. Det nyoppstartede ukrainske studioet 3AM Games vil også være med på pengegaloppen, men gjør en liten vri på konseptet.

Blanding av Portal og H. P. Lovecraft

Magrunner virker å være en skarp blanding av puzzle-mentaliteten til Portal, og stemningen og mytologien fra H. P. Lovecraft og cyberpunk. Det hele foregår i en nær fremtid, der høyteknologi og gamle mytologiske skrekkeligheter møtes. Verden er etter alt å dømme på randen til å rives i fillebiter, og det er kun helten Yoshi og hans mutantmentor Gamaji som kan sørge for at ting kommer på rett kjøl.

Spillet ser unektelig pent ut.

Nøkkelordet rent spillmekanisk virker å være puzzle-elementer i førsteperson, og særlig effekten av to motstridende magnetiske poler er i fokus. Etter alt å dømme er spillet kommet langt på vei, og utvikleren skryter av å ha ferdigstilt 25 av nivåene allerede. Bak det estetiske uttrykket ligger Unreal 3-motoren og durer, og det hele ser ikke så aller verst ut.

Sluttbeløpet bestemmer innholdet

3AM Games har jobbet med det merkverdige spillet i ett år nå, men er snart ferdige. Gjennom den nye Kickstarter-lignende tjenesten GamesPlanet Lab ønsker utvikleren å få et siste pengepuff i baken for å kunne få råd til å legge inn akkurat de delene du ønsker deg.

Minstemålet ligger på 100 000 euro, eller om lag 1 million norske kroner, og dersom det nås legger utvikleren inn en spiller-mot-spiller-modus og fem ekstra kart. Dersom de overskrider grensen og når 200 000 euro, slipper de også spillet til Mac, hyrer inn en kjent komponist, og utvider enspillerkampanjen med ti brett. Slik fortsetter eskaleringen helt opp til 400 000 euro. Man får også andre, mer håndfaste belønninger for å donere, slik det er i de fleste Kickstarter-prosjektene

Vent nå litt… en Portal-hund?

Det blir også mulig å påvirke sluttfasen av spillet gjennom en demo som etter planen slippes om litt over et halvt år. Denne demoen vil bli tilgjengelig for alle som har slengt inn en slant, og målet er å kunne få tilbakemeldinger på hva som fungerer godt og hva som ikke er helt slik det bør være. Spillet blir ikke lansert før kvaliteten er god nok til at gjennomsnittet på tilbakemeldingene ligger på 4 av 5. Det er ikke urimelig anta at vi må vente til neste år for å se en lansering av spillet.

Så langt har utvikleren nådd 26% av minstebeløpet, 20% i løpet av de første 36 timene. De har durabelig godt med tid også, for doneringsfristen løper ikke ut før om en og en halv måned.

Magrunner skal etter planen slippes til PC, og utgaver til Mac og iPad dersom de aktuelle beløpene nås.

Les også: Trenger Kickstarter-hjelp til ambisiøst romflyvespill Les også: Kommentar: Får vi en ny spillrevolusjon?

Magrunner-utviklerne forteller om spillet.
Les også
Microsoft avduker Fable Legends

Siste fra forsiden