– Vi kan ikke nå fotorealisme

Elder Scrolls Online-studioet forklarer hvorfor spillet ikke ser ut som Skyrim.

Det er ikke til å stikke under en stol at den visuelle stilen i kommende The Elder Scrolls Online er et par hakk unna det grafiske uttrykket i fjorårets storspill, The Elder Scrolls V: Skyrim. Der dragespillet skiltet med detaljerte, mørke og kalde landskap og bygninger, er det kommende nettrollespillet betydelig mer lyst, fargerikt og stilisert.

Under et intervju med GameInformer begrunnet utvikleren Zenimax Online stilhoppet.

– Mitt syn er at vi enda har ikke kommet til det teknologiske stadiet der nettrollespill kan være fotorealistiske. Vi kan ikke gjøre det, sa kunstnerisk sjef Jared Carr.

– Vårt mål er å ha 200 figurer på skjermen under våre massive slag. Dette gjør at vi har begrensninger med tanke på antall polygoner, teksturer og slike ting. Derfor kan vi ikke nå fotorealisme. Så for at spillet skal se bra og interessant ut, gjør vi det stilisert.

Skal føles håndlaget

Videre i intervjuet kommer det frem at utvikleren legger mye vekt på å få områdene til å føles håndlaget. I stedet for å ta snarveier plasserer utvikleren ut hvert eneste halmstrå og tre for hånd. Dette håper de vil gjøre at områdene føles unike. Utvikleren har likevel ett forbehold:

The Elder Scrolls Online kommer ikke til å se slik ut.

– Vi må nok bruke deler av enkelte hus og strukturer flere ganger, men vi kommer aldri til å bruke den samme bygningen flere ganger på samme sted.

Selv om Zenimax Online går for et stilisert utseende, lover Carr at spillet vil ha de skitne og røffe detaljene som kjennetegner de tidligere Elder Scrolls-spillene.

– Hver bygning har et nedslitt og skittent utseende, og langt fra alle rustningene er skinnende rene og pene.

1000 år før Skyrim

The Elder Scrolls Online er Bethesdas kommende nettrollespill som tar sikte på å la spillere oppleve de kjente og kjære områdene fra serien i samspill med andre. Spillet tar sted 1000 år før The Elder Scrolls V: Skyrim, da den daedriske prinsen Molag Bal prøver å trekke verdenen inn i sitt demonrike.

Dette er Zenimax Onlines første prosjekt siden stiftelsen i 2007. Ved roret står Matt Firor som tidligere har erfaring fra spill som Dark Age of Camelot. Spillet skal etter planen komme ut neste år, foreløpig kun til PC og Mac.

Les også: – Historien i onlinespillet nytes alene Les også: Anmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim

Les også
Anmeldelse: The Elder Scrolls Online

Siste fra forsiden