Se hva Drømmefall-utviklerne svarte leserne

Ragnar Tørnquist & co. stilte i nettmøte på Gamer.no. Windows

, 12. februar 2013 08:52Laster kommentarer

Spillsamling

Annonse

Saken er oppdatert onsdag 13. februar klokken 14:18.

Norske Ragnar Tørnquist og hans team i nyoppstartede Red Thread Games har vært godt profilert i nyhetsbildet den siste tiden. I fjor høst bekreftet den profilerte spilldesigneren at Drømmefall: Kapitler er under utvikling, og fredag forrige uke gikk startskuddet for Kickstarter-kampanjen.

Skjermbilder fra Drømmefall: Kapitler.
Skjermbilder fra Drømmefall: Kapitler.

Første norske spill på Kickstarter

Gutta ber om 4,7 millioner norske kroner, og mangler nå drøye 730 000 kroner for å realisere oppfølgeren til de kritikerroste eventyrspillene i Den Lengste Reisen-sagaen.

Drømmefall Kapitler blir et rent eventyrspill som i første omgang er under utvikling for Windows. Spillet gir oss fortsettelsen på historien til Zoë Castillo, hovedheltinnen fra Drømmefall, og vi følger henne og to andre spillbare figurer gjennom årets fire sesonger. Dermed får vi endelig se hva som skjedde etter den åpne og spennende slutten i det forrige spillet.

Spørsmålene fra fansen er mange, og noen fikk kanskje en del svar i vårt omfattende intervju fredag. Onsdag stilte kjernen i Red Thread Games opp i nettmøte med leserne våre. Det inkluderte manusforfatter Dag Scheve, sjefsdesigner Martin Bruusgaard og produsent Ragnar Tørnquist.

Trekløveret rakk å svare på 89 spørsmål i løpet av tiden som var satt av. Se alle spørsmålene og svarene under.

PS: Nettmøtet skulle opprinnelig foregå tirsdag. På grunn av tekniske problemer ble det utsatt til onsdag.

Besvarte spørsmål

2D

Hei, har dere vurdert å lage et klassisk pek-og-klikk med 2D-grafikk, eventuelt som et sideprosjekt? Det er jo en rekke utviklere som har hatt suksess med dette de siste årene.

Skrevet av: Geir - 12. februar 2013 08:57

Svar:

Ja, vi har absolutt vurdert det. Vi elsker go'e gamle eventyrspill alle mann. Hold øye på oss i ukene fremover, så kommer det kanskje noen nyheter og overraskelser :-)

Ragnar

Skrevet: 12. februar 2013 13:01

Arbeidet adler mannen

Hvordan får man jobb i Red Thread Games? Har dere noen stillinger ledige?

Skrevet av: Brian Westhouse - 12. februar 2013 09:21

Svar:

Hei!
Vi trenger flere dyktige folk til å hjelpe oss med å få dette i land. Det viktigste er selvfølgelig at du er dyktig til det du driver med, men også at du elsker spill like mye som oss :)

Det er ikke noen ledige stillinger akkurat nå, siden vi venter med å se hvordan kickstarteren går, men ting ser jo lovende ut! Det er supert å kunne vise til noe eksisterende arbeid, i form av en showreal eller portefølje.

Du kan sjekke ut nettsidene våre, og gjerne sende oss en mail:
http://redthreadgames.com/jobs/

Hilsen Martin

Skrevet: 12. februar 2013 13:03

Utviklingskostnader

The Secret World kostet voldsomt mye penger å utvikle - har dere en plan for hvordan unngå og håndtere eventuelle kostnadsoverskridelser nå som budsjettet deres er såpass stramt?

Skrevet av: Knut - 12. februar 2013 12:46

Svar:

Hei Knut! Godt spørsmål. Vi er jo et veldig lite team på Drømmefall Kapitler (rundt 15-16 totalt) samt at det er et en-spiller eventyrspill i en etablert og god spillmotor (Unity). Vi har i tillegg masse erfaring alle mann, og vi vet akkurat hva som koster penger, og hvordan vi skal være mest effektive og spare inn. Vi er ganske sikre på at vi skal klare å holde oss innenfor både budsjett og tid på dette spillet, og siden vi også har investert våre egne penger i dette, i tillegg til penger fra folkefinansieringen, så er det veldig, veldig viktig for oss å levere.

Ragnar

Skrevet: 12. februar 2013 13:04

Norsk oversettelse

Mens jeg ble veldig imponert over den norske versjonen av Den Lengste Reisen, ble jeg skuffet over Drømmefalls norske versjon. Først og fremst på grunn av de mange forskjellene. Nye stemmeskuespillere, og endel navn som ikke lengre var oversett. F.eks "Ravn" var blitt nedgradert til "Crow".

Hvordan vil dere prioritere den norske oversettelsen denne gangen, og vil dere satse på navn og stemmeskuespillere fra første eller andre spill?

Skrevet av: Erik-André - 12. februar 2013 09:38

Svar:

Hei,

Hyggelig at du likte den ene. Trist at du likte den andre mindre, men å leve opp til forventninger er ikke alltid lett:)

Det med oversettelsen var en vanskelig ting. For det første er jo Crow en kråke, for det andre var Aprils kodenavn i Drømmefall 'Raven' og da ble det plutselig forvirring.

Vi satser alltid på å gjøre den norske versjonen så sterk vi bare greier og det vil vi gjøre igjen. Det er lenge siden de forrige spillene og de samme skuespillerne er ikke alltid tilgjengelige, kanskje passer de ikke like bra som forrige gang de var med. Det er mange faktorer som spiller inn. Men vi prøver altså å gjøre så godt vi kan:)

Dag

Skrevet: 12. februar 2013 13:06

Språk

I hvilket språk var Den Lengste Reisen er spilt inn først, (var dialogen opprinnelig på Engelsk?) Er det planer å spille inn flere språk til Drømmefall kapitler?
Dette blir spennende!

Skrevet av: Martin Joakim Ulstein - 12. februar 2013 11:16

Svar:

Den Lengste Reisen ble skrevet og spilt inn på engelsk først, og så oversatt til norsk. Og ja, Drømmefall Kapitler kommer på flere språk -- blant annet norsk!

Ragnar

Skrevet: 12. februar 2013 13:10

Drommefall

Beste ønsker fra Ukraina! Vi elsker Drømmefall! Lykke til RTG!

Skrevet av: Cozzack - 12. februar 2013 11:52

Svar:

Hei,

Tusen takk!

Dag

Skrevet: 12. februar 2013 13:14

Cowbells

Will there be more of them?

Skrevet av: Slartibartfast - 12. februar 2013 11:00

Svar:

Guess what? I got a fever, and I guess you know what the only prescription is...

Klemz fra Martin

Skrevet: 12. februar 2013 13:17

Linux

Har dere planer om en linuxversjon?

Skrevet av: Runar - 12. februar 2013 11:44

Svar:

Linuxversjon ligger som ett av de aller første målene våre etter at vi har nådd $850,000. Vi har veldig lyst til å lage en Linux-versjon, så jeg regner med at vi får det til :-)

Ragnar

Skrevet: 12. februar 2013 13:17

Eksta penger

Supert at Kickstarteren har tatt sånn av. :) Om dere får mye over målsummen, hva skal dere da bruke de ekstra pengene til?

Skrevet av: Rob - 12. februar 2013 12:19

Svar:

Takk! Det er utrolig kult!

Vi kommer snart til å avsløre flere mål over $850,000, bl.a. Mac og Linux versjoner, mer innhold og gameplay, og mer historie. Alt vi får via Kickstarter går rett inn i spillet!

Ragnar

Skrevet: 12. februar 2013 13:19

Nesedobb

Hei, kan dere ta denne bort? Mye penere på de skissene der hun ikke har den!

Skrevet av: Per Arne - 12. februar 2013 13:10

Svar:

Som tidligere nevnt så ønsker vi å gi brukerne mulighet til å velge den bort. Det er mange som liker den, og noen som ikke liker den, og valgfrihet er bra. Dere må også huske på at bildet av Zoë med nesedobb ikke nødvendigvis er fra begynnelsen av spillet, og at hun ikke nødvendigvis har denne hele tiden. Det kan jo tilogmed være en grunn til at den er der :-)

Ragnar

Skrevet: 12. februar 2013 13:21

Magi og stemmer

Hei, i Den Lengste Reisen var magien veldig magisk, den gjorde utrolige ting som ikke er mulig i Stark. I Drømmefall derimot var magien mye mer utilitaristisk, nesten ren kjemi. Hva er grunnen til dette, og hvilken tilnærming vil dere ta i Drømmefall Kapitler?
I tillegg vil jeg bare si at det hadde vært veldig fint om dere klarte å oppdrive Finn Schau til igjen å gi stemme til Cortez, om han er med i spillet. Han gjorde virkelig den rollen utrolig bra.
Avslutningsvis vil jeg bare si jeg er veldig glad for at dere faktisk lager dette spillet. Takk :)

Skrevet av: Kristian H. H. - 12. februar 2013 12:03

Svar:

Hei Kristian,

Ja, dette hadde historiegrunner. I drømmefall var Marcuria blitt okkupert av Azadifolket, og de hadde gjort magi ulovelig. Derimot var vitenskap lov og Arkadia ble derfor likere og likere Stark. Dette er en ganske stor ting og noe som påvirker Marcuria og hele Arkadia sterkt. Jeg vil jo helst ikke spoile hva vi skal gjøre med historien i Kapitler, men noe av det vi synes kanskje manglet litt med Drømmefall var jo den følelsen av magi så det svarer kanskje litt?

Når det gjelder skuespillere er det altfor tidlig å si hvem vi kan klare å få tak, men jeg kan love at vi skal gjøre en så bra jobb vi greier.

Dag

Skrevet: 12. februar 2013 13:31

Røtter

jeg spilte drømmefall før den lengste reisen, men den lengste reisen har satt seg så mye bedre og vekket virkelig mine følelser! Jeg lurte bare på om Drømmefall Kapitler kommer til å ha samme dybde og rikdom/liv som den lengste reisen hadde? Dreamfall gikk jo litt vekk fra rare skapninger og det som jeg elsket ved Den lengste reisen...kommer dette tilbake i Drømmefall Kapitler?

Skrevet av: Mats-André - 12. februar 2013 13:05

Svar:

Ja, så absolutt! Akkurat det der har vi pratet om på teamet, og vi ønsker å hente magien fra DLR tilbake. Kapitler blir dypere, rikere, mer levende -- det er førsteprioriteten vår. Og masse rare skapninger! Og spennende nye steder :-)

Ragnar

Skrevet: 12. februar 2013 13:41

DLR

Den lengste reisen var spillet som fikk meg til og starte og spille dataspill i det store og det hele, og jeg ble egentlig veldig skuffet over Drømmefall. Så blir dette neste spillet mer som DLR og får man bry hodet sitt like hardt som man gjorde der?

Skrevet av: Frode - 12. februar 2013 12:24

Svar:

Hei Frode,

Vi satser vel egentlig på å ta de beste tingene fra DLR og de beste tingene fra Drømmfall og blande det inn i noe vi håper blir det beste spillet i serien så langt. En mellomting mellom de to spillene spillmessig er vel det vi satser på. Gode og spennende gåter, uten at de blir altfor obskure. En flott verden man kan bevege seg rundt i og prate med spennende karakterer samtidig som man spiller seg gjennom en god og dyp historie.

Håper det var litt svar.

Dag

Skrevet: 12. februar 2013 13:42

Vanskelighetsgrad

Hei!
Spilte nå nylig gjennom begge TLJ spillene for første gang etter å ha funnet de på Steam og vil gjerne takke dere for to helt fantastiske magiske eventyrspill.

Likte veldig godt pacingen på Drømmefall (Faktisk bedre enn eneren) men må innrømme at jeg synes det var litt for lett. Vil Drømmefall kapitler bli litt mer utfordrende?

OG: Får vi musikk fra Bjørn Arve Lagim denne gangen? Helt magisk musikk, og på det punktet synes jeg ikke Drømmefall traff helt blink.

Skrevet av: Mr. N. - 12. februar 2013 11:03

Svar:

Hei,

Tusen takk for skryt! Det blir vi selvsagt aldri lei av:)

Vi satser på å gjøre Drømmefall Kapitler noe mer utfordrende spillemessig enn Drømmefall, men forhåpentligvis uten å miste pacingen i historien. Det er alltid en avveing. Når det gjelder musikken er det litt for tidlig å annonsere hvem vi skal jobbe med.

Dag

Skrevet: 12. februar 2013 13:47

Drømmefall Kapitler?

Fra engelske "Dreamfall: Chapters" oversetter dere navnet til Drømmefall Kapitler. Hvorfor et så tungvindt og supernorsk navn?

Skrevet av: Tor E. Akselsen - 12. februar 2013 09:11

Svar:

Hei Tor,

Vi er nordmenn og da må vi vel ha en erkenorsk tittel? Drømmefall Kapitler en ganske grei oversettelse er det ikke?

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:02

Historieplanlegging

Etter det jeg forstår har historien vært planlagt en stund allerede. Men hadde dere oppfølgere i tanken allerede da Den Lengste Reisen ble skapt? Var for eksempel Zoe påtenkt allerede i første spill?

Skrevet av: Erik-André - 12. februar 2013 09:41

Svar:

Hei Erik-Andre

Historien om April har vært ganske satt siden DLR. Historien om Zoë, derimot, var noe vi kom frem til senere. Alle historier forandrer seg med tiden og etterhvert som man jobber mer og mer med detaljene selv om hovedpunktene vanligvis blir satt veldig tidlig.

Vi vet hvor vi skal, men reisen dit endrer seg underveis.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:03

Woodchuck

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck could chuck wood?

Skrevet av: Guybrush - 12. februar 2013 10:57

Svar:

Hei Guybrush,

42

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:04

Norske skuespillere?

Kommer spillet til å ha norsk og engelsk tale, på lik linje med Den Lengste Reisen og Drømmefall? Er det noen av skuespillerne som returnerer?

Er det forresten mulig å få kjøpt TLJ med norsk tale i dag? De gamle cd platene mine har blitt ulesbare med årene... Kjøpte det på steam men det hadde bare engelsk tale.

Skrevet av: Yngve - 12. februar 2013 12:06

Svar:

Hei Yngve,

Vi kommer til å lage en norsk versjon, ja. Der hvor vi klarer å få tilbake skuespiller vil vi gjøre det, men det er ikke alltid enkelt, særlig når det går så lang tid mellom hvert spill…

Tror ikke det er noen som selger norske versjoner av Den Lengste Reisen lenger, desverre, men det vet jeg ikke sikkert.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:06

Konklusjon

Dere burde virkelig lage en versjon av spillet til MAC ! Tror det er mange i målgruppen til den lengste reisen og drømmefall som har konvertert til mac. Vet ikke hvor tidkrevende og dyrt det er å lage til flere plattformer- men tror dere kunne fått mye igjen for det. Vil det forresten være mye fokus på historien i dette spillet - så det blir vanskelig for oss som ikke har spilt drømmefall på mange år å henge med?

Skrevet av: Scott - 12. februar 2013 14:26

Svar:

Hei! Det blir nok en Mac-versjon (og Linux), siden det vil være første mål etter at vi når hovedmålet vårt.

Og nei, det blir mulig å henge med i Drømmefall Kapitler, selv om du ikke har spilt de tidligere spillene. Vi kommer tilogmed til å ha et sammendrag av historien for nye spillere.

Skrevet: 13. februar 2013 13:06

spillmanus

Hei,

jeg er en ung forfatterspire som lurer på om det er mulig for en som meg å få jobb i spillbransjen? Jeg er ikke programmerer, men jeg elsker å lage historier og dialog, og har etter hvert spilt veldig mange spill. Jeg lurer på om det er håp som en som meg?

Skrevet av: Forfatterspiren - 12. februar 2013 12:39

Svar:

Hei forfatterspire,

Det eneste jeg kan si til det er at jeg nesten ikke skjønner foran og bak på en datamaskin, og jeg jobber jo med det.

Det å kunne fortelle en god historie er jo attraktivt i mange medier og mer og mer også i vårt. Tradisjonelt var det nok ikke så mange stillinger i denne bransjen bare som historieforteller, men det er litt i endring. Flere og flere spill satser på god historiefortelling og da blir historifortellerene mer og mer attraktive.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:07

Spillutvikler

Hei
jeg er en mann på snart 30år men er fortsatt helt fortapt i spillverdenen, så jeg lurer på hvordan jeg kunne ha gjort (som dere/deg)en karriere ut av deg jeg elsker?

håper på godt svar

Jan

Skrevet av: Jan - 12. februar 2013 13:21

Svar:

Hei!

Det spørs litt på hva du kan fra før av. Er du flink til å tegne, modellere eller animere er det jo bare å kline til, og søke. Om du går inn på forskjellige spillselskaper, er det veldig vanlig at de har en "Jobs" seksjon.

Om du ikke kan noe av det kunstneriske over, men bare har et generelt ønske om å lage spill, er det mest naturlige å bli spill designer eller spillprogrammerer. Det er flere skoler i Norge som tilbyr dette. Om ikke skole er aktuelt for deg nå, så ville jeg anbefalt deg å sette deg litt i i "modde-miljøet". Det er en fin mulighet til å få dypere innsikt over hvordan et spill er bygd opp, og hvordan logikken fungerer.

Lykke til!

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 13:08

Spillfinansiering og piratkopiering

De første tre dagene dro Kickstarter-prosjektet deres inn 75% av ønsket beløp. Er dere overrasket over hvor mange dedikerte fans dere har som er villige til å grave dypt i lommeboka for et løfte?

Hvordan ser dere på "problemet" med piratkopiering i lys av denne typen finansiering, og hvordan tror dere ulovlig spredning av det forrige spillet "Dreamfall: The Longest Journey" har påvirket dagens pengeinnsamling? Vil dere nå vurdere å stemme på Piratpartiet? :)

Skrevet av: Manuel Lains - 12. februar 2013 10:14

Svar:

Vi er absolutt overrasket og utrolig glade og takknemlige for støtten vi har fått fra fansene våre. Det varmer godt!

Jeg tror ikke vi skal gå inn i en diskusjon om piratkopiering her, men vi håper jo at folk både støtter oss på Kickstarter og betaler for spillet når det kommer ut. Det blir både billig (om enn litt dyrere enn det er via Kickstarter) og lett tilgjengelig digitalt. Vi trenger tross alt penger til å betale lønninger og til å forhåpentligvis begynne på neste spill etter Kapitler!

Skrevet: 13. februar 2013 13:09

Siste kapittel?

Blir Drømmefall: Kapitler siste spill i serien?

Skrevet av: Erik-André - 12. februar 2013 10:30

Svar:

Hei Erik,

Drømmefall Kapitler blir det siste spillet i det vi kaller Drømmesyklusen, altså historien om Zoë, men det trenger ikke bety at det blir det siste spillet i sagaen.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:09

The dingo ate my baby!

Hei Ragnar, jeg har et alternativt forslag til funding, la Dag spille biljard på diverse "underground" buler så har dere all finansiering iorden snart :-)

Lykke til gutter, kjempekult at Kickstarter går så bra, det er veldig spennende å følge, gleder meg til å prøve spillet deres :-)

Skrevet av: Marius E - 12. februar 2013 13:31

Svar:

Hei Marius,

Haha. Tviler på om det er det som skal hjelpe oss fremover. Treffer nesten ikke en kule om dage... Briller.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:10

Mac-versjon

Hei!

Gleder meg stort å se at dere er igang med nytt spill i denne serien, gleder meg kjempe masse. :)

Det jeg nå lurer på er om hvis jeg skulle 'pledge' nok til å få enten den digitale eller fysiske versjonen, ville da disse bli tilgjengelige for Mac om dere får nok penger i ettertid til å realisere disse versjonene? Har ikke tilgang til PC, men har allikevel veldig lyst til å se spillet realisert og å få muligheten til å oppleve det..

Skrevet av: Iain - 12. februar 2013 15:12

Svar:

Vi har Mac som en såkalt 'stretch goal', hvis vi får mer penger enn det vi har bedt om. Og det håper vi jo! Den versjonen blir selvfølgelig tilgjengelig for de som har gitt penger -- dere kan velge dette nærmere lansering.

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:10

Fun facts

Kan dere røpe en ukjent fun fact om hver av dere? :-)

Skrevet av: Terje - 12. februar 2013 13:26

Svar:

Ragnar er egentlig veldig sjenert, og synes det er superflaut å møte fans. Jeg hadde gleden av å oppleve en samling av tyske eventyrspillfans, som inviterte han til deres "Adventuregame of the century" utdeling, der DLR var nominert. Vi tenkte det skulle bli en kul fest, og dro hele gjengen. Ragnar ble med ett omsvermet av eldre kvinner, som ville ha autografen både her og der. Attpåtil var festen på en båt, så det var ingen vei ut. Vi andre kjøpte oss en gin&tonic, satt oss godt til rette, og nøt underholdningen :)

Dag er en følsom type. Sist gang han gråt var kun for noen dager siden, da han leste en rørende kommentar om at hva Den Lengste Reisen hadde betydd for han/henne. True story!

Jeg ble en gang hacket av en liten unge, i et nettspill. Jeg planla en intrikat hevn, i mange steg, der jeg bl.a. utga meg for å være en jente på skolen hans som var interessert i han (haha, husker at jeg lagde mailen kineline@live.no. Det er sånne adresser kidsa har ikkesant?). Jeg fikk til slutt tak i navnet hans, og fant nummeret til moren hans. Jeg ringte henne og sørget for at det lille svinet ikke fikk bruke en pc før han flyttet hjemmefra. Han skrev til meg to dager senere "Hvordan i alle dager fikk du til det...." Mmmmmmm søt hevn... Men jeg er egentlig en hyggelig type altså! Lover!

Hilsen Martin

Bonus: Dag spjæret buksa i morgenmøtet idag!

Skrevet: 13. februar 2013 13:11

Slektskap

Får vi vite mer om slektskapet mellom Lady Alvane, Kian Alvane, og eventuelt April Ryan i Drømmefall: Kapitler?

Skrevet av: Erik-André - 12. februar 2013 09:44

Svar:

Ja, absolutt. Det kommer mange store avsløringer i Drømmefall Kapitler!

Noen mysterier vil jo forbli, fordi mysterier er viktige, men jada, det mulige slektskapet blir i alle fall nevnt :-)

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:12

Må man ha spilt de andre spilla??

Må jeg ha spilt noen av de andre spilla, for sog skjønne
noe som helst??

Skrevet av: Filip - 12. februar 2013 13:18

Svar:

Hei Filip,

Nei, det trenger man ikke. Vi vil lage en bra oppsummering i starten slik at alle skal kunne forstå hva som foregår.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:12

facial animation

Heihei,

grattis med suksessen så langt.

Etter at jeg spilte L.A. Noire klarer jeg nesten ikke leve meg inn i andre spill lenger. Det føles som om det er 'no turning back'. Jeg går ut fra at Rockstar tok i bruk rimelig dyr teknologi, men ville dere brukt lignende teknologi hvis dere hadde hatt sjansen? Jeg føler en historie som TLJ kunne gjort så mye mer ut av den teknologien, fordi det er en mye mer emosjonell reise.

Skrevet av: Pete - 12. februar 2013 12:30

Svar:

Vi skal faktisk ta i bruk motion capture for ansikter, og selv om det ikke blir så avansert (og dyrt!) som i LA Noire, så vil det ligge langt, langt over kvaliteten på animasjonene i Drømmefall. Ansiktene våre er også mye mer detaljerte, for å kunne vise følelser og fortelle historie uten å måtte ty til dialog.

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:13

Drømmefall

Hei! Jeg skulle prøve å spille Drømmefall på Windows 7 men spillet krasjer når jeg starter det, er det noe man kan gjøre for at dette ikke skjer?

Skrevet av: Sigve - 12. februar 2013 13:59

Svar:

Hei

Nå har vi ikke noe med Funcom å gjøre eller det teksniske rundt de spillene, men ja, vi har hørt at det er noen som har problemer med det. Jeg har ingen løsning i hodet, men jeg vet det finnes endel løsninger på nett. Google is your friend! :)

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 13:14

Dag, er du blitt noe bedre på gitar?

for jeg vurderer å backe dere med såpass at jeg får en nice gitar-solo på release party. Men, har du tid til å øve nå som dere lager spill?

Skrevet av: Jan - 12. februar 2013 14:20

Svar:

Hei Jan,

Artig spm.

Bedre enn hva? Alt jeg spiller om dagen er jo alene så det kan uansett anses som en gitar-solo, slik jeg ser det:)

Om den blir bra må jo nesten noen andre ta stilling til.

Jeg øver ikke stort om dagen. Flyter på ballader fra seint nittitall;)

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:15

inspirasjon

Hvilke spill spiller dere og eventuelt henter inspirasjon og glede fra? :)
lykke til og må det bli mange gode spill frem over.

Skrevet av: rune - 12. februar 2013 13:16

Svar:

Hei!

Takk skal du ha! Vi spiller mye forskjellig. Ragnar sier han koser seg veldig med Ni No Kuni for tiden. Akkurat nå spiller jeg endel Path of Exile beta, League of Legends og Walking dead på iPad. Dag sier øl, men jeg tror ikke han forstod spørsmålet helt...

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 13:15

Fysiske rewards

Det virker som de fysiske belønningene er ganske dyre. Hvor stor del av Kickstarter-inntjeningen tror dere går bort på bokser og slikt?

Skrevet av: Ole - 12. februar 2013 13:14

Svar:

Det går helt klart bort en del på sånt, og vi tjener faktisk bedre på de digitale versjonene (spesielt den til $150!) men vi vet jo at spillerne våre liker bokser, trykksaker, spennende ting-og-tang, så vi ønsker jo å kunne gi bort det også. Vi har planer på plass for å produsere dette til en grei pris, så det vil ikke spise opp altfor mye av budsjettet vårt, heldigvis.

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:15

Norske stemmer

Sikkert mange som lurer på dette, men jeg spør likevel: Hvem skal ha de norske stemmene? Synnøve Svabø blant annet? :-)

Skrevet av: Knut Vikan - 12. februar 2013 08:58

Svar:

Hei Knut,

Det er litt tidlig å snakke om skuespillere til den norske versjonen. Synnøve Svabøe kommer nok ikke tilbake, men vi kommer til å gjøre så godt vi kan for å sørge for en god norsk versjon.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:17

Moral og gråsoner?

Hei, Red Thread Games. Må først gratulere dere med deres nye studio, og jeg har da i denne sammenheng to spørsmål til dere.

Dere har da sagt at dere vil fokusere mer på voksende temaer og moral, og det er i denne sammenheng jeg lurer på om dere vil fokusere mere på tabuer, eller temaer som kan skape moral konflikt. Altså mere fokus på gråsoner enn den vanlige svart hvit i både Dreamfall og de neste spillene dere kommer til å gjøre suksess med i fremtiden.

For det andre så lurer jeg på om dere er helt frittstående fra Funcom, eller er underlagt dem. Hvis dere er frittstående, hvilke IPer ønsker dere å jobbe med i fremtiden etter at triologien er ferdig?

Med hilsen en fan av gråsoner og moral konflikter.

Skrevet av: Sondre E - 12. februar 2013 11:02

Svar:

Hei Sondre!

Jada, vi kommer absolutt til å ta opp temaer som kanskje er litt mer tabu, eller skaper moralsk konflikt. Gråsoner, ja! Det er jo det som er fint med å ha vårt eget studio, vi kan fortelle historier som kanskje ikke er helt tradisjonelle.

Vi er helt frittstående fra Funcom. Den eneste koblingen vi har er at vi har lisensiert rettighetene til Den Lengste Reisen og Drømmefall. Vi har selvfølgelig et kjempegodt forhold med Funcom, og vi har alle kompiser som jobber der, men vi er et separat firma som vi eier helt selv.

Vi kommer til å lage mange spennende spill også etter Kapitler, men det vil vi ikke snakke om ennå -- ikke før vi er ferdig med det spillet!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:18

Trilogi

Var/er Drømmefall tiltenkt som en trilogi?

Skrevet av: Håvard - 12. februar 2013 10:57

Svar:

Hei Håvard,

Nei. Drømmefall, drømmesyklusen, historien om Zoë var alltid tenkt å skulle være to spill. Med Kapitler vil det da være tre spill så langt i sagaen, men de tre trenger ikke sees på som en trilogi. Det kan godt hende det blir flere spill i sagaen, men Drømmesyklusen avslutter vi altså med Kapitler.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:18

flere spill

Jeg må bare si en ting til. Disse to spillene er mine to favorittspill, når den lengste reisen kom i studietida satt jeg hjemme å spilte det fra begynnelse til slutt nesten sammenhengende, kan kanskje virke litt usunt men det er et helt fantastisk univers dere har skapt, jeg hadde ikke spillt den lengste reisen før jeg spilte drømmefall, men spilte det naturlig nok rett etterpå.

Fint om dere ikke har sånne actionsekvenser med knappemosing denne gangen, det var det eneste jeg ikke likte med drømmefall, historien er helt super og jeg håper dere lager flere spill i disse universene, for alt jeg vet finnes det kanskje flere verdener enn stark og arcadia...

Uansett håper jeg dere fortsetter med dette, jeg har gledet meg siden forrige spill og er så overlykkelig for at det snart kommer et til!

Skrevet av: per - 12. februar 2013 13:40

Svar:

Hei! Takk! Og nei, vi skal ikke ha actionsekvenser med knappemosing. Det lover jeg! Og ja, vi diskuterer fremtidige spill i dette universet også. Det kommer helt an på hvordan det går fremover med Kapitler og finansieringen!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:19

Nese-hulling - fra avgrunnen!

aka "Nose-piercing of doom!"
Er dette 100% fastslått?
Ørene er ok, men nesen?
Kan være jeg har ett litt forvridd bilde av Zoe, men jeg så ikke på henne som en person som brukte piercing.

Skrevet av: Nixxen - 12. februar 2013 09:37

Svar:

Hei! Nose-piercing of doom er jo utrolig bra sagt! Det er mange som er for nesedobben, og noen som er i mot. Nå er det jo ikke sånn at Zoë nødvendigvis har på seg denne hele tiden, eller at bildene på websiden er fra begynnelsen av spillet (det er de ikke), men vi kommer nok uansett til å gi spillerne et valg på om de vil ha nesedobb eller ei :-)

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:20

Tidenes beste spillkarakter.

Får vi et gjensyn med Roper Klacks? Vil gjerne ha han tilbake som ond trollmann!

Skrevet av: Øivind - 12. februar 2013 11:06

Svar:

Hei Øivind,

Roper Klacks kommer tilbake! Happy dance all around. Om han er ond, glad, sur, god, eller hva han er vil jeg ikke kommentere på dette tidspunkt:)

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:21

Den fævvern..

Jeg har bare ett spørsmål angående Kapitler, siden jeg stoler på at dere er fabelaktige:
Får Ravn tilbake sitt norske navn? Det var nemlig dét som irriterte meg mest ved Drømmefall; at den stakkars fævvern plutselig het Crow. Han heter jo ikke Crow. Han heter Ravn!

Ellers vil jeg bare benytte sjansen til å takke dere for to fantastiske spill. Den Lengste Reisen var det første spillet jeg spilte i denne sjangeren, og det endret rett og slett mitt syn på spill generelt. Det la lista så høyt at ingen andre spill har klart å måle seg med det så langt, og det vil alltid ligge hjertet mitt nært.
Jeg ser enormt frem til Kapitler og håper på maaaaange timer med godt gameplay! Til slutt vil jeg si takk en gang til, fordi dere fortjener det. Takk.

Skrevet av: Silje Knutson - 12. februar 2013 11:51

Svar:

Hei Silje

Jeg takker for varme ord på vegne av Ragnar og Dag! De sender deg virtuelle high-fives, og bukker dypt :)

Jeg har spurt dem om dette, og de har fortalt at dette var en laaaang diskusjon (ja det er faktisk slikt vi diskuterer opp i mente), og konklusjonen ble Crow i Drømmefall. Grunnen var at Aprils kallenavn var Ravn, og de ville unngå forvirring. Du vil få et gjensyn med den kjære fævvern, og på norsk vil han hete "Kråka", da det er faktisk det han er.

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 13:21

Kontroller

For å bare ta noen av mine tusen spørsmål:

Dreamfall led av at det tydeligvis var utviklet primært for Xbox, og dermed var vanskelig å spille uten kontroller – og selv med en kontroller er det av og til vanskelig å få karakteren til å peke i riktig retning (derav focus mode). Jeg håper at det ikke kommer til å være et problem i Chapters, siden det primært er et PC-spill?

Dernest: Dreamfall hadde en del kampsekvenser (kamptreningen til Zoë og Kian, bakholdsangrepet i skogen...) som ikke bare er sinnssykt vanskelige å få til uten en gamepad, men som i tillegg bryter flyten i spillet og virker fullstendig malplasserte. Hvor i alle dager kom de fra? Var det et diktum fra oven (aka markedsavdelingen) om at spillet til enhver pris *måtte* inkludere kamp? Kommer Chapters til å inkludere kamp? Jeg håper i så fall at det blir ut ifra et reelt dramaturgisk behov, og godt integrert i handlingen.

Finnes det planer om å slippe en oppusset utgave av TLJ? Har dere rettighetene til de to første spillene, eller bare til å produsere Chapters?

Sist men ikke minst, vil du være med på Norcon 27 i høst? :)

Skrevet av: Dag-Erling Smørgrav - 12. februar 2013 14:10

Svar:

Hei!

Drømmefall ble absolutt påvirket av Xbox-versjonen, som tross alt ble sett på som den viktigste versjonen. Dette er ikke tilfelle i Kapitler, som først og fremst er et PC spill. Vi kommer fortsatt til å støtte kontroller, men mus-og-tastatur kontrollen blir adskillig bedre enn den var i forrige spill. Det har vi faktisk allerede bevis på i prototypen vår.

Ingen kampsekvenser i Kapitler, og nei, det kom ikke fra oven. Det var en designavgjørelse vi tok i samarbeid med mange andre, og hadde det blitt gjort bedre så hadde det kanskje fungert, men sånn det var så fungerte det veldig dårlig. Vi gjør ikke den feilen igjen.

Vi har ikke rettighetene til de tidligere spillene, dessverre. Men vi har jo mest lyst til å lage nye spill og fortelle nye historier.

Og ja, gjerne Norcon!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:24

Oppfølger til DLR

Hei!

Vil det bli aktuelt å lage et spill som forteller historien om April etter DLR og frem til vi møter henne i Drømmefall?

Skrevet av: Håkon - 12. februar 2013 09:18

Svar:

Veldig godt spørsmål...

(stay tuned)

:-)

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:25

Har dere bestemt hvem som kommer til å være tegneren for The Graphic Novel? I så fall hvem?

Har dere noen ide om når novellesamlingen (den digitale versjonen) kommer til å være tilgjengelig?

Hvem kommer til å være hovedpersonene i novellene?

Kommer den norske versjonen av spillet til å bli gitt ut samtidig med den engelsk eller etter?

Hva står akronymet TLJH for?

Skrevet av: L-M - 12. februar 2013 11:44

Svar:

Hei L-M,

Mange spm. Jeg skal prøve å ta dem i tur og orden her.

The Graphic Novel kommer til å ha mange forskjellige bidragsytere, og jeg kan ikke si noe om hvem de er akkurat nå.

Novellesamlingen er vi ganske godt igang med og den skal vi være ferdige med innen året er omme. Jeg vil ikke si noe om hvem som er hovedkarakterer. Jeg kan si at det er flere.

Den norske versjonen kommer samtidig som engelske. Det er ihvertfall planen.

TLJH? No comment:) Regner med du finner ut av det om ikke altfor lenge.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:25

Mac

Jeg leste at dere vurderer å lage en macversjon hvis dere får inn nok penger. hvor mye penger snakker vi da? Hadde skikkelig lyst til å spille drømmefall, men siden det kun fantes til windows så ble ikke det noe av

Skrevet av: Sigurd - 12. februar 2013 12:41

Svar:

Hei Sigurd,

Dette kommer vi med informasjon om veldig snart.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:26

Alternative Stark-steder.

Noen steder som har blitt vurdert som settinger i Stark-verdenen i serien, men som dere valgte bort?

Skrevet av: Gorm - 12. februar 2013 14:01

Svar:

Tidligere har vi jo både pratet om og tenkt på Europolis, en av de aller viktigste og største byene i Stark. Ellers så har vi tenkt på Mumbai, som jo nevnes i historien. Og Oslo, da, selvfølgelig! Hva har skjedd med Oslo i år 2220? Det skulle jeg likt å vite!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:26

Hvor gammel må man være for å bli stemmen til en av karakterene i Dreamfall Chapters?

Skrevet av: Kristian - 12. februar 2013 13:05

Svar:

Hei Kristian,

Man må være ca. like gammel som karakteren man spiller.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:27

Hvor avanserte blir gåtene?

Jeg hører til den skolen som liker gåter jeg kan bryne meg litt på, som i tradisjonelle eventyrspill fra nittitallet. Samtidig setter jeg pris på god historieflyt, som i Telltales nye spill. Hvis vi lager en skala med Day of the Tentacle på den ene siden og The Walking Dead på den andre, hvor havner Drømmefall Kapitler?

Skrevet av: Ole - 12. februar 2013 11:41

Svar:

Hei!

Ser det er flere spørsmål om vanskelighetsgrad på gåtene her, og det er jo veldig aktuelt i et slikt spill. Med Kapitler ønsker vi å treffe midt mellom Den Lengste Reisen og Drømmefall. DLR hadde noen fantastiske gåter, og ga spilleren en svært god mestringsfølelse. Drømmefall hadde lettere gåter, og en veldig fin flyt i historien. Vi ønsker at spilleren skal sitte igjen, med alt håret på hodet intakt, men si "AHA, selvfølgelig" etter å ha forsøkt en gåte noen ganger. Samtidig ønsker vi at historien skal ha en fin flyt, og drive spilleren framover.

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 13:27

Ulempene med kickstarter?

Dere synes naturlig nok folkefinansiering er en god idé. Er det noe dere synes er dumt med konseptet, eller noen ulemper med å la seg finansiere av mange ukjente mennesker?

Tror dere kickstarter fortsatt eksisterer om 5 år, eller er det en boble som sprekker snart?

Skrevet av: Erik-André - 12. februar 2013 13:24

Svar:

Hei! Dette er ikke en boble, men en finansieringsmodell som kommer til å vare. Om akkurat Kickstarter kommer til å vare er jo ikke sikkert, men det ser sånn ut -- det fungerer jo strålende! Det er absolutt ingenting dumt med dette konseptet, det er banebrytende og forandrer alt. I alle fall for mindre firmaer som oss...men også for de aller største aktørene, som kommer til å slite med markedet fremover.

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:29

siste spill?

dersom Drømmefall kapitler bli lansert (noe det mest sansynligvis blir ;) ) kommer det til å få nok en oppfølger, altså et Drømmefall nr 4 ? eller er dette konklusjonen på hele serien ?

Skrevet av: magnus - 12. februar 2013 11:07

Svar:

Hei Magnus,

Tror jeg har svart på noe lignende tidligere. Kapitler er avslutningen på historien om Zoë, slutten på drømmesyklusen. Det betyr ikke at det ikke kommer flere spill i sagaen, men da vil de ikke hete Drømmefall lengre.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:30

Norskt

Fryket jeg vet svaret allerede men: Blir det laget norske versjoner av kickstarter-collectorsboksene? Hadde vært fint om den matchet de to første i hylla ;) Og kommer det en fysisk utgave i vanlige butikker? Hvis ja, hvordan blir den?

Skrevet av: Magnus - 12. februar 2013 12:51

Svar:

Norske versjoner av boksene hadde vært glimrende, og vi ønsker selvfølgelig at det skal skje, men det krever at vi får en norsk samarbeidspartner som kan ta kostnaden på dette, samt få det ut i butikkene. Vi skal kun distribuere digitalt selv. Men vi håper på det, og tar gjerne i mot tilbud!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:30

Norsk utgave av TLJ/Drømmefall

Hei og grattis med en skikkelig pangstart på Kickstarter :) Kanskje litt på siden, men vet dere om det fortsatt er mulig å få tak i de norske versjonene av TLJ/Drømmefall digitalt? Kjøpte begge to på nytt på Steam, men ble litt skuffet da det kun var den engelske utgaven. Skulle gjerne spillt opp igjen disse klassikerne før Chapters kommer :)

Skrevet av: Anderz - 12. februar 2013 13:14

Svar:

Hei Anderz,

Takk for det. Så vidt jeg vet finnes det ingen norske versjoner av DLR/Drømmefall for salg digitalt.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:31

Funcom?

Kommer Drømmefall til å bli gitt ut av Funcom, eller har ikke dem noen ting med dette spillet å gjøre lenger? eller sagt på en annen måte: Hvilken rolle har/har ikke Funcom for dette spillet?

Skrevet av: Jørgen Hunstad - 12. februar 2013 12:15

Svar:

Hei! Drømmefall kommer ikke til å bli utgitt av Funcom. Red Thread Games vil gi ut de digitale versjonene selv, og så blir det kanskje lokale distributører i butikk i de landene som fortsatt har er marked for dette. Funcom eier lisensen til Drømmefall og Den Lengste Reisen, og vi har lisensiert det fra dem, men ellers har de ingenting med spillet å gjøre.

Vi har derimot et veldig bra forhold til Funcom! Vi har jo alle gode kompiser som jobber der.

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:42

Balansens symbol

Jeg har et spørsmål angående balansens symbol i TLJ-spillet. Gjennom spillet så har jeg sett tre forskjellige varianter av symbolet. Det er vendt opp-ned og speilvendt. La ut et bilde på Instagram: http://instagram.com/p/QJ4QO5It6U/

Hvorfor er/var det annerledes? Var dere klar over dette?

Skrevet av: Christer Sørensen - 12. februar 2013 13:04

Svar:

Vi er klar over det, og hvem vet -- kanskje det er grunn til at det er 'opp-ned'?

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:43

Kickstarter

Hvordan var det å se pengene bare strømme inn med èn gang dere la ut kickstarterkampanjen?

Skrevet av: Daniel - 12. februar 2013 13:14

Svar:

Hei Daniel,

Det var først og fremst veldig ovverveldende. Og man blir litt ydmyk i forhold til hvor mye serien betyr for mange. Det gjør at man for alt i verden ikke ønsker å skuffe dem. Skremmende. Morsomt. Vanskelig å beskrive.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:43

Svensk Översättning?

Kommer det bli någon svensk översättning som första spelet hade? Det var underbara röst skådespelare :)

Skrevet av: Fredrik Andersson - 12. februar 2013 14:05

Svar:

Hei Fredrik,

Vi ser gjerne en svensk versjon, men da er vi avhengige av hjelp fra en samarbeidspartner så det er litt tidlig å si noe om. Jeg håper, men kan ikke garantere.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:45

Tekniske problemer

Disse tekniske problemene: Skyldes det at dere sitter i Arkadia, mens vi er i Stark?

Skrevet av: Sam - 13. februar 2013 13:43

Svar:

Hei Sam,

Eller snakker vi rett og slett om et kollaps?

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:46

Andre versjoner

Hvordan er muligheten for å få spillet til andre plattformer enn PC og Mac. Wii U eller iPad for eksempel?

Skrevet av: Bente R. - 12. februar 2013 09:01

Svar:

Hei Bente!

Mulighetene er gode! Vi håper at vi når originalmålet vårt på Kickstarter, og kan annonsere Mac/Linux versjon ganske snart :-) Når det gjelder Wii U og iPad, så håper vi i alle fall på sistnevnte -- Wii U hadde vært strålende men vi fokuserer først og fremst på andre plattformer.

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:46

Ikke egentlig et spørsmål

Ville bare si Hurra! Det første jeg skal gjøre når jeg kommer hjem er å gå på Kikckstarter, så skal jeg ringe lillesøstra mi. Vi er ihuga fans! Gleder oss enormt! :)

Skrevet av: Mari Louise - 12. februar 2013 14:44

Svar:

Hei!

Hurraaa! Vi setter stor pris på all hjelp vi kan få! Supert om du kan i tillegg ringe foreldre, besteforeldre, onkler, tanter, kusiner, fettere, og fadderen du hadde ved skoleoppstart.

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 13:47

Vær så snill og ikke lage hovedpersonen som sist!

Hovedpersonen i Drømmefall ødela hele min spillopplevelse dessverre. La fra meg spillet etter maks en time. Å løpe rundt som en fjortisjente som koser med bamsen, får penger av pappa, går halvnaken rundt, leter etter fjortiskjæresten sin og banker skurker ødela for meg. Tviler ikke på det hadde vært bra videre om jeg bare hadde biti i det sure eplet og spilt forbi starten! Vær så snill og la Zoe være en troverdig voksen hovedperson denne gangen?

Skrevet av: Oddbjørn - 12. februar 2013 10:01

Svar:

Hei Oddbjørn!

Jeg er nok ikke HELT enig i din evaluering av Zoë, men uansett så har jenta vokst siden sist, og hun vil fortsette å vokse gjennom hele Kapitler, som foregår over nesten et helt år. Hun utvikler seg sammen med historien og folkene rundt henne, og jeg tror det blir spennende å følge Zoës reise i det nye spillet.

Jeg håper du gir spillet en sjanse, selv om du ikke var noen fan av forrige :-)

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:48

iPhone-utgave av Den Lengste Reisen

Hva skjedde med iPhone-utgaven av Den Lengste Reisen? Jeg husker at jeg hørte om den for et par år siden, men har ikke hørt noe på lenge nå.

Skrevet av: vegard - 12. februar 2013 10:18

Svar:

Den eksisterer, men er ikke helt ferdig. Jeg vet ikke hva som skjer eller når den kommer, men jeg regner med at det fortsatt er på vei! Det er uansett Funcom som står bak dette, ikke Red Thread.

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:49

Modenhet

Først vil jeg si at Den Lengste Reisen er det til dags dato det beste eventyrspillet jeg har spilt! Ja, til og med bedre enn Lucasarts sine mesterverk!

Mye av grunnen til at det gikk rett hjem hos meg, var modenheten. Ikke bare dramaturgien, men også språket. Det at Fiona ikke klarer å holde tilbake info om sine amorøse aktiviteter, og de saftige salvene fra Zack når han møter motgang, synes jeg er helt herlig!

Slikt gjør at spillet føles mer ekte! Og det er heller ikke for mye av det.

Kommer Drømmefall Kapitler til å følge samme "standard"?

Skrevet av: Joachim - 12. februar 2013 14:40

Svar:

Hei!

Jeg jobbet ikke på de to første spillene, men jeg er helt enig med deg! Det nye spillet vil i absolutt høyeste grad fortsette med det. Vi skal behandle spillerne vår som intelligente og modne folk.

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 13:50

Forhånds-programmerte filmsekvenser

Er dialog sekvensene forhånds-programmerte sekvenser som i Dreamfall eller blir det en mer "åpen"(les: Valgfri) stil av typen Fallout?
Om de blir som i Dreamfall, vil der være en mulighet for å hoppe over de lengre pratesekvensene og heller får en "recap" av hovedpunktene?

Skrevet av: Dracnah - 12. februar 2013 09:42

Svar:

Hei Dracnah,

Dialog-sekvensene blir nok like som i Drømmefall. Det cinematiske aspektet i samtalene er noe vi liker og synes fungerer godt for serien. Å hoppe over, eller skippe seg frem vil være mulig, selvsagt, og vi vil fortsette med dagbok og andre midler for å oppsummere de viktigste tingene slik at man alltid har føringer på hva man skal gjøre.

Når det er sagt anbefaler jeg selvsagt å se på alt. Alt!

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:50

Involvering fra Funcom?

Jeg ser mange er skeptiske til Funcom, og tror de vil involvere seg i utviklingen siden de eier IP-en. Kan dere si litt hva slags innflytelse de vil ha under utviklingen?

Får dere alle de folkefinansierte midlene, eller vil deler av dem gå til Funcom?

Skrevet av: Ole - 12. februar 2013 11:28

Svar:

Hei!

Vi har lisensiert rettighetene til sagaen fra Funcom, men ellers er de ikke involvert i produksjonen, og alle pengene fra Kickstarteren går til utvikling av Drømmefall Kapitler. De har ingen innflytelse på innholdet eller historien, det er det kun vi på Red Thread som står for :-)

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:52

Hvor mange??

Hvor mange Drømmefall spill er det? Og hvilke?

Skrevet av: Filip - 13. februar 2013 13:43

Svar:

Hei

Det er gitt ut to spill tidligere, i samme univers: Den Lengste Reisen og Drømmelfall
Drømmefall Kapitler blir det tredje spillet.

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 13:53

Språklige ferdigheter!

Hei,
dere sier dere skrev TLJ på engelsk først og så oversatte til bl. a. norsk etterpå. Hva slags utdanning/trening/erfaring hadde dere i det å skrive engelsk før dere begynte på TLJ?

Igjen: Det skal bli konge å få fullføre drømmersyklusen!

Ps. Og hva er greia med Brian Westhouse? (Nei, ikke svar.)

Skrevet av: Inge Andersland - 13. februar 2013 13:03

Svar:

Hei!

Jeg gikk selv på skole i England og universitet (filmutdannelse) i USA, samt at jeg har skrevet på engelsk fra en tidlig alder. Skribent Dag Scheve har utdannelse fra Australia, og hadde også skrevet en del fra før.

Takk!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:54

norske stemmer

De fleste oppdaget Per Christian Ellefsen med Elling, men mitt første møte med ham var i Den Lengste Reisen. Skuffelsen var derfor stor når han ikke vendte tilbake i Drømmefall for å spille Ravn. Har dere tenkt å rette opp den feilen med Chapters?

Kommer dere til å lage en norsk versjon av Chapters? I det minste siden dere har fått støtte av filmfondet?

Stå på!!

PS! Og nå har jeg kjøpt Drømmefall og TLJ for 3. gang så jeg har dem på GOG sammen med de andre klassikerne, men begge spille er uten norsk versjon. Ka farsken! Kan dere legge ut de norske versjonene?

Skrevet av: Martin - 12. februar 2013 12:45

Svar:

Hei Martin,

Vi er alle glade i Per Christian Ellefsen. Han er jo en strålende skuespiller og veldig riktig for den rollen. Om jeg ikke husker helt feil så forsøkte vi å få tak i ham til Drømmefall, men han var ikke tilgjengelig. Det er jo slikt man ikke kan kontrollere.

Det blir selvsagt en norsk versjon av Kapitler.

Når det gjelder norske versjoner av de tidligere spillene så er det ingenting vi kan gjøre med det her på Red Thread Games.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:54

Alle pengene mine går til Kickstarter...

... så jeg har ikke råd til ny PC. Har dere noen anelse om minimuskravene til DF:Chapters ennå? Er DX9 og 2 GHz en mulighet? ;)

Skrevet av: toremygg - 12. februar 2013 09:51

Svar:

Hei

Vi har ikke noe 100% konkret ennå, men ja DX9 og 2GHz vil funke.

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 13:55

Til neste generasjon konsoller?

Har dere lekt med tanken om å få dette ut til neste generasjon konsoller om spillet selger bra?

Skrevet av: _LarZen_ - 13. februar 2013 13:22

Svar:

Absolutt, og ja, det er en mulighet!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:55

Gærne fans

Hei!
Blir dere noen gang redd for fans? Jeg merker det er vanskelig å la være å kommentere på alt dere gjør og så blir jeg redd for å oppfattes som komplett stalker. Vel, det er kanskje ikke så langt fra sannheten, hehe.
Den lengste reisen-spillene er de eneste spillene som har satt seg fast i hjertet mitt, så må bare gi dere en million takk for at dere gjør det dere gjør!!!

Skrevet av: Tina - 13. februar 2013 13:51

Svar:

Hei Tina! Neida, vi er absolutt ikke redd for fansene våre. Vi er ordentlig glad i dere og vi hadde jo aldri vært der vi er idag uten fans! Festen i forrige uke var jo et godt eksempel på hvor godt vi kommer overens med alle spillerne våre ;-) Takk selv!

Skrevet: 13. februar 2013 13:57

invitasjon , gamejam : RAND(JAM)%2

Hei, red thread! Blir dere med på game jam 8.Mars i Oslo!? det blir helt sjukt gøy!

www.meetup.com/bitraf/events/103642752/

Skrevet av: Oslo Mega Games Collective - 12. februar 2013 10:04

Svar:

Hei

Jeg har som livsregel at jeg blir med på alt som har "JAM" i navnet. Dette ser jo absolutt kjempegøy ut, men kan ikke garantere at vi har tid til det. Sender deg uansett gode kreativitetsvibber!

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 13:58

Red Thread Games

Spillselskapet har RT i logoet sitt. Har dette noen sammenheng med at Ragnar Tørnquist er med i selskapet? :)

Skrevet av: Kzak - 13. februar 2013 13:20

Svar:

Helt tilfeldig!

RT

Skrevet: 13. februar 2013 13:58

GoG Den lengste reisen

Vet dette er litt offtopic, men hvorfor inneholder ikke "The longest journey" på goodoldgames den norsk språklige versionen?

(Og er du fremdeles like stor fan av Totoro som før Ragnar?)

Skrevet av: Ragugo - 12. februar 2013 11:13

Svar:

Jeg er stor fan av både Totoro og alle andre Studio Ghibli filmer :-)

Jeg vet desverre ikke hvorfor GOG ikke har den norske versjonen, men det henger nok sammen med at den norske oversettelsen eies av distributøren, og ikke Funcom.

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 13:59

Stemmeskuespillere?

Blir det et tilsvarende lag med stemmeskuespillere som i Drømmefall og Den Lengste Reisen?

Skrevet av: Kzak - 12. februar 2013 13:57

Svar:

Hei Kzak,

Tenker du da på mengde? Det blir kanskje litt færre enn i Drømmefall, men litt mere tid med hver. Det er ihvertfall det vi har tenkt så langt, men det er litt tidlig å si. Når vi begynner å jobbe med detaljene i historien vil vi ha så mange karakterer som vi trenger for å fortelle den historien vi ønsker og lage det spillet vi ønsker.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 13:59

The Walking Dead

Har dere spilt Telltale's Walking Dead? Tror dere det er slik framtidens eventyrspill vil bli? Mindre fokus på puzzles, mer fokus på historie og karakterer?

Skrevet av: RoyMartin - 12. februar 2013 11:59

Svar:

Hei

Walking Dead har absolutt klart å treffe folk "right in the feels", og jeg synes spillet er superbra! Jeg tror likevel ikke at puzzles er på vei ut. Vårt mål er å få til begge deler: Intelligente puzzles, med en engasjerende historie som driver spilleren framover.

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 14:02

Drømmefall

Først og fremst, gratulerer med en fantastisk start på Kickstarteren! Veldig fortjent.

Funcom må være ganske (unnskyld uttrykket) tjukke i hodet når de ikke vil satse på et spill som betaler seg selv før det skal produseres, mens de forventer at et MMO hvor spilleren må tenke skal appellere til millioner. Jaja, vil de ikke ha penger, så vil de ikke ha penger.

- Pitchet du (Ragnar) ideen om Kickstarter til Funcom mens du fremdelse var der, eller var dette noe du heller ville gjøre med ditt eget firma?

Når jeg spiller Secret World klarer jeg ikke å la være å tenke på hvor fantastisk det hadde vært om det fantes et enspiller-rollespill med investigation quests og fokus på historiefortelling. Et slags hybridspill mellom Lengste Reisen og noe Obsidian kunne lagd.

- Har dere noen gang hatt lyst til å lage et enspiller-rollespill hvor dere kunne brukt det beste fra de to verdenene dere har vært borti, fri fra de naturlige begrensningene et MMO setter? Wasteland 2 og Project Eternity har jo vist at det kanskje er et enda større marked for dette.

Tilbake til Drømmelfall og det man får ved de forskjellige nivåene....

- Kommer dere til å vise hvordan The Art of Dreamfall Chapters og The Tome of the Balance kommer til se ut i fysisk form?

- Hvorfor er ikke i alle fall en av de i et nivå mellom 110 og 500 dollar, for de er jo mer interessante enn de andre fysiske "belønningene". (Utenom boksene, men de er nok dessverre litt for like) Broken Sword hadde en tilsvarende "belønning" ved 250 dollar, og 530 personer valgte akkurat den, mens bare 107 har valgt deres. Tror dere går glipp av en del kroner der, om dere satser på at folk skal gå fra 110 til 500 dollar. Det er et heftig sprang.

Alt jeg lurer på om selve spillet vil jeg vel egentlig ikke vite før jeg spiller det. Gleder meg veldig til November 2014. Dette var vel noe jeg og mange hadde sluttet å tro på.

PS: Ingen QTE, takk!

Skrevet av: radiohodet - 12. februar 2013 11:16

Svar:

Hei!

Jeg pitchet ideen til Funcom mens jeg var der, og de var veldig positive og ga oss muligheten til å starte opp eget firma for å jobbe med dette. De har ingen eierinteresser, men vi har jo fått lisensiere rettighetene til sagaen, og det er vi veldig, veldig glade for.

Ja, vi har absolutt tenkt på å lage et enspiller-rollespill i en spennende verden -- akkurat som du sier, en slags blanding av Den Lengste Reisen og Obsidian sine spill. Klart det er et marked for dette, og det høres utrolig gøy ut! Kanskje om et par år... :-)

Vi kommer til å gi litt flere indikasjoner på hvordan disse bøkene ser ut på Kickstartersiden vår i løpet av kort tid. Vi jobber med det!

Takk, og nei, ingen QTEs!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 14:03

Nostalgi

Heihoppsannhallo!
Må bare få sagt at DLR er den beste spillopplevelsen jeg har hatt noen sinne.
Også lurte jeg på om dere har noe forhold til Syberia spillene som endelig også får en oppfølger etter mange år? Syberia er kanskje er det eneste spillet jeg klarer å putte i samme båt som DLR.

Håper også at dere stapper inn masse nostalgireferanser i Chapters. Av en eller grunn driver Konstabel Guybrush å lurer seg inn i hodet mitt fortiden, så hvis dere sniker inn noen sånne referanser er fremtiden i boks:]

Jeg lurte også litt på om det var bevisst at deler av kickstartervideoen deres hadde litt "Gi penger til de fattige barna i afrika"-"veldedighetsreklame"- stemning? For det var litt snodig, men også litt humor, som tar meg til mitt siste spørsmål. Blir det mye humor i ChapterS?


Lykke til videre. Gleder meg masse.

Skrevet av: Alrik - 12. februar 2013 14:16

Svar:

Hei Alrik,

Tusen takk. Det er alltid hyggelig å høre.

Syberia-spillene spilte jeg litt da vi begynte produksjonen av Drømmefall og jeg likte dem ganske godt.

Både nostalgi og humor vil vi ha sø mye av som vi finner naturlig, og i den grad vi faktisk er morsomme. Ragnar er jo veldig morsom. Jeg er litt mindre morsom:)

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 14:03

TLJH

Ragnar, på Reddit skrev du TLJH på et at svarene dine. Hva står H-en for?

Skrevet av: Daniel - 12. februar 2013 13:17

Svar:

Hei

Den H-en står foreløpig for "Hemmelig" ;)

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 14:04

Univers!

Hvor stort blir universet?? Og kan man gå fritt rundt og utforske?

Skrevet av: Filip - 13. februar 2013 13:59

Svar:

Det blir stort, og ja, det blir mange fine steder hvor man kan vandre rundt og utforske i eget tempo, før man går videre i historien.

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 14:04

Selvmotsigelser

Har dere en stor tidslinje og journal over alle hendelser som er nevnt i de tidlige spillene? Ofte når man har dedikerte fans, (sånn som dere har) finner man selvmotsigelser. Brian Westhouse sa han reiste fra tibet i 1934 i TLF, mens i 1933 i Drømmefall.

Prøver dere å unngå det? Bruker dere eventuelt ressurser online sånn som: tlj.wikia.com hvor jeg oppdaget denne informasjonen.

Skrevet av: Wiki-nerd - 13. februar 2013 13:49

Svar:

Hei, det finnes ingen selvmotsigelser! Alt er planlagt. Vi har god oversikt og vi knytter alle historier sammen. Vi er også fans av den wiki'en og besøker den ofte for å lese oss opp på ting vi kanskje har glemt :-)

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 14:05

3d-programvare

hei!

Hvilke 3d-program bruker dere til modellering , zbrush? 3ds max? maya? eller bruker dere noe helt annet? Har hørt rykter om at max er det ''spillbransjen'' foretrekker.

Skrevet av: blargh - 13. februar 2013 13:13

Svar:

Hei, vi bruker både Zbrush og MAX. Det er mange som bruker Maya i stedet, men våre grafikere er mest erfarne med førstnevnte.

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 14:06

Spilldesign?

Når dere skriver historien, planlegger dere gåtene allerede da? Hvordan lager man gåter som passer naturlig inn i historien? Er det mulighet for flere stier, og kanskje alternative avslutninger i Drømmefall Kapitler?

Skrevet av: Erik-André - 12. februar 2013 11:01

Svar:

Hei Erik-Andre,

Det er litt som høna og egget det der. Kjernehistorien skriver vi egentlig før vi tenker så mye på individuelle gåter, men vi tenker jo på hva slags spillmekanikk vi ønsker og prøver å forme drama litt etter det også.

Disse spillene handler om veldig personlige reiser og da blir alternative avslutninger vanskelig. Veien dit vil inneholde noen alternativer, men målet vil være det samme for alle.

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 14:07

Oversettelse

Er det sånn at dere lager spillet på engelsk, og får noen andre til å oversette det? Synes at det er merkelig med oversettelsesfeilene på norsk, når dere er norske.
Hvem tok for eksempel beslutningen om å kalle "Crow" for "Ravn" i DLR, mens "Crow" ble beholdt i Drømmefall, og nå "Kråka" i Kapitler?

Håper uansett dere prioriterer det norske stemmeskuespillet, slik at vi får en god opplevelse, og en innlevelse i fortellingen.

Skrevet av: Max - 13. februar 2013 13:30

Svar:

Vi skriver på engelsk og får noen som kan oversette til å oversette -- dette er ikke vår styrke! Vi skal absolutt prioritere stemmeskuespillet i den norske versjonen, spesielt siden vi nå vil stå ansvarlig for det selv. Det blir bra!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 14:07

Spillestil og grensesnitt

Hei
Hva slags grensesnitt legger dere opp til?
Jeg likte best den lengste reisen sin spillestil med pek og klikk. Jeg kom meg aldri gjennom drømmefall pga den snike sekvensen hvor man måtte unngå et beist i ei hule mens man fikk låst opp en port.
Håper dere ikke konsollifiserer det slik som har vært trenden med alt for mange spill i det siste. (Monkey Island 4 sugde pga dette, mens episode greiene var ok)

Skrevet av: Stein Magnus - 12. februar 2013 14:22

Svar:

Hei

Grensesnittet vil bli minimalt. Det skal ikke komme i veien for spilleren, men kun være der for å forbedre opplevelsen. Vi har gått for en hybrid mellom 3D navigering og pek-og-klikk, som du snart får se i en liten prototype-demo. Det vil ikke bli noe sniking eller tradisjonell slåssing i Kapitler.

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 14:08

Må man ha spilt de andre spilla??

Må jeg ha spilt noen av de andre spilla, for sog skjønne
noe som helst??

Skrevet av: Filip - 12. februar 2013 13:19

Svar:

Hei Filip! Nei, absolutt ikke. Det vil være fullt mulig å forstå hva som skjer når du spiller Kapitler, samt at vi kommer til å inkludere et kult sammendrag av hele historien. Så kjør på!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 14:09

Oppfølgere!

Jeg er veldig glad for at vi får en oppfølger til Drømmefall, og jeg er glad for at dere ikke lukker dørene for mer TLJ. Vurderer dere å finansiere eventuelle TLJ-oppfølgere på tilsvarende måte? Kan dere bestikkes/tortureres her og nå til å garantere at det blir flere spill i serien? :)

Gleder meg STORT til å spille Drømmefall Kapitler!

Skrevet av: Kennef - 12. februar 2013 13:24

Svar:

Hei og takk!

Ja, vi kommer nok til å vurdere denne modellen på fremtidige spill -- det er selvfølgelig avhengig av hvordan det går med Drømmefall Kapitler når det kommer ut, men vi setter stor pris på friheten dette gir oss, samt måten vi kan kommunisere direkte med våre fans og kunder.

Takk!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 14:10

Concept Art

Kommer dere til å publisere concept art fra spillet? Ønsker å drive med det selv og liker å se arbeider laget for ekte spill.
Og hvor ligger lista for concept artists som jobber i RTG? tenker da utdanning og erfaring.

Skrevet av: Ole G.S aka F4celess - 12. februar 2013 13:42

Svar:

Hei!

Vi kommer til å publisere masse concept art fra spillet etterhvert! Lista er høy, Christer Sveen er jo en av bransjens beste illustratører, og vi har store krav til grafikken vår!

Takk!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 14:11

Takk!

Har allerede fått svar på mitt spørsmål om dette blir mer som DLR fremfor Drømmefall. Vil bare si tusen takk for at dere fortsetter med denne magiske serien. DLR er et av mine favorittspill, så nå gleder jeg meg som en unge på julaften. Collector's Edition here I come!

Skrevet av: Ståle - 12. februar 2013 15:40

Svar:

Hei Ståle,

Tusen takk. Fra alle oss.

Da blir jeg desverre nødt til å kaste inn håndkledet for denne gang. Takker for mange gode spørsmål og vil gjerne legge til at vi gleder oss masse til virkelig å sette igang og til å vise dere mer av Drømmefall Kapitler.

Ha det bra alle sammen!

Dag

Skrevet: 13. februar 2013 14:11

April Ryan

Stemmer det at April ikke kommer til å være en av karakterene vi spiller som?

Det er jo åpenbart at hun ikke er død, for all mystikken rundt det, så må jo hele poenget med "Save April Ryan" at hun skal innse at hun faktisk har en plass i Stark.

Veldig kult at dere tar med Blind Bob, han var en fantastisk karakter. Klacks er alltid gode nyheter også.

Skrevet av: Lars - 12. februar 2013 14:48

Svar:

Hei Lars!

Vi har ingen kommentarer på dette. For øyeblikket.

:-)

Dette var mitt siste spørsmål (og svar) idag. Takk for alle de gode spørsmålene! Beklager at vi ikke fikk svart på alt, men kanskje neste gang? Og takk til Gamer.no for at dere arrangerte dette -- vi har hatt det kjempegøy!

Ragnar

Skrevet: 13. februar 2013 14:12

Arcadia

Hei hei! Har lest veldig mange intervju og QA's med dokke no, og det kan virke som at det blir mykje meir speletid i Arcadia i Chapters enn i TLJ og Dreamfall? Gler meg til å sjå kartet! :)

Skrevet av: Yngvil - 12. februar 2013 13:31

Svar:

Hei

Det blir MIST like mye! :)

Det var alt vi rakk for idag folkens. Nå må vi komme oss tilbake og faktisk lage dette spillet vi har snakket så mye om. Tusen takk for alle spørsmål, og takk til gamer.no som lot oss få ha denne kosestunden med dere. Superhyggelig å se at så mange av dere er like engasjerte som oss! :)

Hilsen Martin

Skrevet: 13. februar 2013 14:13

Les også: – Spilleren skal få oppdage, utforske og tenke i Drømmefall Kapitler
Les også: Sniktitt på Drømmefall Kapitler

Annonse:

Sjanger
Eventyr
Plattform
Windows
Slippdato
November 2014
Utvikler
Red Thread Games
Utgiver
Red Thread Games
Priser for windows
Ingen priser funnet


Annonse

Siste fra twitter

  1. StarDrive gir oss romstrategi for de krigerske, men dynamikken og overraskelsene uteblir. Les vår anmeldelse. http://t.co/KJCWhbllbX » [ I går morges ]
  2. Vi gir bort fire tøffe spill og to plakater i lørdagskonkurransen denne helgen. http://t.co/QpqobSzsYY » [ I går morges ]
  3. Vi havnet i håndgemeng med skurker og monstre i postapokalypsens USA. Les ny sniktitt på The Last of Us. http://t.co/re8KugNGmW » [ for to dager siden ]
  4. RT @gamerspar: Dota 2-turnering med rekordstor premiepott. The International-potten er nå på nesten 12 millioner kroner. http://t.co/6FkrCe» [ for tre dager siden ]

Besøk Gamer.nos twitter