F-Zero GX

Da F-Zero kom på Super Nintendo i 1990 var F-Zero det første spillet i det som skal bli kjent som futuristiske racere. Med sin fantastiske grafikk og høye fart fikk spillet mange tilhengere. Spillet fikk sin oppfølger på N64 med F-Zero X, men andre futuristiske spill som Wipeout XL på Playstation stjal rampelyset.

Nå har F-Zero GX kommet for å vise alle hvordan et futuristisk bilspill skal lages. Dette er konsollversjonen av det nyeste F-Zero-spillet fra Nintendo og Amusement Vision. I motsetning til de andre tidligere F-Zero-spillene er det ikke blitt utviklet av Nintendo selv, men av Sega og deres Amusement Vision som før har laget bl.a. Super Monkey Ball-spillene til GC. Samtidig har nok Nintendo hatt en finger med i prosessen. Resultatet har blitt et knallspill.

Ingen tid til å blunke
Mange futuriske racere gjennom tiden har slitt med manglende fartsfølelse. Den virkelig store fartsfølelsen har ikke alltid vært der og flere spill har inkludert våpen for å kompensere litt. Her skiller F-Zero seg virkelig ut med en fartsfølelse du ikke har sett maken til i noe annet spill. Her føles det virkelig ut som du kjører i 2000 km/t. Konkurrentene sirkler rundt deg og slapper du av ett millisekund, blunker eller lar tankene fly, ligger du fort bakerst i rekka. Dette er et spill som krever litt av spilleren.

Til manges store fortvilelse er det ikke noen online- eller LAN-støtte i F-Zero GX. Det føles litt bittert at et glimrende spill som F-Zero ikke får LAN-støtte når et middelmådig spill som "Kirby's Airride" får det, men det er slikt vi gamere må lære oss å leve med. Til gjengjeld har eierne av høyteknologiske TV-er noe å glede seg over med støtte for både "progressiv scan" og widescreen.

Imponerende framerate og grafikk
F-Zero X på N64 var et av de raskeste spillene noen sinne på sin tid, men for å få til dette på N64 måtte grafikken lide. Slik er det ikke lenger i F-Zero GX. Grafikken er utrolig overbevisende for et spill som holder en stabil framerate på hele 60 bilder i sekundet med 30 biler på banen samtidig. Ikke et eneste sted i løpet av spillet vil du oppleve fall i frameraten. Et eksempel til etterfølgelse! Det faktum at spillet går så fort som det gjør, fører til at du ikke så lett får med deg alle de flotte grafiske detaljene i spillet. Bakgrunnene til banene er fulle av detaljer som lyn, blinkende neonskilt, store bygninger osv. I tillegg er de spektakulære banene, sammen med bilene, ganske så detaljrike. Spillet kan riktignok ikke konkurrere med spill som Project Gotham Racing 2 og Need For Speed: Underground, men noe må ofres for den utrolige fartsfølelsen dette spillet gir.

Til og med i multiplayer holder spillet seg stabilt på en høy framerate. Riktignok blir det kuttet litt i detaljer i bakgrunnene, men bilene og veiene holder seg like flotte som ellers. Dessverre er det kun fire biler samtidig, noe som gjør det litt kjedeligere enn et vanlig race, men det er grenser på hvor mye kuben skal klare å håndtere på en gang. Spillet er ganske underholdene i split-screen, men kan bli litt lite på en såpass liten del av overflaten. Pluss til Amusement Vision for at du kan velge om du vil dele skjermen horisontalt eller vertikalt når to stykker spiller samtidig.

Lyden er ikke like imponerende som grafikken. Effektene er hva du forventer, men heller ikke noe mer. Du hører lyden av hvinig fra jetmotorene, biler som bumper inni hverandre, biler som krasjer og eksploderer og alarmen som går når du selv står i fare for en rask avslutning på racet. Stemmene er godt spilt for tegneseriestilen de prøver å skape i historiemodusen. Musikken er litt kjedeligere. Du får kanskje litt retro-følelse av de nye remixene av gamle F-Zero sanger. Ellers består den av lett 90-talls techno akkompagnert med et par gitarer. Den fungerer greit og skaper god stemning uten å prege spillet så mye at du mister kontrollen. Men gud så uoppfinnsom musikken er. Finnes det er spill satt i fremtiden hvor soundtracket ikke består av techno?