Mass Effect Legendary Edition

Shepard i storform

Den beste måten å oppleve trilogien.

Mass Effect: Legendary Edition.
EA

Det er over 13 år siden Mass Effect ble sluppet, med oppfølgerene henholdsvis i 2010 og 2012. Uansett om du har spilt spillene eller ikke så har du helt sikkert hørt om dem, og det er mange som har spillserien blant sine favoritter.

Nå har Bioware pusset opp spillene, og klargjort dem for nyere maskinvare. Nesten alt av nedlastbart innhold er på plass og integrert i historien, med unntak av The Pinnacle Code, der kildekoden desverre har gått tapt.

En god overhaling

Det er Mass Effect, det første spillet i serien, som har fått de største oppgraderingene her. Det er vel også ganske naturlig, da dette ble sluppet allerede i 2007, og begynner å vise gode aldringstegn. Over hele fjøla har utviklerne oppdatert det visuelle. Det er nye lyseffekter, områdene du beveger deg gjennom er mye mer detaljerte, og både utstyr og figurdesign har blitt pusset på.

Oppgraderte lyseffekter hjelper på.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Uansett er det verdt å huske på at dette er et gammelt spill, og det ser på ingen måte ut som et moderne skytespill etter dagens standard. Dette synes spesielt godt på ansikter og figuranimasjon, som fortsatt er stivt og unaturlig i de aller fleste tilfeller. Mange av områdene du besøker er fortsatt fargeløse og monotone selv etter å ha blitt fikset på. Uansett så er totalinntrykket av den visuelle oppgraderingen av Mass Effect en god forbedring, men fortsatt helt klart et aldrende spill.

Men det er ikke kun det visuelle som er endret. Kampsystemet, og da spesielt sikting og skyting med våpen kjennes mye bedre ut, og er mye nærmere følelsen fra oppfølgerne. Det er fortsatt stivt, men kanskje den største merkbare forandringen fra det opprinnelige spillet til Legendary Edition. Grensesnittet har også fått litt justeringer her og der, og noen spillsystemer er endret til det bedre (alle kan bruke alle slags våpen, for eksempel).

Mass Effect er fortsatt er spill med grove kanter, akkurat slik det var i 2007, men jeg er fortsatt veldig glad i spillet. Historien sparker i gang utrolig fort, du samler sammen gjengen med herlige figurer i løpet av kort tid og historien drives framover hele tiden. Stemmeskuespillet er godt, og historiemessig er dette Bioware tett på toppform.

Fortsatt fantastiske spill

Citadel.
Gøran Solbakken/Gamer.no

De to oppfølgerne har også fått mange av de samme oppgraderingene, men ikke like omfattenede som i det første spillet. Det er små detaljer og generelle visuelle forbedringer på rustninger, ansikter og områder også her. Fortsatt er det merkbart stive og rare ansiktsanimasjoner når figurene snakker, men utover dette ser de to siste spillene også generelt bedre ut. Lastetidene er merkbart bedre sammenlignet med de opprinnelige , selv om de samtidig er lenger enn det vi er vant til i moderne spill, på moderne maskinvare.

Alle tre kjører bra, uten nevneverdige fall i bildefrekvens eller andre tekniske problemer. Jeg spiller på PlayStation 5, men det finnes kun en PlayStation 4-versjon av Legendary Edition, så full kraft fra den nyeste generasjonen med konsoller er ikke på bordet her.

Hvis vi tar bort alle forbedringer, visuelle oppgraderinger eller endringer gjort i samlepakken, så er fortsatt Mass Effect-trilogien en serie med spill jeg er stor fan av. Bioware nøster sammen et stort romdrama, de blander inn et av de bedre persongalleriene jeg har opplevd i spill, og forteller en intens og spennende fortelling som spenner tre meget gode spill.

Måten de innlemmer svært gode nedlastbare pakker som The Shadow Broker og Citadel på fungerer utmerket, og det er deilig å ha hele trilogien samlet i en totalpakke på denne måten. Selv om jeg vet hvordan det hele ender, så tok det ikke lange stunden med Mass Effect før jeg kjente på suget etter å oppleve neste historiedel, å slå av den neste praten med Garrus eller Tali, eller scanne den neste planeten for ressurser.

Den beste kompanjongen!
Gøran Solbakken/Gamer.no

Trilogien er ikke perfekt, den har fortsatt med seg mange av de samme svakhetene den hadde når originalspillene ble sluppet. Men denne samlepakken forbedrer nok elementer til at det uten tvil er den beste måten å oppleve Shephards reise gjennom universet.

Historien er strålende fortalt, du kastes rett ut i konflikt som omfatter hele universet og som handler om antikke, utdødde raser du ikke engang hadde hørt om for fem minutter siden. Samtidig balanseres det med nære, gode fortellinger og et persongalleri hentet fra øverste hylle. Jeg vil ha med meg nesten alle på hvert oppdrag (Nei, ikke deg Kaidan), og jeg gleder meg alltid til den neste samtalen med alle mine kompanjonger på Normandy.

Mass Effect: Legendary Edition holder seg trofast mot spillserien, samtidig som det er en stor nok oppgradering til at det er verdt prisen man betaler.

Mass Effect: Legendary Edition er ute nå til PlayStation 4 (testet, på en PlayStation 5), Xbox One og PC. Konsollversjonene er kompatible med PlayStation 5 og Xbox Series X/S.

9