Star Citizen har sanket inn 120 millioner kroner

Velvillige fans sørger for at Chris Roberts' stjernespill har mer å by på.

At spillerne er villige til å åpne lommeboka for å få sine gamle spilldesignhelter og favorittstudio til å gjøre det de er kjente for er ingen overraskelse lenger. Tim Schafer, Chris Avellone, Al Lowe og Brian Fargo er bare noen av de mange navnene som sanker inn donasjoner i håp om å kunne finansiere sine drømmeprosjekter.

Størst av alle

Ingen har dog hatt større pengepott enn Chris Roberts og Cloud Imperium Games. Med romspillet Star Citizen har de nå lykkes med å sanke inn rundt 120 millioner kroner fra spillere som gjerne vil se et nytt spill fra den kjente designeren. Dette er en ny rekord i folkefinansieringsammenheng.

– Det er ekstra passende at vi når dette målet i dag, på Wing Commanders jubileumsdag. Takket være støtten fra dette utrolige spillsamfunnet innehar Star Citizen alt jeg drømte om å gjøre med den serien, og åpner opp potensialet for så mye mer, proklamerer Roberts på spillets nettside.

Jeg ser stjerner.
Jeg ser stjerner.

Planen nå er å gjøre Star Citizen ferdig på tampen av 2014. Innen den tid håper utviklerne å slippe små deler av spillet fortløpende, med det de selv kaller moduler. Første bit ute er hangar-delen som ble sluppet for litt siden. Denne lar spillere muligheten til å utforske en hangar, og gå inn i skip de har skaffet for å se seg rundt – så lenge man har oppfylt støttekravene.

Delmål

120 millioner stjerner, for å være eksakt.
120 millioner stjerner, for å være eksakt.

At donasjonene fortsatt strømmer inn kan ha sammenheng med delmålene som Cloud Imperium Games har satt seg. Desto større pengebinge, desto mer innhold. Ved 120 millioner kroner får dermed spillerne lovnad om muligheten til å ta ildvekslingene ut av verdensrommet og ned på bakkeplan. Neste mål på listen skal sørge for at utvikleren kan bruke avansert teknologi til å avbilde fjes, noe som skal gi mer varierte og realistiske figurer.

Star Citizen skal bli et romskytespill som ligner Wing Commander, med en svær enspillerkampanje som spillerne kan boltre seg i. Spillet utvikles kun til PC, og Roberts har tatt sikte på å lage et PC-spill for PC – men utelukker ikke at helt konsollene også kan få ta del i moroa.

Les også: Tilbakeblikk på Wing Commander
Les også: Star Citizen dobler budsjettet

Kommentarer (31)

Forsiden akkurat nå

Til toppen