The Sims 3

Virtuelle familier

The Sims 3 er akkurat så nyskapende og friskt som det må være.

1: Side 1
2: Side 2

Bygg og bo

Utenom de rent simulatormessige nyhetene, har vi også fått flere byggemuligheter enn før, slik at det er lettere enn noensinne å skape arkitektoniske perler. Og denne gangen er det mulig å sette møbler og annet på skrått (faktisk kan du sette dem i akkurat den vinkelen du vil, ved å holde inne alt-knappen), slik at det blir mye mer attraktivt å bruke spennende vinkler i byggeprosessen. Hvis du trenger inspirasjon, er det bare å se på de mange heftige bygningene i nabolaget som følger med spillet.

Menn er svin.

Andre små, men absolutt hyggelige, nyheter inkluderer muligheten til å plassere mindre gjenstander på større gjenstander. Vi har riktignok alltid kunne sette ting på bord og benker, men nå kan vi for eksempel dekorere vasken med noen stearinlys og litt såpe om vi vil. Men merkelig nok virker det nå litt mer kronglete å sette møbler og andre ting der de skal være enn det har vært i tidligere spill. Spesielt det å henge ting på veggen kan være vrient av en eller annen grunn.

Jeg er litt skuffet over mengden ting i spillet. Vi har fått noen nyheter, som sykler og en mengde små pyntegjenstander, men ellers opplever jeg at utvalget er litt mindre enn jeg hadde forventet. Ta noe så enkelt som gardiner, for eksempel. Det er rett og slett fryktelig få av dem. Med tanke på at vinduer kommer i alle former og fasonger, virker det bare som det er et par forskjellige typer gardin til hvert vindu, og da er det ikke alltid lett å finne noe som passer i rommene du har laget. Jeg hadde faktisk aldri trodd jeg skulle klage på noe så sært som at et spill har for få gardiner i en anmeldelse, men når vinduene i min virtuelle stue er helt nakne fordi det ikke finnes passende gardiner blir jeg nesten nødt. Dette har tross alt aldri vært et problem tidligere.

Et annet eksempel er svømmebassenget. Det å få råd til å bygge eget svømmebasseng har alltid vært en belønning jeg har satt pris på. Og greit nok, vi får fortsatt bygge svømmebasseng i The Sims 3. Men vi får ikke stupebrett, som har vært fast inventar siden originalens dager. Andre klassikere, som badestampen og pianoet er også sporløst forsvunnet. Kall meg gjerne materialistisk, men slike ting har alltid vært viktig for meg som The Sims-spiller. Et av hovedmålene for meg er å bygge og innrede drømmehuset, og da er jeg rett og slett avhengig av å kunne kjøpe mye kult å ha der.

Byen er spennende.

Nettintegrering

Skal jeg ta på meg aluminiumfoliehatten og klekke konspirasjonsteorier, mistenker jeg nok at mangelen på ting i The Sims 3 har med en annen nyhet å gjøre, nemlig en nettbutikk som lar oss kjøpe og laste ned møbler, hårsveiser, bygninger og alt mulig annet for ekte penger. Dette er for så vidt en interessant nyhet, som kan la folk utvide spillet sitt med spesifikke ting de har lyst på uten å betale allverdens med penger eller få mye annet unødvendig på kjøpet. Men faren er at det blir en melkeku, og det er veldig synd om butikkversjonen av The Sims 3 (som tross alt koster like mye som tidligere spill i serien) mangler relativt essensielle gjenstander som stupebrett og gardiner for at folk som vil ha dem skal måtte kjøpe dem separat etter lansering.

Det positive er imidlertid at man får rikelig med muligheter til å skreddersy gjenstandene i spillet (liker man mønsteret til et teppe, kan man bruke det på en hvilken som helst stol, for eksempel), og hvis man lager noe heftig kan man laste det opp og dele det med andre spillere. Alternativt kan man gratis laste ned de kreative resultatene av andres eksperimenter. Man kan også laste opp (og ned) skjermbilder tatt i spillet, og til og med filmsekvenser. The Sims 3 har faktisk et innebygget redigeringsprogram for filmer, så hvis du vil leke Steven Spielberg og lage The Sims-utgaven av favorittfilmen din er det bare å sette i gang.

Tradisjonelle The Sims-problemer som at simmene begynner å slite veldig med en gang flere stykker skal gjennom samme dør er fortsatt til stede, og det samme er de irriterende situasjonene hvor en trett sim, velger å mase om at han er trett og vil sove uten å faktisk ta hensyn til at det neste han har fått i oppgave å gjøre er nettopp det å gå til sengs. Det er litt synd at Maxis aldri klarer å fikse disse tingene skikkelig, men de er heldigvis ikke veldig seriøse problemer.

På fisketur i parken.

The Sims 2 tok et sjumilssteg fremover i forhold til grafikk, og det var nok ingen som forventet at det tredje spillet skulle gjøre det samme. Det gjør det heller ikke – vann er riktignok mye lekrere enn før, og vi får noen fancy effekter, men ellers er mye ved det gamle. Faktisk later det til at detaljnivået er noe svekket siden tidligere. Jeg husker for eksempel hvor imponert jeg var over hvordan simmene faktisk spilte sjakk «på ordentlig» når de satte seg ned med sjakkbrettet. Nå er disse herlige og avanserte detaljene byttet ut med fryktelig enkle animasjoner.

Helhetsinntrykket er uansett veldig godt, ikke minst på grunn av de sømløse omgivelsene som gir deg følelsen av at simmene dine eksisterer i en ekte verden. Simmene selv har blitt litt «rundere» i formene siden sist, og det er større muligheter for å variere kroppsfasongene deres. Fedmeproblematikken har for alvor inntatt The Sims-verdenen, kanskje for at spillet skal få større appell hos hamburgerslukerne i Amerika. Lydmessig holder spillet det samme skyhøye nivået som før, noe som selvsagt er helt nødvendig for at opplevelsen skal virke autentisk. Vi vet jo tross alt hvordan alle tingene og aktivitetene i spillet høres ut i virkeligheten, og da nytter det ikke å ta snarveier.

The Sims 3 tar serien et langt steg fremover, ved å introdusere dynamiske, sømløse miljøer hvor simmene dine kan dra hvor som helst, når som helst. Vil du besøke naboen tar du bare en kort gå- eller sykkeltur bort, banker på og ber om å få komme inn. De nye miljøene betyr også at det plutselig spiller en rolle hvor du plasserer huset ditt. Foretrekker du en sentral beliggenhet eller kort avstand til stranden? Eller er det utsikten fra stuevinduet som er viktigst? I tillegg til disse nyhetene har selve livssimulatoren blitt mer avansert og naturlig, med små og store tilfeldigheter og hendelser som påvirker simmenes dagligliv, rollespillaktige personlighetstrekk og mulighet til å ta med seg småting i lommene.

Samtidig er kjernegameplayet det samme som det alltid har vært, og etter å ha spilt The Sims 2 med en bråte ekspansjoner føles det litt begrenset å gå tilbake til et relativt nedstrippet hovedspill uten verken kjæledyr, utesteder, årstider eller ferier. Jeg føler også The Sims 3 kunne hatt godt av flere møbler og dekorgjenstander, og føler det er noen rimelig klare mangler her – som svømmebasseng uten stupebrett. En av de største gledene ved The Sims-spillene handler jo nettopp om å skape drømmehjemmet, og jeg skulle gjerne hatt litt mer snadder å bruke mine virtuelle penger på.

Alt i alt er det imidlertid ingen tvil om at The Sims 3 vil bli godt mottatt hos seriens tilhengere, takket være mange flotte nyheter og mer realisme og autentisitet enn noensinne. Mens forgjengerne var virtuelle dukkehus, gir The Sims 3 en hel verden å leke med – og det er faktisk temmelig moro.

The Sims 3 kommer i salg for PC og Mac torsdag 4. juni.

Diskuter artikkelen i forumet

1: Side 1