Januar er nesten over, men før måneden er omme får vi plass til to etterlengtede indie-lanseringer. I dag dukker nemlig den ferdige utgaven av Proteus opp på nettet, og i morgen følges den av Antichamber. Begge spillene har gjort det godt i Independent Games Festival, og dessuten vunnet en bråte andre priser.
Proteus og Antichamber har i tillegg det til felles at de er førstepersonsspill. Men der slutter også likhetene.
Proteus finner sted på en drømmeaktig øy, og her er poenget bare å utforske. Den eneste måten å påvirke verden rundt deg på er rett og slett ved å være der; miljøene og de fascinerende skapningene i dem vil reagere på din tilstedeværelse på ulike måter.
![](https://i.bo3.no/image/43116/ss_ff0af8d9f2ae03e240912d0535fda7688e6859d5.1920x1080.jpg?c=0&h=281&w=500)
Spillet skilter med et dynamisk lydspor som endrer seg basert på det som skjer. Grafikken har også en egen stil, og minner litt om klassiske 8-bit-spill. Selv om objektene i verden er tredimensjonale ser de ofte helt flate ut, siden de mangler skyggelegging.
![](https://i.bo3.no/image/43117/ss_c02435ac01bff1e3af6c69e9ddeb77f6bf40caf2.1920x1080.jpg?c=0&h=281&w=500)
Hjernetrim i Antichamber
Antichamber er noe helt annet. Dette er en hjernetrimmer som gjør det den kan for å rote med hodet ditt. De M.C. Escher-aktige miljøene er fulle av hemmeligheter og overraskelser, og ting er sjeldent det de ser ut til å være. Spillet bruker skarpe farger og rette linjer for å skape en egen visuell stil.
For å hjelpe deg å komme gjennom disse miljøene utstyres du med et slags våpen, som kan skape, manipulere og ødelegge materie.
Begge spillene blir tilgjengelige på Steam (Proteus, Antichamber). Proteus kan også kjøpes DRM-fritt direkte fra utvikleren, og da får du Steam-kode med på kjøpet. Antichamber finnes kun for Windows, men Proteus har også en OSX-versjon.
Les også: Årets IGF-finalister kunngjort
Les også: Anmeldelse: Kentucky Route Zero