Madagascar: Escape 2 Africa

Rabalder i Afrika

Den velkjente gjengen fra storfilmen Madagascar: Escape 2 Africa er her i spillform.

Animasjonsfilmer fra Dreamworks Animations er sikre vinnere blant barn i alle aldre både i Norge og det ganske utland. Med bestselgende titler som Shrek-filmene, Prinsen av Egypt og Madagaskar på baken har de for alvor gjort seg selv til giganter på filmfronten. Nå har deres aller siste film Madagascar: Escape 2 Africa blitt videreført i form av et spill fra Toys For Bob.

Varierte oppgaver

Trailer: Madagascar: Escape 2 Africa #2

• xbox 360
  • pc
  • playstation 3
  • plattform
  • festspill
  • madagascar
  • escape 2 africa

Varierte oppgaver

Madagascar: Escape 2 Africa begynner på Madagaskar, og du skytes rett inn i handlingen fra første stund. Etter å ha fanget sommerfugler, kjørt om kapp med en lemur i motorbåt og stupt med en flodhest, er du endelig klar til å ta for deg historieprogresjonen. Nå må du utføre et knippe enkle oppgaver for å forberede en flytur fra Madagaskar til New York, hvor dyregjengen du styrer skal gjenforenes med gamle venner. På vei over det afrikanske fastlandet får flyet motortrøbbel og kræsjlander på savannen. Her begynner det «virkelige» spillet, hvor du må fullføre en rekke oppgaver for å reparere flyet.

Historien i spillet legger seg rimelig tett opp mot historien fra filmen, uten at den er en blåkopi av den grunn. Noen av sekvensene fra filmen er kuttet bort, samtidig som noen har blitt gjort mer utfyllende. Historiefortellingen er veldig godt gjennomført, og det er ekstra imponerende hvor mye spillet greier å kommunisere kun gjennom det visuelle. Dette er riktignok en nødvendighet i dette tilfellet – det kommer nemlig kun med engelsk tale. Dette kunne ha vært et potensielt ødeleggende moment for hele spillet – det er jo tross alt et barnespill – men heldigvis er det aller meste såpass selvforklarende at man er like godt tjent med det fantastiske stemmeskuespillet til folk som Sasha Baron Cohen og Chris Rock.

Utover i spillet kan du låse opp nye sidespill, blant annet jungelsjakk.

Selve spilldelen er svært variert og morsom, og spenner seg fra absurditeter som å presse lastebiler av veien med en lemurstyrt jeep til mer tradisjonelle plattformelementer hvor man for eksempel må bestige fjell under press fra ymse fiender. Noen få oppgaver er riktignok ganske monotone og kjedelige, men det er mange forskjellige å velge mellom og de er for det meste svært underholdende. Man må ikke være ti år gammel for å finne glede i tilsynelatende simple oppgaver som de man får presentert, og gjenspillingsverdien til de ulike oppgavene er høy.

Solid pakke

Brettutvalget presenteres som et typisk plattformspill, hvor du vandrer fra verden til verden på et interaktivt kart over Afrika. Her får du en oversikt over alle oppgavene du har gjort og hvor mange mynter du har samlet, og du kan gå tilbake til tidligere brett når som helst. Noen ganger låser du også opp bonusbrett, blant annet i form av et «Guitar Hero»-lignende dansespill og jungelsjakk. Ved hjelp av de tidligere nevnte myntene du kan samle kan du kjøpe deg ekstrabrett til sidespillene, nye kostymer til figurene dine og andre småting, og det skal være nok å sette fingrene i for perfeksjonister i alle aldre.

Den utspekulerte pingvinbanden gjør det de må for å skaffe deler til det ødelagte flyet. Det inkluderer å stjele biler.

Utformingen av brettene er rimelig åpen, og du kan selv velge hvilke oppgaver du vil ta og bestemme hvilken rekkefølge du vil gjøre de i. Brettene er delt inn i et visst antall minispill som alle har forskjellige mål, og du må greie visse spill for å låse opp resten av brettet. Noen ganger må du samle aper for å få de til å utføre enkelte oppgaver for deg, og da kan du selv velge hvilke spill du vil spille for å få tak i de. Dette er ikke den mest ekstreme formen av såkalte «sandbox»-funksjoner jeg har sett i et spill, men det bidrar i stor grad til å bryte med den noe kjedsommelige lineæriteten som gjerne kjennetegner sjangeren.

Madagascar: Escape 2 Africa er ikke et banebrytende annerledes plattformspill i 3D, men det har mange små spenstige elementer som til sammen utgjør en særegen og god opplevelse. Spesielt humoren bør nevnes, der den strekker seg fra mer infantile sprell som prompelyder og typisk «slapstick»-humor til intelligente ordspill og voksen humor. Activision har virkelig greid å fange essensen fra filmene, og det er grunnen til at dette spillet er morsomt for far såvel som minstemann.

Tropisk tema

Rent grafisk sett er Madagascar: Escape 2 Africa høyst gjennomsnittlig og funksjonelt. Mellomsekvensene er utført i samme stil som filmen, mens resten av spillet er veldig likt de fleste andre spill innenfor denne sjangeren. Det kunne med fordel vært penere å se på, men det hindrer det ikke i å tilby en interessant og morsom spillopplevelse.

Overlord II offisielt kunngjort
Apekatter kan være viktig arbeidskraft, og det å krysse de afrikanske slettene trenger ikke å koste mer enn en klase bananer.

Kamerastyringen er derimot ikke alltid medgjørlig. Den automatiske styringen når man løper rundt er som regel ganske bra, men når man selv må begynne å styre det med den høyre stikka kan det bli ganske seigt. Når man først har manøvrert det i overkant trege kameraet er det lett å «rote det bort», og funksjonen som automatisk retter kameraet tilbake til starten er også sørpete treg.

Selv om grafikken sliter med å bite fra seg, skinner imidlertid lyddesignen sterkt. Musikken er en morsom blanding av karibiske rytmer og afrikanske trommetemaer. Stemmeskuespillet er, som i filmen, utrolig bra, og lydene figurene lirer av seg føles naturlige. Sasha Baron Cohen og Will.i.am fortjener ekstra ros, og imponerer som den narsissistiske lemurkongen Julien og flodhestcasanovaen Moto Moto.

Madagascar 2: Escape 2 Africa er et genuint morsomt plattformspill i 3D, som blander flere ulike spillsjangere effektivt sammen til én solid blanding. Musikken er variert og velpassende, stemmeskuespillet er til tider hysterisk morsomt og spillet har overraskende høy varighet og gjenspillingsverdi. Om noe er det kanskje en anelse for enkelt noen ganger – også for de som faller innenfor den naturlige målgruppen – men det er nok av brett å bryne seg på, og de mer perfeksjonistiske der ute vil nok finne en utfordring om de vil.

Spilloverføringer av filmer er ofte dårlige, men dette spillet er et hederlig unntak. Hos tilhengere av filmene vil nok Madagascar 2: Escape 2 Africa automatisk falle i smak. Utover det har det nok mye å tilby de fleste barn i alle aldere, gitt at man greier å overse en forholdsvis triviell vanskelighetsgrad og noe knotete kamerastyring.