Sony fikk hjelp av skytespillutviklere til å designe DualShock 4

– Vi prøvde et latterlig bredt utvalg av kontrollere.

Da tiden var inne for å spikre en design for PlayStation 4-spaken, sendte Sony ut en rekke prototyper til utviklere av førstepersons skytespill for å få innspill. Dette forteller PlayStation 4-designer Mark Cerny til IGN torsdag.

– Vi så på de bestselgende titlene der ute – dersom vi fant folk vi kunne ha en dialog med, begynte vi å sende ut en strøm av spaker. Og vi ville etterspørre tilbakemelding på ting som konkavitet eller konveksitet, skulderknapptyngde og plassering, samt presisjon, forteller Cerny.

Spak vs. spak

Denne generasjonen har diskusjonen om hvilken spillspak som er best vært et hett tema. Selv om enkelte foretrekker Xbox 360-spaken av ergonomiske hensyn, er det andre ting – slik som d-pad-knappene – som PlayStation 3-spaken får skryt for. Den største forskjellen har nok likevel vært plasseringen av de to analoge stikkene: Der Sonys Dual Shock 3 har sidestilt både venstre og høyre analogstikke, slik at de er like høyt på kontrolleren, har Xbox 360-spaken løftet venstre analogstikke opp til d-pad-området.

Egner denne seg til førstepersonsspill? (Foto: Barone Firenze, Shutterstock.com)

Cerny kan fortelle at også analogstikkeplasseringen var et hett tema i designprosessen.

– Vi laget og testet et latterlig bredt utvalg av spaker, og vi lot folk prøve å spille spill med de. Den nåværende designen kom ut av denne prosessen. Vi konkluderte med at det å ha to analogstikker plassert i samme høyde fungerer helt fint, sier Cerny

PlayStation 4s slippdato kryper stadig nærmere. Nå er det like over to måneder til den nye konsollen slippes her i Norge, 29. november. Rivalmaskinen Xbox One lar vente på seg inntil videre, med en foreløpig vag lovnad om slipp i begynnelsen av 2014.

Les også: Vi har testet PlayStation 4 Les også: Vi har testet Xbox One

Siste fra forsiden