Intervju

Diablo møter Marvel-universet i nytt onlinespill

Vi har snakket med Diablo-skaperen, som vil bryte konvensjoner i sitt nye onlinespill.

Var du en garvet PC-spiller på 90-tallet er sjansen stor for at du har spilt et av spillene til David Brevik. I 1993 var han med på å starte spillselskapet Condor, som etter hvert ble kjøpt opp av Blizzard i 1996. Blizzard North var dermed et faktum, og Brevik og hans medarbeidere gjorde stor suksess med Diablo-serien.

David Brevik, leder for Gazillion Entertainment og utviklingen av Marvel Heroes.

Nå er han leder for Gazillion Entertainment og er med på å utvikle Marvel Heroes, et action-basert nettrollespill satt i Marvel Comics’ tegneserieunivers. Brevik beskriver spillet som en mulighet til å forene spillmekanikken i Diablo II med den rike historien i Marvel-universet:

– Vi forsøker å lage et spill som passer for de aller fleste, og ikke bare de som utelukkende spiller onlinespill. Marvel Heroes kan skilte med mer action og spenning, og svært få av de typiske elementene du finner i for eksempel World of Warcraft. Du skal få slippe å løpe rundt i en skog i en time for å samle sammen femten bjørneskaller og ti nøtteskriker.

Spill som du vil, med den figuren du vil

Brevik ønsker å skape noe nytt og unikt med spillet, og gi spillere en spillopplevelse der superheltene spiller en stor rolle, ulikt det vi har sett før.

– Vi setter spilleren direkte inn i rollen som deres favoritthelt. Vi ønsker ikke å se «The Incredible Hurk» eller «Steelman» løpe rundt og slåss mot skurker. Det er heller ingen klassebasert struktur i spillet. Du tvinges ikke til å spille «tank» eller «healer», fordi dette ikke passer inn under Marvel-universets regler. Tanken er å bryte noen av sjangerreglene og gi spilleren en friskere og mer nyskapende opplevelse, forteller han.

– Marvel Heroes har i tillegg en annerledes oppbygging, spesielt i forhold til hvordan vi strukturerer oppdragene. La oss si at du får et oppdrag fra Professor Xavier om å pågripe William Stryker. Dette vil du få i en av spillets byer. Du vil så bruke et par timer der du jobber spesifikt mot dette målet. Mens du holder på med dette vil små avstikkere også dukke opp i løpet av oppdraget. Vi holder også på å legge inn offentlige «events» i spillet der flere helter kan gå sammen for å bekjempe en felles fiende.

Den erfarne produsenten kunne også avsløre at Marvel Heroes vil være gratis å spille helt fra begynnelsen av. Selv om mikrotransaksjonene er en del av spillet, trenger du ikke punge ut for å oppleve alt spillet har å by på. Spillets hovedopplevelse ligger i å kunne spille som din ideelle Marvel-helt.

Tilpass helten din

Gazillion ønsker ikke å hindre spillere fra å kunne spille som sin favoritthelt. Muligheten vil dermed være tilstede for at flere versjoner av samme figur vil kjempe ved siden av hverandre. Dette kan kanskje virke som en kaotisk situasjon for mange, men Brevik mener dette ikke blir et problem grunnet muligheten til å personlig tilpasse dine helter. Han ser på det som ett enkelt univers som ble slått sammen av mange flere.

– Vi vil at du skal spille som den du vil, slik som du vil, og ha det moro mens du gjør det. Enhver helt vil være unikt tilpasset ut fra spillerens personlige behov. Min Wolverine vil for eksempel være tilpasset med fokus på bløderangrep som skal ta mye skade fra fienden over lengre tid. Han er en voldelig og sint figur, som effektivt bruker klørne sine. Samtidig vil kanskje din Wolverine være tilpasset til en mer akrobatisk spillestil, som unngår angrep fra sine motstandere og har et større fokus på fart og smidighet. Angrepene du kan utstyre helten din med vil være basert på denne heltens superkrefter, men vi ønsker å gi så stor valgfrihet som overhodet mulig med superkreftene som utgangspunkt. Du skal få lov til å bygge din ideelle superhelt.

Les også
Sandkassespill fra skaperne av kritikerroste Defense Grid

– Kan du tilpasse din figurs antrekk også?

– Javisst. Du kan velge mellom over hundre ferdiglagde superheltdrakter, eller du kan lage ditt eget ut fra eksisterende bestanddeler. Attributter og ferdighetspoeng blir tildelt tilfeldig når nivået ditt øker, men antrekket vil være med på å moderere disse i den retningen du vil.

Det å kunne løpe rundt og bekjempe monstre og andre fiender høres jo vel og bra ut. Men hva om jeg ønsker å teste min Spider-Man mot min kompis sin Spider-Man? På spørsmålet om muligheten for spiller mot spiller-kamper kom svaret raskt og med glimt i øyet:

– Det høres morsomt ut, ikke sant? Jeg synes det høres morsomt ut.

Tar historien på alvor

Tegneserieforfatter Brian Michael Bendis er hovedforfatter bak spillets historie, og er en mann med mange Marvel-serier under beltet. Han har blant annet skrevet mange populære utgaver av Daredevil, og er en av skaperne bak Ultimate Spider-Man.

– Brian er helt vidunderlig å jobbe med. Han er et såpass stort navn i tegneserienes verden at vi hadde et kollektivt nerdeøyeblikk da vi fikk vite at han ønsket å være med på prosjektet, og at han ønsket å skrive en historie til spillet fra bunnen av.

– Han tok kontakt med oss gjennom Marvel Comics. Han holdt på å skrive historien til et lignende nettrollespill basert på Marvel-universet, men det spillet ble kansellert. Da han fikk vite at Marvel Heroes skulle utvikles spurte han om han kunne være med. Både han og Marvel har vært fantastiske å jobbe med fra dag én. De har virkelig troen på prosjektet og har gitt oss mye frihet til å forme spillet og historien slik vi vil.

Kjente fjes med kjente stemmer

Spillets historie dreier seg om den onde Doctor Doom, som en dag får tak i den kosmiske kuben, en magisk gjenstand som inneholder uendelige mengder energi. Denne kan blant annet brukes til å omskape verden rundt brukeren slik vedkommende vil. Det blir opp til Marvels superhelter å stoppe Doctor Doom og hans medhjelpere:

– Historien vil i all hovedsak bli fortalt gjennom motion comics (bevegelige tegneserier, journ.anm), både som en innledning til spillet og for å føre historien videre. Når du plukker opp et nytt historiebasert oppdrag blir du presentert for en liten tegneserie for forteller deg hva du skal gjøre og hvordan du skal gå fram. Alle disse er tegnet av tegneserietegnere som for tiden jobber for Marvel Comics.

– Vi jobber omfattende med Marvel og ønsker å bringe figurene til livs på riktig måte. Som en følge av dette har vi brakt inn stemmeskuespillere som nå for tiden er involvert i serier og dataspill basert på Marvel-universet.

Kan du bekrefte at Nolan North er stemmen til Deadpool?

– Det kan jeg. Nolan North er den nåværende Deadpool og han er selvsagt med i spillet.

Hva skjer etterpå?

Et nettrollespill med en historie høres meget bra ut, men uten en god fortsettelse når historien er over finnes det intet insentiv for å lokke spillerene tilbake til spillet. Brevik så seg enig i dette og kunne si at det ville være mulig å fortsette spillet når historien er over:

– Vi sier ingenting om det akkurat enda, men jeg kan avsløre at det finnes en fortsettelse på spillet som er litt annerledes enn det vi ser i dag. Det er en slags slutt, for historien avsluttes jo, men om du har spilt mine tidligere spill kan du ser for deg hvordan det kommer til å fortsette.

I løpet av historien vil du også få muligheten til å besøke kjente byer og steder fra Marvel-universet. Brevik kunne avsløre noen, men ville fortsatt holde visse ting hemmelig:

– Du kommer for eksempel til å kunne besøke herregården til Professor Xavier i Westchester og gå ned i kjelleren for å finne både Cerebro og Danger Room. I tillegg kan du besøke større områder som Midtown i New York, Hell’s Kitchen eller Savage Lands. Områder som Savage Lands og Midtown er større knutepunkt der flere spillere kan møtes for å kjøpe utstyr, få utdelt nye oppdrag eller slå seg sammen til større lag. Litt som byen Ogrimmar i World of Warcraft. Byene som knutepunkt er noe jeg har videreført fra Diablo-spillene.

Marvel Heroes er fortsatt under utvikling, og en lukket betatesting begynner 1. oktober i år. Ivrige Marvel-fans kan melde seg på for en sjanse å være med i den lukkede betatestingen gjennom spillets offisielle nettside.

Les også: Torchlight II har fått lanseringsdato
Les også: Kritikerrost rollespill sluppet på iOS

Klarer ikke laste video

Siste fra forsiden