ANMELDELSE: FIFA 21
(Foto: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no)

En fin videreføring av formelen

Karrierespillet i FIFA 21 er det som har fått den største overhalingen.

FIFA 20 var på mange måter en ny vår for serien, med den morsomme gatefotballmodusen Volta som høydepunktet i en ellers velpolert og underholdende pakke. Volta tok over for historiemodusen «The Journey» – med en egen historie, der du spilte hovedrollen som gatefotballhelt.

Volta vender også tilbake i FIFA 21, men i forkant av lansering av FIFA 21 har EA Sports lovet at det er karrierespillet som skal få mest kjærlighet denne gangen. Karriere er modusen jeg definitivt bruker mest tid på i nyere FIFA-spill, så det tok jeg imot med stor takk. Endelig litt nyvinning på den nokså overfladiske og repeterende manager-modusen. 

Likevel spiller jeg (alt for) mange sesonger i karrieremodus med mitt kjære Manchester United. Jeg tror det rett og slett er terapi; det går jo mildt sagt tungt med Ole og de røde djevlene i det virkelige liv nå om dagen.

FIFA Ultimate Team er selvfølgelig også tilbake. Skal vi tro de latterlige summene som EA tjener utelukkende på salg av kortpakker i FUT, har de i hvert fall ikke vondt av at vi roer ned kortkjøpingen et par hakk. Jeg syns selve spillmodusen er underholdene, men bismaken er litt sur hver gang jeg går inn i den. 

Volta er fremdeles med. Foto: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Stort sett det samme ute på banen

Banespillet har vært forholdsvis uendret de siste par årene, og det er egentlig helt greit. Den noe tyngre, mer realistiske fysikken erstattet den lette, lynraske arkadefysikken rundt FIFA 12–13, og det har ikke vært mye grunn til revideringer siden. Det er ikke her vi forventer at EA Sports skal innovere lenger, og nå som FIFA-spillene har blitt en spennende og prestisjetung e-sport, forventer toppspillerne at de opparbeidede ferdighetene skal overføres til neste spill uten betydelige omstillinger.

Det er imidlertid ikke helt mangel på nye ting å gjøre på banen. Du kan nå briljere med flere finter i en-mot-en-dueller. Dette fungerer fint, men det fordrer naturlig nok at du har spillere med god nærteknikk.

Du har også flere mulighet hva gjelder løp og posisjonering uten ball (såkalte «smarte løp»), og spillere virker til å oppføre seg litt mer intelligent når de ikke har ballen. Jeg har sett veldig få kollisjoner mellom egne spillere – dette var et vanlig skue i FIFA 20. Du kan også ta kontroll over enkeltspillere i korte perioder. Ved innlegg kan du for eksempel ta kontroll over spydspissen for å gjøre et bedre løp enn hva maskinstyringen ville ha gitt deg.

Ingenting er som et skikkelig rivaloppgjør. Foto: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Karriereutvikling

I karrierespillet i FIFA 21 får du endelig styre spillernes utvikling i mer detalj. Dette skjer gjennom tilpassede ukeplaner der du planlegger treninger, hviledager og restitusjon mellom kampene. Det kan for eksempel være lurt å gi spillerne flere hviledager i hektiske kampuker og heller ta opp igjen treningen når det for eksempel er landslagspause.

Vi får også i langt større grad bestemme hva spillerne skal trene på. Du setter opp en serie med øvelser som spillerne kjører gjennom i løpet av en uke. Ja, her får til og med alle være med på trening. Det er med andre ord slutt på dagene der du måte velge ut de fem heldige spillerne som fikk lov til å trene til enhver tid.

Tilpasning av enkeltspillernes utvikling. Foto: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Du må stadig balansere spillernes moral, skarphet og fysiske form. Moral økes fra rosende omtale du gir dem i intervjuer, pressekonferanser og e-postsamtaler, i tillegg til hviledager. Fysisk form ivaretas ved hvile og restitusjon, og skarphet økes gjennom trening

Du kan velge spesifikke utviklingsprogram for hver spiller. Programmet du velger, bestemmer hvilke egenskaper spilleren spesialiserer seg på. En kantspiller kan bli en ren lynving (av typen Jadon Sancho), en playmaker på vingen (av typen Jack Grealish) eller en invertert kantspiller (av typen Son Heung-min).

Det er også veldig hendig at du kan omskolere spillere til andre posisjoner. Veteranspissen som begynner å miste fart, kan kanskje omskoleres til å bli en sentral midtbanespiller. Eller kanskje den lynraske sidebacken bør begynne å spille som ving i en angrepstrio i stedet? Her er mulighetene bokstavlig talt uendelige. 

Du vil altså bruke mye mer tid mellom kampene på å justere og planlegge – noe som gjør karrierespillet langt mer engasjerende enn det har vært tidligere. 

Mye ny funksjonalitet betyr også mye ny dialog, tekst og begreper. Her vil jeg rette ekstra skryt til den norske oversettelsen, utført av Fredrik Gunerius Fevang. «Fotballspråket» er i god behold, samtidig som funksjoner og spillmodi forklares på en konsis og pedagogisk måte. Godt norsk språk er det også – uten unødige låneord. 

En plass i startelleveren? Nei, jeg vil sitte på benken!

Fremdeles er det noe smårusk. Det er for eksempel hysterisk morsomt hvordan agentene setter seg på bakbena i kontraktsforhandlingene når du prøver å tilby klienten hans en større rolle i laget enn hva de hadde sett for seg.

Jeg: «Han skal være fast i kamptroppen og starte opptil flere kamper i løpet av sesongen».

Agenten: «Uhørt! Han skal sitte på benken hele sesongen!»

Siden spillermoralen faller fort grunnet overtrening, er det lurt å stille på pressekonferanser for å styrke moralen med noen velvalgte ord. Foto: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Småpirk, ja, men den morsomheten der har vært i minst to tidligere utgaver allerede. Kan ikke tenke meg at det er spesielt tidkrevende å fikse, heller. Men, jeg klager ikke. Jeg ler høyt hver gang jeg sitter i forhandlinger med en ung, lovende spiller som har litt for lave forventninger til egen spilletid. 

Apropos forhandlinger – jeg liker veldig godt muligheten til å velge «strenge» kontra «snille» forhandlinger som tidligere var standard i karrierespillet. Det gir mer realisme, og det tar faktisk opptil flere sesonger å forme det laget du ønsker deg – og det vil koste deg dyrere enn før.

Som et eksempel kan du jo gjette hvilken tysk jetsetterklubb som nektet å gi slipp på Jadon Sancho med mindre jeg bladde opp 209 millioner euro (!) Ekstremt plagsomt, men langt mer realistisk enn at alle storklubbene selger stjernene sine på billigsalg så lenge du spør pent.

Konklusjon

FUT skal ikke noe steder. Foto: Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Alt i alt er FIFA 21 en finfin videreføring. Alt er som det skal, Volta, FUT og de andre spilltypene er fremdeles på plass – med små justeringer her og der. Grensesnitt og menyer er som stort sett som før, men menynavigering flyter faktisk bedre enn i FIFA 20 – og det på den samme, slitne PlayStation 4-konsollen min.

Det er nok å gjøre her til å holde meg engasjert langt utover vinteren, med opptil flere nye managereventyr planlagt allerede. Endelig har karrierespillet fått litt sårt tiltrengt oppmerksomhet. Det var på høy tid, og det har blitt riktig så gøy. 

FIFA 21 kommer 9. oktober til PlayStation 4, Xbox One og Switch («Legacy Edition»).

Hvis du kjøper spillet til PlayStation 4 eller Xbox One, kan du oppgradere gratis til PlayStation 5- eller Xbox Series X-utgavene når de kommer

Vi har testet spillet på en standard PlayStation 4.

Vurdering

"Betydelig forbedret karrierespill for de som har savnet det. "

Kommentarer (23)

Forsiden akkurat nå

Til toppen