Sony legger ned Wipeout-skaperen

Sonys Liverpool-studio, tidligere kjent som Psygnosis, er historie.

Sony har i dag kunngjort at de vil legge ned sitt spillstudio i Liverpool. Dette er utviklerstudioet bak de populære Wipeout-spillene, og var en av Sonys aller eldste spillutviklere.

– Det har blitt bestemt at Liverpool Studio skal stenges. Liverpool Studio har vært en viktig del av Sony Computer Entertainment Worldwide Studios siden PlayStation ble født, og har bidratt stort til PlayStation i årenes løp. Alle som har vært involvert i Liverpool Studio kan være svært stolte av det de har oppnådd, sier Sony i en pressemelding.

Husker du denne logoen?

Liverpool-studioet ble opprinnelig startet i 1984, av en gruppe veteraner fra den nedlagte spillutgiveren Imagine. På åtti- og nittitallet het selskapet Psygnosis, og opererte både som utvikler av egne spill og utgiver for spill fra andre utviklere. De skapte og ga ut mange klassiske titler, og logoen deres – en ugle – ble etter hvert svært kjent hos eiere av formater som Commodore 64 og Amiga.

I 1993 ble Psygnosis kjøpt av Sony, som planla å introdusere sin egen spillkonsoll på markedet. Den het PlayStation, og kom til Europa i 1995. Gjennom Psygnosis og nettverket deres sikret Sony seg tidlige suksesser som WipEout, G-Police og Destruction Derby. I starten av Sony-perioden lanserte Psygnosis også spill for andre formater, men de ble gradvis mer PlayStation-fokusert, og i 1999 ble selskapet helt integrert i Sony Computer Entertainment Europe og Psygnosis-navnet ble lagt dødt.

Studioet sto også for de offisielle Formula One-spillene og Colony Wars.

Studio Liverpool skal ha hatt rundt 100 ansatte fordelt på to utviklerteam, og var det nest største Sony-eide studioet i Europa. Sony vil fortsette å drive Liverpool-fasilitetene sine, som også inkluderer europeisk kvalitetskontroll for PlayStation-spilll, men det vil altså ikke skje mer spillutvikling på stedet.

Oppdatering: Ifølge en artikkel på Eurogamer jobbet utvikleren med et Wipeout-spill for neste generasjons PlayStation. Spillet skal ha vært under utvikling i 12 til 18 måneder. De skal også ha jobbet med et Splinter Cell-aktig actioneventyr. Begge spillene skulle være lanseringsspill for den kommende konsollen.

Les også: Funcom bekrefter permittering av ansatte
Les også: FlatOut-utgiver nedlagt

Siste fra forsiden