EA kjøper Bioware og Pandemic

Rollespillgiganten BioWare og actionspillprodusenten Pandemic blir en del av Electronic Arts-imperiet.

Electronic Arts har kunngjort at de kjøper VG Holding, eieren av spillutviklerne BioWare og Pandemic. I følge pressemeldingen har de to studioene ti franchiser under utvikling, inkludert en rekke hemmelige prosjekter. Totalt bringer dette 800 nye ansatte inn i Electronic Arts-organisasjonen.

Mercenaries 2: World in Flames

Pressemeldingen fra Electronic Arts trekker frem flere titler, slik som det kommende Mass Effect fra BioWare og Pandemicc-spillene Mercenaries 2 og Saboteur. Den forteller også at Bioware jobber med et massivt flerspillerspill, men unnlater å nevne PC-rollespillet Dragon Age.

– Dette er to av de mest respekterte studioene i industrien, og jeg er glad for å kunne jobbe sammen med dem igjen. De vil utgjøre en viktig del av vårt strategiske vekstinitiativ i forhold til kvalitet, onlinespilling og nye intellektuelle eiendommer, forteller EA-sjef John Riticiello.

Fokus på nye spilltyper

I en investorkonferanse etter oppkjøpet fortalte Warren Jensen fra Electronic Arts at en av hovedmotivasjonene bak oppkjøpet er å tette hull i gigantens spillsatsning. Pandemics «åpen verden»-spill og BioWares rollespill og kommende MMO-prosjekt representerer områder hvor Electronic Arts ikke har noen storsatsninger fra før.

Electronic Arts vil betale opp mot 620 millioner dollar til aksjonærene hos VG Holding, og 155 millioner dollar til «visse ansatte» hos selskapet. Som en del av avtalen vil de også låne 35 millioner dollar til VG Holding.

Baldur's Gate II

BioWare ble dannet i 1995 av Greg Zeshuk og Ray Muzyka. Selskapet fikk sin førte hit med Baldur's Gate, og har siden spesialisert seg på rollespill, med titler som Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic og Jade Empire på rullebladet. Studioet skapte også Infinity-motoren, som ble brukt i en rekke andre rollespill.

Pandemic startet driften i 1998, og deres første spill var BattleZone II og Dark Reign 2. Deretter har de gjort seg bemerket med spill som Full Spectrum Warrior, Destroy All Humans og Mercenaries: Playground of Destruction.

De to selskapene slo seg sammen i 2005, i samarbeid med investeringsfirmaet Elevation Partners. Sentral i dette firmaet var ingen ringere enn dagens EA-sjef, John Riticiello.

Siste fra forsiden