Injustice: Gods Among Us: Ultimate Edition

Ingen verdig representant for den nye konsollgenerasjonen

Men slåssespillet Injustice er fortsatt underholdende.

Da jeg kikket på slåssespillet Injustice: Gods Among Us tidligere i år synes jeg det var et velskapt og underholdende tilskudd til en sjanger som kanskje har stagnert noe i senere år. Historiedelen var ulikt noe annet slåssespill, og en verdig videreføring av historien til noen av superheltene vi kjenner fra tegneserieskaperne DC Comics. Med NetherRealm bak roret fungerte kampsystemet som en drøm.

Nå har vi så smått beveget oss til neste konsollgenerasjon, og Injustice: Gods Among Us Ultimate Edition følger som et av lanseringsspillene for PlayStation 4. Her får man alle nedlastbare utvidelser som har blitt sluppet siden lanseringen i april, og en aldri så liten oppussing av grafikken.

Ujevn start

Denne nye versjonen av spillet er i bunn og grunn ganske lik det vi spilte i april. Her får man en fyldig og annerledes historiedel hvor man får bryne seg på ulike helter og skurker fra DC-universet i snaue to timer. Det gir en fin innføring i både slåssesystemet og historien til et utvalg av figurene i spillet, som jeg skrev mer utfyllende om i den forrige anmeldelsen. Noe som er nytt denne gangen er at berøringsskjermen inkorporeres i noen av minispillene, og det er et gledelig avbrekk.

Denne gangen så jeg derimot noe som var både overraskende og litt skuffende: Bildefrekvensen i de filmatiske sekvensene var lav. Det hakker og ser ikke bra ut, men forekommer heldigvis kun i historiepresentasjonen – ikke i kampene. I PlayStation 3-versjonen var dette aldri et problem, og da jeg sjekket igjen kjørte alt fint og jevnt hele veien. Det er synd at den nye versjonen har dette problemet, for historien er definitivt verdt å oppleve uten slike forstyrrelser.

Resten av spillet kjører raskt og fint, og ser hakket mer finslipt ut enn sist. Teksturene og skarpheten er bedre, og det er en større detaljrikdom i både figurene du ser og miljøene du slåss i. Likevel er det ikke en veldig stor forskjell siden sist, og dette sånn sett ingen verdig representant for den nye konsollgenerasjonen.

Flere på laget

Det som derimot er nytt og spennende er en rekke nye figurer, nærmere bestemt Zod, Zatanna, Martian Manhunter, Lobo og Scorpion. Alle disse var tilgjengelig som nedlastbart innhold tidligere, men er nå samlet i denne utgaven av spillet. I tillegg får man en hel drøss nye drakter, som blant annet inkluderer zombie-drakter og Sovjet-uniformer til utvalgte figurer.

Når man er ferdig med å fikle med bekledninger er det mer å henge fingrene i nå som sist. Enspillerdelen består av tradisjonelle kamper med ulike utfordringer og vanskelighetsgrader. I det originale spillet måtte du låse opp disse, men her er alle tilgjengelige med en gang. Det samme gjelder oppdragene i «S.T.A.R. Labs». I noen få av disse oppdragene blir berøringsskjermen på kontrolleren benyttet, noe som fungerer bra og er en artig utfordring. Det ene oppdraget går ut på å bruke Supermanns lasersyn ved å stryke fingeren opp, ned eller til høyre og venstre, for å skyte ned en rekke projektiler som kastes mot deg. Berøringsskjermen er responsiv, og det er moro å få testet denne nye funksjonen i et spill. Dessverre er det ikke mange slike oppdrag.

I flerspillerdelen er det, som sist, mulig å enten spille lokalt eller på nett. De ulike variantene du kan velge mellom er de samme, men det ser ut til at ting flyter litt lettere nå enn da jeg anmeldte tidligere i år. Det går raskere å finne motspillere, og det virker som det rett og slett er flere som spiller.

Jeg mener fortsatt at dette er et underholdende og velskapt slåssespill, og noe alle som liker sjangeren bør prøve. Likevel er det skuffende at den nye versjonen ikke har mer å by på. Dette er egentlig bare en samling av selve spillet og de ulike nedlastbare pakkene som allerede har vært tilgjengelig en stund.

Grafikken er finjustert noe, men ikke nok til at det er konkurransedyktig sammenlignet med andre lanseringsspill til den nye generasjonen. Det at bildefrekvensen er såpass lav i filmsekvensene trekker også ned hovedinntrykket, og bør ikke forekomme her når det ikke gjorde det i forgjengeren.

Om du allerede eier Injustice: Gods Among Us er det ikke noe poeng å investere i denne utgaven. Det ekstra innholdet er ikke spesielt spektakulært, og gir ikke spillet noe særlig mer underholdningsverdi enn det hadde i utgangspunktet. Om du derimot ikke har skaffet deg det, kan jeg anbefale den nye utgaven. Det er fortsatt et underholdende, og er verdt å skaffe seg om man liker slåssespill.

7
/10
Injustice: Gods Among Us - Ultimate Edition