Feature Analog jul

Brettspillet Twilight Struggle (Bilde: Jon Cato Lorentzen)

Brettspillene er tilbake

Brettspillene har hatt en voldsom oppblomstring de siste årene. Her er tre fantastiske utgivelser som vil lokke deg vekk fra skjermen.

Brettspill på Gamer.no? På høy tid, spør du meg.

Vil du bare ha anbefalt tre fantastiske brettspill, bla videre med en gang. Under finner du en høyst personlig gjennomgang av hvorfor brettspill er i ferd med å bli en viktigere spillform enn dataspill.

Helt fra jeg kunne holde en terning i hånda mi har jeg elsket brettspill. Jeg hadde en svær samling på gutterommet mitt i Harstad og hver gang jeg besøkte mine besteforeldre i Ringgata snek jeg meg opp til en mørk korridor i tredje etasje der min bestefar hadde et skap fullt av brettspill som mine foreldre spilte da de var barn.

Tre spill du bør prøve (foto: Jon Cato Lorentzen).
Tre spill du bør prøve (foto: Jon Cato Lorentzen).

Det var noe magisk med brettspillene, som stimulerte fantasien min i barneårene. Spillbrettene var portaler til en annen virkelighet, brikkene og figurene man styrte var krigere og helter, fantasien fylte alle tomrom. Enten det var snakk om gatene i Monopol, brekkene man utførte i Olsenbanden eller skattejakten i Donald Duck-spillet klarte jeg å visualisere handlingen på brettene i hodet mitt. Jeg diktet videre utenfor spillbrettet, tok med meg spillbrikkene og premissene inn i hverdagen og utvidet universene fra brettspillene i fantasien min.

Også var det spillereglene da. Hver eneste verden som skjulte seg i en eske kom med klare og logiske regler for hvordan man skulle oppføre seg og vinne. I en tidvis kaotisk og uforutsigbar hverdag var det deilig å flykte inn i en forutsigbar verden med klare regler og lover. Man lærte raskt å skille mellom de helt tilfeldige terningbaserte spillene til de der kløkt og strategi ble avgjørende faktorer for å vinne. En del av det å vokse opp var å mestre ulike brettspill, knekke systemene og finne ut hvilke fremgangsmåter som fungerte.

I voksen alder dabbet interessen av. Kompliserte og altoppslukende brettspill som World in Flames, der man måtte sette av en hel uke for å spille, ble for omfattende og innviklede. Vi forsøkte oss på komplekse regelspill som Car Wars og mindre komplekse strategispill som Britannia. Førstnevnte ble for tidkrevende, sistnevnte ble for lite avansert. Vi vokste rett og slett fra brettspillene.

Brettspillrevolusjon

Derfor er det en fantastisk glede for meg å ha opplevd den revolusjonen som har skjedd blant brettspillene de siste årene. Brettspill har gjenoppstått som en fugl føniks, spesialistbutikkene er fulle av spennende og originale spill med helt annet fokus enn de trauste strategispillene fra 90-tallet. Brettspill har blitt revitalisert og revolusjonert.

Fire ting har skjedd.

Folkefinansiering har vært med å gjøre det lettere å lage brettspill. Her: Zombicide (foto: Mats Lindh).
Folkefinansiering har vært med å gjøre det lettere å lage brettspill. Her er Zombicide, som ble til etter en vellykket Kickstarter-kampanje. (foto: Mats Lindh)

Det ene er at kvaliteten på komponentene i brettspill har blitt mye bedre. Der brettspill tidligere var billige masseprodusert leketøy med fargede treklosser og dårlig tegnede spillkart der funksjon alltid var viktigere enn estetikk har moderne brettspill et helt annet designfokus. Brikker, spillkort, brett, terninger og innhold er detaljert og nøye gjennomtenkt. Det spiller en viktig rolle når man spiller, designet på spillbrettene er mer gjennomtenkt og oversiktlig, spillkort har fått en layout som føles mer naturlig og fine brikker stimulerer fantasien.

Det andre er at kort har blitt en viktig faktor i mange brettspill. Gammeldagse brettspill baserte seg ofte kun på brikker og terninger med mer eller mindre komplekse regler for hvordan brikker kunne interagere med hverandre og spillbrettet. I den grad kort ble brukt i eldre brettspill var det som oftest som noe man trakk for å sette i gang tilfeldige hendelser. I dag spiller kort en helt ny og langt viktigere rolle. Ofte har spillerne en egen hånd med spillkort eller en egen bunke kort som representerer krefter, armadaer eller hendelser. Noen spill lar spillerne bygge sine egne bunker med ulike taktiske prioriteringer. Spillkort skaper en helt ny dynamikk i brettspill, et nytt element som igjen gjør spillene langt mer levende enn før.

Det tredje er at terskelen for å lage brettspill har gått ned og langt flere flinke designere har fått anledning til å prøve seg. Det finnes en håndfull dataspillutviklere som også lager brettspill. Ikke så rart, sammenhengene er jo åpenbare. Det handler om å lage systemer som er dynamiske nok til at spillerne føler de har muligheten til å påvirke utfallet. Den jevne bølgen av kvalitetsbrettspill fra Tyskland de siste 30 årene har inspirert svært mange utviklere fra hele verden til å lage sine egne brettspill. Resultatene ser vi i spillhyllene i dag.

Til slutt opplever vi et behov for en motvekt mot det digitale. Vårt musikk-, film-, bok- og spillkonsum er i ferd med å bli heldigitalt. Vi hører musikk på Spotify, ser film via Netflix, leser bøker på Kindle og bygger spillbibliotek på Steam. I denne digitale overgangen melder det seg et behov for noe fysisk og sosialt. Å ta og føle på noe. Salget av vinyl er på vei opp, og jeg tror brettspillenes stigende popularitet også er en konsekvens av digitaliseringen av underholdningen vår.

På de neste sidene presenteres tre brettspill som for meg representerer tre av de beste brettspillopplevelsene som har dukket opp de siste årene. De tre er ganske forskjellige, men alle sammen kan anbefales varmt. God fornøyelse!

Les om Android: Netrunner på neste side

Kommentarer (29)

Forsiden akkurat nå

Til toppen