The Old Republic-skaperne snuser på gratisspill

Følger med på konkurransen fra den nye markedsmodellen.

De siste par årene har gratisspill gått fra å være kleint til å bli en av de ledende markedsmodellene for onlinespill. Storsuksesser som League of Legends, Tribes: Ascend og The Lord of The Rings Online har brøytet veien for en ny form for spill, og for disse tre har inntjeningen vist seg å være god.

I et intervju med GamesTM forteller hoveddesigneren Emmanuel Lusinchi om hvordan utvikleren ser på fremtiden for Star Wars: The Old Republic, og konkurransen de møter fra den økende mengden av gratisspill.

– Jeg tror det er mer enn at spillene bare er gratis. Det handler om at det er mange gode tilbud ute på markedet nå. Hvis gratisspillene var elendige hadde ikke dette vært noe å tenke på, men det er definitivt gode spill der ute, og det kommer stadig nye tilskudd. Selvfølgelig påvirker denne konkurransen planen for hva du ønsker å gjøre, fortalte Lusinchi til spillbladet.

Star Wars: The Old Republic-skaperne er åpne for at spillet kan bli gratis etter hvert.

På spørsmål om det kanskje kunne være en idé å gjøre om The Old Republic til et gratisspill, svarte Lusinchi at studioet var åpen for idéen.

– Onlinerollespillmarkedet er veldig dynamisk, og vi må også være dynamiske. Med mindre folk er fornøyde med det de har, krever de stadig nye oppdateringer, nye spillmodier og situasjoner. Så vi ser på gratisspillmodellen, men jeg kan ikke fortelle deg noe mer detaljert akkurat nå.

Frister med gratis prøvetid

Star Wars: The Old Republic har slitt med å holde på abonnentene siden spillet ble lansert midt i julestria i fjor. I begynnelsen av mai ble det klart at spillet hadde mistet 400 000 abonnenter siden februar, og senere ble det også klart at utviklingsstudioet bak spillet, BioWare Austin skal ha sagt opp en rekke folk.

Derimot forsøkes det nå å lokke nye spillere inn i stjernekrigverdenen med en gratis prøveversjon. Denne prøveversjonen lar deg spille kostnadsfritt helt til nivå 15, hvorpå du kan kjøpe spillet for å spille videre. Om denne taktikken fungerer gjenstår å se, men det er et tegn på at BioWare Austin utforsker ukjent terreng.

Les også: BioWare sier opp The Old Republic-ansatte Les også: David Jaffe jobber med gratisskyter

Siste fra forsiden