Feature 7 kjappe – Kingdom Hearts III

(Bilde: Square Enix)

7 verdener vi vil se i Kingdom Hearts III

7 kjappe er en ny, biukentlig artikkelserie, hvor vi annenhver helg velger spennende temaer og lager listeartikler av dem.

Da Squaresoft (dagens Square Enix) bestemte seg for å slå sammen Final Fantasy og Disney tidlig på 2000-tallet, resulterte det i et lite stykke spillmagi som kom til verden i form av det aller første Kingdom Hearts. Som unggutten Sora ble man prompte kastet ut på heisatur, og det sammen med Donald og Langbein av alle folk – turen bar da til en rekke forskjellige Disney-verdener, og for mange var det nok nettopp møtet med barndomshelter som Tarzan, Alice og Ole Brumm som lokket aller mest (selv om man heller ikke skal kimse av de mange Final Fantasy-figurene som også viste seg i hytt og pine).

Big Hero 6 er en av Disney-filmene som allerede er bekreftet for Kingdom Hearts III.
Big Hero 6 er en av Disney-filmene som allerede er bekreftet for Kingdom Hearts III. Bilde: Square Enix

Den 28. mars i år var det femten år siden Kingdom Hearts dukket opp på det japanske spillmarkedet for aller første gang, og siden den gang har det skjedd mye rart med den unike spillserien. Det har faktisk rukket å gå tolv år siden lanseringen av det forrige nummererte spillet i serien, hvorpå spennende sidesprang, essensielle prologer og overfladisk fugemasse har gjort sitt for å fylle tomrommet.

Samtidig har forholdet mellom Square Enix og Disney aldri vaklet, og nye og gamle filmverdener har spilt sentrale roller i hvert eneste spill i serien.

I anledning femtenårsjubileet velger vi derfor å se fremover – fremover mot det kommende Kingdom Hearts III; mot hvilke Disney-filmer Square Enix muligens har i ermet; og, ikke minst, mot hvilke spillverdener vi håper vi får se i trilogiens siste og avgjørende kapittel.

Det vi allerede vet

Etter lang ventetid ble Kingdom Hearts III omsider annonsert i 2013, til jubelrop og trampeklapp fra de som har fulgt serien siden opptakten i 2002. Nå har det snart gått fire år siden den gang, og i disse dager venter vi egentlig bare på mer informasjon fra sjefsutvikler Tetsuya Nomura.

Allerede har vi fått vite av Hercules' gudommelige Disney-univers vender tilbake, større og mer omfattende enn noensinne tidligere. Verdenen, tidligere kjent som Olympus Coliseum, har dukket opp i samtlige hovedspill i serien til dags (med unntak av Dream Drop Distance), men har da vært begrenset til enkle kampturneringer og en og annen tur ned i underverdenen. Dette ser ut til å endre seg betraktelig i Kingdom Hearts III, hvor fjellknausen over alle fjellknauser, gudefjellet Mount Olympus, får vise seg fram i all sin pomp og prakt.

Dette Kingdom Hearts III-klippet fra E3 2015 viser fram både Hercules og Rapunzels verdener i aksjon. Siden den gang har vi ikke sett så veldig mye nytt fra spillet.

Videre har vi også fått vite at den relativt nye Disney-adaptasjonen av Rapunzel, To På Rømmen, dukker opp i spillet, samtidig som en utgave av San Fransokyo fra superheltsuppa Big Hero 6 også står på timeplanen. Til slutt skal det nevnes at vi selvfølgelig også har sett små glimt av Twilight Town og Yen Sids mystiske tårn.

Men vi nøyer oss ikke med det vi allerede vet, og lister i stedet opp ytterligere syv verdener vi har lyst til å se i det kommende storspillet.

Tidligere har Sora og kompani besøkt det som kan krype og gå av Disney-verdener, fra klassiske filmunivers basert på Snøhvit, Pinocchio og Aladdin, til litt mer obskure verdener basert på Tron, The Nightmare Before Christmas og Pirates of the Caribbean. Vi har likevel funnet et knippe unike og spennende steder den usannsynlige heltetrioen fort kan komme til å besøke i løpet av sitt neste eventyr:

Frost

Vi begynner med den mest åpenbare kandidaten: Frost tok verden med storm i 2013, og inkluderingen av det norskinspirerte snølandskapet Arendelle i Kingdom Hearts III virker nesten gitt allerede nå – både fra et markedsføringsperspektiv, men også fra et rent estetisk perspektiv.

Det virker ikke helt usannsynlig at man kanskje skal besøke Arendelle for å lære magi av Elsa.
Det virker ikke helt usannsynlig at man kanskje skal besøke Arendelle for å lære magi av Elsa. Bilde: © 2017 Disney

Arendelle er nemlig et mystisk, fargerikt og enormt magisk sted, mens de to filmprinsessene som følger med, Elsa og Anna, begge er sjarmerende og karaktersterke figurer.

Det er også spennende å se for seg hvordan Kingdom Hearts takler en verden dekket av herlig, hvit puddersnø. Vi har riktignok sett snø et par ganger tidligere i serien (først og fremst i The Nightmare Before Christmas- og Mulan-verdenene i Kingdom Hearts II), men det var på den gamle, rustne PlayStation 2-konsollen – nå befinner vi oss to konsollgenerasjoner senere, og vi ser for oss at det visuelle kan komme til å bli noe helt unikt.

Hvis vi samtidig ser på det vi vet om handlingen i Kingdom Hearts III så langt, hvor Sora må bygge seg opp igjen etter hendelsene i 3DS-sidespranget Dream Drop Distance, kan det også gi mening at han, Donald og Langbein besøker vinterlandskapet for å lære magi fra isprinsessen Elsa. Noe av det som virkelig har manglet i flere av de foregående spillene i serien, er nemlig ordentlig gode tilknytninger mellom den overhengende historien og de ulike Disney-universene, men det virker som om dette kanskje er i ferd med å endres.

Robin Hood

Disney-utgaven av Robin Hood er egentlig en veldig merkelig film.
Disney-utgaven av Robin Hood er egentlig en veldig merkelig film. Foto: © 2017 Disney

Antropomorfiske dyr er på ingen måte nytt for Kingdom Hearts, og sånn sett passer det ypperlig å stikke en tur innom Robin Hoods Sherwood-skog. Her formelig flommer det over av fargerike, levende dyrefigurer, og den distinkte middelaldertematikken som preger omgivelsene kan komme til å bli et fabelaktig skue i Kingdom Hearts III.

Snakkende rever, mektige middelalderslott og innpåslitne flodhester i rustning virker som gode innslag i en spillserie som livnærer seg på å tilby spenstige spillverdener – denne merkelige kombinasjonen skiller seg også ganske mye fra det meste vi har sett i Kingdom Hearts tidligere, og variasjon er alltid en god ting.

Samtidig ser vi for oss at den gjerrige løveprinsen som truer Robin Hoods kjeltringbande, Prins Johan, fort kan bli en interessant skurkeskikkelse – i mangel på mot og kampferdigheter kan det tenkes at han inngår en pakt med universets Heartless-fiender, og sender de i tottene på spilleren rundt omkring i skogen. Løvens tullete slangevenn, Sir Hiss, kan også komme til å dukke opp – vi hadde egentlig tenkt til å ha både Robin Hood og Jungelboken med på listen (da sistnevnte faktisk har vært påtenkt allerede), men vi fant ut at det ble for mye med to merkelige, snakkende slanger i et og samme spill.

The World Ends With You

Hjernen bak Kingdom Hearts, Tetsuya Nomura, ble for alvor kjent da han begynte å designe monstre og figurer i Final Fantasy-serien, og har siden jobbet med mer enn bare Kingdom Hearts. Et av hans mest kritikerroste prosjekter er The World Ends With You, et mørkt og spennende actionrollespill som ble sluppet på Nintendo DS i 2007.

Neku er bare én av flere The World Ends With You-figurer som allerede har dukket opp i Kingdom Hearts. Her fra HD-utgaven av Dream Drop Distance. 
Neku er bare én av flere The World Ends With You-figurer som allerede har dukket opp i Kingdom Hearts. Her fra HD-utgaven av Dream Drop Distance.  Bilde: Espen Jansen/Gamer.no

Vi har allerede sett hvordan figurer fra det interessante DS-spillet ter seg i Kingdom Hearts-drakt, da de dukket opp i 3DS-eventyret Dream Drop Distance for et par år siden. Det var et merkelig førsteinntrykk, men kjemien mellom Sora og den urbane rakkeren Neku og vennene hans tok seg betraktelig opp mot slutten av handlingen. Førstnevnte lovet til og med at han skulle komme på besøk til Shibuya, det Tokyo-inspirerte åstedet for historien i The World Ends With You, en vakker dag, og dette virker for spesifikt til å være tilfeldig.

Hvis Shibuya faktisk dukker opp som en verden man kan besøke i Kingdom Hearts III, vil dette markere et aldri så lite taktskifte fra Square Enix' side: Tidligere har vi kun fått besøke verdener som enten er basert på Disney-filmer eller som er splitter nye steder, laget spesifikt for Kingdom Hearts-serien. Men det ovennevnte løftet, samt den tydelige forkjærligheten Nomura har for The World Ends With You, tyder på at slike endringer kan være på vei til Kingdom Hearts III. Og hvorfor ikke? En rundtur i de neonmørke og graffitipene gatene i Shibuya kan være nøyaktig det våre helter trenger etter en lang dag i kamp mot mørkets krefter.

101 Dalmatinere

De 101 dalmantinerne fortjener sin helt egen verden i Kingdom Hearts III. 
De 101 dalmantinerne fortjener sin helt egen verden i Kingdom Hearts III.  Foto: © 2017 Disney

De som har spilt det originale Kingdom Hearts, husker kanskje hvordan disse firebeinte rakkerne dukket opp i tid og utide på tvers av spillets mange forskjellige verdener. Historien fortalte om hvordan de 99 dalmatinervalpene hadde blitt spredt for alle vinder, og de fungerte da i praksis som samlegjenstander omkring i spillet. De to dalmatinerforeldrene, Pongo og Perdita, ventet tålmodig hjemme i spillets hovedverden, Traverse Town, og belønnet spilleren med alt fra trylledrikker til magi når man hadde klart å finne mange nok valper.

På slutten av originalspillet ble imidlertid de forskjellige spillfigurene ført tilbake til sine originale verdener, og slik kan det da tenkes at man får besøke nettopp dalmatinernes opprinnelige tilholdssted, London, i Kingdom Hearts III. London har faktisk også dukket opp tidligere i Kingdom Hearts, da som en del av Peter Pans verden i det første spillet i serien.

De mørke, smådystre gatene i storbyen står i sterk kontrast til det meste annet på denne listen (som stort sett bare byr på fargesterke og naturlige omgivelser), og er det én ting verdenene i Kingdom Hearts er kjent for, så er det variasjon og mangfold. Vi har også stor tro på Cruella de Vil som en potensielt knallsterk antagonist, og gleder oss til å se hvordan den pelskåte psykopaten kan komme til å te seg i Kingdom Hearts III.

Toy Story

Woody og Buzz var faktisk tiltenkt som «summon»-figurer i Kingdom Hearts II. 
Woody og Buzz var faktisk tiltenkt som «summon»-figurer i Kingdom Hearts II.  Foto: © 2017 Disney/Pixar

Disney har slått klørne i en rekke lisenser og søsterselskaper siden Kingdom Hearts-seriens spede begynnelse, og mange tenker da sikkert at både Luke Skywalker og Spider-Man kunne vært ideelle samarbeidspartnere i Kingdom Hearts III. Men det er samtidig viktig å se disse figurene, og de filmuniversene de representerer, i en bredere kontekst. Star Wars og Marvel er begge enormt omfattende og populære lisenser, og deres inkludering i Kingdom Hearts III hadde kludret til opplevelsen. I tillegg er det også noe herlig og tegnefilmaktig over den grafiske stilen som preger Kingdom Hearts, og vi føler at hverken Han Solo eller Captain America vil passe særlig godt inn i dette visuelle landskapet.

I stedet tenker vi tegne- og animasjonsfilm, og da tenker vi selvfølgelig også Pixar. Mer spesifikt retter vi blikket mot Pixars aller første spillefilm, Toy Story.

Sora har inntatt en rekke forskjellige former tidligere – deriblant en havmann på besøk i Den lille havfruens undersjøiske Atlantica og en løveunge i Simbas Pride Lands  – og det er lett å se for seg hvordan noe tilsvarende kan utnyttes for å transformere hovedpersonen til et leketøy på vandring rundt omkring i Andys ikoniske, himmelblå soverom. 

Dette er omgivelser som bokstavelig talt er som skapt for lek og moro, og forhåpentligvis står plattformspillmekanikkene i Kingdom Hearts III i stil med denne interessante lekeplassen. En snartur bortom Pizza Planet, nabogutten Sid eller Al's Toy Barn er heller ikke å forrakte, men samtidig kan det godt tenkes at det egentlig er nok å finne på hvis man får lov til å utforske samtlige kriker og kroker i Andys hus.

Sjørøverplaneten

Det er lett å glemme det i mylderet av Disney-figurer og filmunivers, men man tilbringer faktisk en god del tid på reise mellom forskjellige spillverdener i Kingdom Hearts. Hovedpersonene har sågar sitt helt eget romskip som de bruker til å oppdage nye og unike steder i galaksen, og sånn satt kan romeventyret Sjørøverplaneten komme til å passe finfint inn Kingdom Hearts III.

Sjørøverplaneten kan komme til å by på et skikkelig kult univers. 
Sjørøverplaneten kan komme til å by på et skikkelig kult univers.  Foto: © 2017 Disney

Eventyret om unggutten Jim Hawkins, som mønstrer på et rompiratskip og oppdager en bortgjemt skatteplanet i det ytre rom, er en særs spennende og ofte undervurdert Disney-film.

Vi ser for oss at handlingen begynner litt som det den gjorde i Peter Pans verden i det originale Kingdom Hearts, hvor piratskipet henter igjen heltene og haler dem ombord. Men i stedet for å være begrenset til et stusselig, lite skip (slik det jo var i originalspillet), vil man nå ankomme den titulære planeten, hvor alt mulig egentlig kan skje. I filmen er dette et høyst farlig sted, med mange hemmeligheter og enorme skatter skjult i dypet – perfekt for et lite sidesprang mellom alt alvoret knyttet opp mot Xehanort og den endelige kampen mellom lys og mørke.

Det bør også nevnes at filmens produsent, Roy Conli, har hatt hovedansvaret for nøyaktig to andre Disney-filmer – To På Rømmen og Big Hero 6 – og begge de to er allerede annonsert for Kingdom Hearts III. Og da virker det øyeblikkelig litt mer sannsynlig at Sjørøverplaneten også kan få innpass.

Lilo & Stitch

Romvesenet Stitch har allerede dukket opp i flere Kingdom Hearts-spill tidligere: først som «summon»-figur i Kingdom Hearts II og dernest med sin helt egne, utenomjordiske spillverden i Birth By Sleep. Vi føler likevel at den blå, Elvis-glade krabaten har flere eventyr å dele, og Hawaii-settingen som preger livet i spillefilmen Lilo & Stitch, kan ende opp som en herlig, liten utflukt for Sora, Donald og Langbein.

Ohana betyr familie, og alt det der. 
Ohana betyr familie, og alt det der.  Foto: © 2017 Disney

For å hindre at omgivelsene på Hawaii blir for like skogene og gresslettene i Rapunzel og Hercules' verdener, kan Lilo & Stitchs univers i stedet fokusere på sjøen, strendene og vulkanene som kjennetegner den idylliske Stillehavsøya. Sånn sett minner det hele faktisk litt om det ikoniske startpunktet for Kingdom Hearts-serien, også kjent som Destiny Islands – dette vil utvilsomt kunne være noe Sora kan kommentere på, og kanskje også en grunn til at spillheltene havner på «Hawaii» i utgangspunktet.

Videre kan det fort tenkes at Square Enix vurderer å introdusere noen av Stitchs 625 andre romvesensøsken underveis, men vi tror dette blir en langt bedre og mer personlig opplevelse hvis handlingen først og fremst fokuserer på de to hovedpersonene og deres besynderlige vennskap. For vennskap og båndene mellom mennesker (og deres merkelige dyrekompanjonger) er jo tross alt kjernen i Kingdom Hearts, eller hva?

Er du enig med våre valg? Hvilke verdener har du lyst til å se i Kingdom Hearts III?

Kingdom Hearts III XOne

Kingdom Hearts III PS4

Kingdom Hearts III XOne XOne PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: Ikke fastsatt
  • Plattform: Xbox One
  • Utgiver: Square Enix
  • Utvikler: Square Enix

Beste priser

Forventet lagerdato 499,- Til butikk
Ikke på lager 548,- Til butikk

Kingdom Hearts III PS4 PS4 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: Ikke fastsatt
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utgiver: Square Enix
  • Utvikler: Square Enix

Beste priser

Forventet lagerdato 499,- Til butikk

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Til toppen