Sniktitt

Ghost of Tsushima

Griselekkert samuraieventyr fra Infamous-studioet

Ghost of Tsushima blander skjønnhet og vold, og lykkes i hvert fall med det første.

Ghost of Tsushima.
Sony Computer Entertainment

LOS ANGELES (Gamer.no): Samurai. Uansett hvilken kjennskap du har til japansk kultur og historie er det ikke til å komme fra at det ordet har noe magisk ved seg. Det handler om ære, mystikk, disiplin og ikke minst kamper med sylskarpe sverd.

Nettopp denne magien prøver Infamous-studioet Sucker Punch å fange i sitt kommende Ghost of Tsushima. I år som i fjor var spillet blant hovedattraksjonene på Sonys E3-konferanse, og det er fortsatt knyttet stor spenning til prosjektet.

I Los Angeles fikk vi ta en kikk på hva Sucker Punch har drevet med de siste 12 månedene, og mens utseendet er upåklagelig er det vanskelig å la seg begeistre av kampene i spillet.

Skjønnhet så langt øyet kan se

Sony Computer Entertainment

Fra første sekund med Ghost of Tsushima er det krystallklart at Sucker Punch har satt det visuelle i forsetet. Spillet er ulidelig vakkert, fra de åpne gresslettene til bambusskogene som presser på fra alle sider og stenger det som er av lyd og lys ute.

Verdenen spillere får besøke er satt til Japan på tolvhundretallet, under en av de blodige mongolinvasjonene av landet. Ni dager ut i invasjonen er sporene etter invasjonen lette å se, med graver i hopetall og landsbyer i brann. Det er et sørgmodig syn, og kunstsjef Jason Connell er rask med å påpeke at dette slettes ikke er noen hyggelig fortelling.

I stedet ønsker teamet å skildre både harmonien og kontrasten mellom skjønnhet og vold i livet til en samurai. Dette får vi oppleve gjennom øynene til Jin, en oppdiktet figur som er basert på utallige filmer, bøker og legender om de klassiske krigerne.

– Du kan gå dit

Selve verdenen er en nøyaktig kopi av Tsushima-øya, som ligger midt mellom Japan og Sør-Korea. Connell nøler med å kalle Ghost of Tsushima et åpen verden-spill, men forsikrer om at spillere fritt skal få utforske de vidstrakte omgivelsene så ofte og så mye som mulig.

Der kommer blant annet hesten, som ble vist frem under Sony-konferansen, inn. Ser du noe i det fjerne, enten det er en skogbrann eller en storm, kan du klyve opp på hesteryggen og ri bort dit. For alle som har spilt Skyrim høres konseptet veldig kjent ut, men detaljnivået her gjør opplevelsen hakket mer tilfredsstillende.

Sony Computer Entertainment

I Ghost of Tsushima reagerer verdenen på alt man gjør, ned til hvert eneste gresstrå. Blader virvler opp når du løper forbi og søla blir sittende i klærene om du ruller gjennom den. Med vinden som suser stille i bakgrunnen er alt i konstant bevegelse, og det er en fryd å beundre landskapet.

Og det er visstnok bare begynnelsen. Ifølge utvikleren vil verdenen bestå av ulike territorier, som alle har hvert sitt tema. Hva de andre områdene vil by på fikk jeg ingen svar på, men om vi kan forvente mer av det Sucker Punch har vist så langt lover dette veldig godt.

Les også
Anmeldelse: Ghost of Tsushima

Ære eller overlevelse?

Ved siden av den nydelige verdenen står spillets kamper stort sett i sterk kontrast. Også her er det imidlertid skjønnhet å spore, som når Jin likviderer en fremadstormende fiende med ett lynraskt sverdhugg eller i de svært så slående kamparenaene spillet disker opp med fra tid til annen.

Sony Computer Entertainment

I beste samuraistil holder Ghost of Tsushima seg stort sett til nærkamper med sverd. Mekanisk minner det en del om tidligere Assassin's Creed-spill, hvor man kan hugge og slå på fiender, kontre angrepene deres og utslette dem med brutale henrettelser.

Mens de stilistiske samuraiteknikkene vekker glede, har jeg enda tilgode å bli skikkelig begeistret for kampsystemet. Det er heldigvis litt mer flytende enn andre lignende spill, og ikke like kontekstbasert. Dermed har man har større frihet til å takle kamper på ulike måter.

Akkurat det er noe Jin også må lære seg i sin kamp mot mongolene. Mens samuraiene la stor vekt på ære og hederlige kamper, gjerne én mot én, var ikke det på langt nær like viktig for de invaderende styrkene. Underveis tvinges spillets protagonist til å endre sine holdninger rundt det å krige, noe som vil gjenspeiles i både historien og selve spillingen.

Har sett det før

Skarpøyde fans la kanskje merke til at Jin kjempet på måter som ikke var helt samurai-aktige i traileren. Blant annet da han hoppet ned fra takbjelkene og eliminerte tre fiender på rad i nærmest sakte film. Ifølge Connell ville en ekte samurai aldri oppført seg slik, men på denne måten får utvikleren også introdusert spillets progresjonssystem.

Sony Computer Entertainment

Ved siden av evner man tilegner seg etter hvert, vil Ghost of Tsushima by på ulike våpen og antrekk. Akkuart hvordan progresjonen vil foregå er fortsatt hemmelig, og hvorvidt man for eksempel får tjene opp erfaringspoeng og gjøre Jin sterkere er uvisst. Hva utstyret angår vil det imidlertid inneha ulike egenskaper, som blant annet kan påvirke kamper eller sniking.

Basert på det jeg fikk se skiller heller ikke snikingen seg så veldig ut fra andre spill i sin sjanger, og Sucker Punch lener seg på kjente formler. Høyt gress og lave murer holder Jin skjult for fiendens øyne, mens han kan klatre opp på hustak for å komme seg usett forbi vaktposter eller frem til et mål.

Når sant skal sies vet jeg ikke hva utvikleren kunne gjort annereledes her. men det jeg fikk se av både kampene og snikingen gjør at spillet glir sammen med utallige andre titler. Det er i så fall synd, dersom innholdet ikke matcher den skyhøye kvaliteten til spillets utseende.

Konklusjon

Sony Computer Entertainment

Ghost of Tsushima er det peneste spillet på E3 2018, og det er ingen andre som kommer i nærheten. Landskapet som strekker seg over øya er vanvittig lekkert, og det nærmest skriker etter at vi skal komme å utforske det. Fotomodusen her blir nok godt brukt, tenker jeg.

Likevel er jeg redd for å ha altfor store forhåpninger til dette spillet. La meg gjerne ri på hesterygg over åpne gressletter og gjennom mørke skoger for alltid, men kampene er jeg så langt ikke spesielt begeistret over. Mekanisk sett minner kampsystemet for mye om eldre Assassin's Creed-spill, og jeg er ikke klar for å vende tilbake dit med det første.

Selvfølgelig er det, for alt vi vet, lenge til Ghost of Tsushima havner i butikkhyllene. Sony har enda ikke røpet noen lanseringsplaner, og jeg håper så inderlig at utvikleren får nok tid til å polere på hele opplevelsen. Samuraikulturen er uhyre spennende, men nå som Ghost of Tsushima plutselig har fått konkurranse fra både Sekiro: Shadows Die Twice og Nioh 2 er det ikke lenger fritt frem for noen.

Ghost of Tsushima slippes til PlayStation 4. En slippdato er ikke klar. Vi fikk sett spillet under E3-messen i Los Angeles. Reise og opphold ble betalt av Gamer.no.

Les alt om E3 2018 i vår E3-seksjon »

Siste fra forsiden