TrackMania

Muligheter for de kreative
Den fjerde og siste modusen er en slags sandkassemodus som lar deg slå deg løs og bygge dine idealbaner. Det er imidlertid ikke bare å hoppe rett inn og produsere et stort og komplisert mesterverk. For å kunne bruke spillets mange byggeklosser må du betale for dem. De mer avanserte klossene koster mer penger enn de simple klossene, og penger skaffer du som nevnt ved å fullføre "races" og "puzzles". Når du har laget en bane du er fornøyd med må du teste den, og så kan du lagre den og sende den til venner eller laste den opp på spillets offisielle nettside. Banene tar svært liten plass, og du kan presse omtrent 80 baner inn på en megabyte.

Baneeditoren er enkel å bruke. Brukergrensesnittet står imidlertid ikke som noe perfekt eksempel på godt design, noe som egentlig gjelder hele spillet. Å lage baner blir dermed litt mer vrient enn nødvendig, men ikke verre enn at du blir vant med det etter en liten stund. Merkelig nok er framsiden av manualen prydet av et bilde av en bane som bruker en rekke byggeklosser som ikke finnes i spillet (og som i tillegg ser ganske artige ut). TrackMania inneholder allerede en stor mengde klosser, men litt flere kunne utviklerne godt puttet inn. Byggeaspektet er en av de tingene som virkelig gjør TrackMania unikt i forhold til andre spill i dagens marked, og i forhold til det er kanskje utvalget litt lite.

Spillet inneholder likevel et hav av muligheter, og du blir nok ikke lei av utvalget med det første. Det er nesten kun fantasien som setter grenser for hva du kan bygge, og det finnes en haug av virkelig storslagne baner på nettet (i og med at spillet har vært ute en stund i andre deler av verden er utvalget stort). Mange av de beste banene bruker heller ikke avanserte byggeklosser, og de banene som ser ut til å høste mest positive tilbakemeldinger på nettet er rimelig korte (ca. 40-100 sekunder) og fokuserer på racing i stedet for stunts.

Svært ulike spillmiljøer
TrackMania inneholder tre spillmiljøer, og hvert har sin spesielle bil. Det første miljøet er Japan, som er et landskap som for det meste består av snø og is. Banene her minner mye om berg og dalbaner, og inneholder en rekke vanvittige stunts. Bilen du må bruke er en pickuptruck som er relativt svak, men som til gjengjeld har utrolig godt veigrep. For å få gode tider her må du utnytte utforbakkene og de spesielle turboblokkene til det maksimale, og bremse så lite som overhodet mulig da bilen har elendig akselerasjon.

Det andre miljøet er USA, og dette er et ørkenmiljø. Banene her er også ganske berg og dalbane-aktige. Bilen likner på en Ford Escort fra syttitallet (som ironisk nok er en europeisk modell og relativt ukjent i USA), og denne har massevis av kraft under panseret, men stiller der i mot ikke med det aller beste veigrepet. Dette er kanskje den bilen i spillet som er mest utfordrende å kjøre, da den lett mister veigrepet hvis du går for raskt inn i en sving. Topphastigheten er høy, men det tar litt tid å oppnå den.

Det siste miljøet, Europa, er et skoglandskap med tydelig middelalderpreg. Banene her er de mest "ordinære", og består av vegstrekninger med asfalt og grus. Dette miljøet har også vann (som er dødelig), og middelalderborger med tykke slottsmurer som det er mulig å kjøre på. Bilen som hører til dette landskapet har et typisk fransk utseende, og kan skilte med vanvittig akselerasjon, ganske greit veigrep, men en relativt lav topphastighet. At topphastigheten er lav merker du imidlertid ikke noe til på de smale og svingete veiene, og bilen krever mye konsentrasjon for å kjøre.

Kommentarer (79)

Forsiden akkurat nå

Til toppen