FIFA 22.
Sniktitt
FIFA 22. (Foto: EA)

FIFA 22

Vi har spilt FIFA 22

Årets versjon av fotballspillet skal kjennes og se mer realistisk ut, i hvert fall på nye konsoller.

Ingen er overrasket over at det kommer et FIFA 22. De årlige utgavene av sportspillene til FIFA er omtrent like sikre som at det blir jul hvert år. Dette er imidlertid det første året på nyeste konsollgenerasjon, og det har litt å si.

EA har allerede vært ute og bekreftet at det er ny teknologi i FIFA 22 som kun kommer til PlayStation 5, Xbox Series X/S og Stadia. Det betyr at forrige konsollgenerasjon samt PC-spillere enn så lenge må greie seg uten årets kanskje største nyvinning i spillet.

Hypermotion

Den største nye teknologien er Hypermotion. Det har allerede blitt vist litt hva dette innebærer med en kort trailer, men vi har fått vite litt mer om hvordan dette påvirker spillopplevelsen. Alt dette er som nevnt da låst til nye generasjoner med konsoller og Stadia.

FIFA 22. Foto: EA

Hypermotion er en ny teknologi som kombinerer «motion capture» via en hel drakt og en maskinlæringsalgoritme. Implementeringen av dette gjør at spillerne skal oppføre seg mer naturtro på banen, ved hjelp av bedre og adskillig flere animasjoner. Denne nye teknologien har blant annet gjort at FIFA 22 har over 4000 nye animasjoner. 

Med de nye animasjonene og måten maskinlæringsalgoritmen fungerer skal dette føre til en helt annen flyt i kampene. Animasjoner skal ikke stoppe og starte, men skli mer sømløst sammen til en naturlig bevegelse. Spillerne reagerer mer korrekt i dueller, ved mottak og andre deler av spillet.

Etter en god del kamper av en tidlig demoversjon av spillet så kan jeg bekrefte mye av det som blir sagt. Det kjennes vesentlig bedre ut å spille FIFA 22 sammenlignet med tidligere versjoner. Tempoet i spillet er enda mer korrekt, og alle de nye animasjonene er med på å skape et mye mer realistisk og troverdig bevegelsesmønster. 

Spillerne oppfører seg mer korrekt, de reagerer «riktigere» i duellspillet og på flere situasjoner der det tidligere har blitt litt stivt og låst til en type animasjon.

Spillet inneholder også en bedre taktisk kunstig intelligens, både offensivt og defensivt. For det angripende laget betyr dette at alle medspillerne dine gjør adskillig flere vurderinger hvert eneste sekund, og dermed gjør mer «korrekte» løp og bevegelser uten ball. 

Den defensive logikken og intelligensen er bygget opp fra grunnen av i FIFA 22. Dette gjør at laget oppfører og beveger seg mer samlet i forsvar. Lagdeler flytter fra side til side mer som en enhet, forsvarere dekker sonene sine og følger løp smartere enn tidligere spill. Filmklippene vi har blitt vist ser veldig lovende ut, og spesielt defensivt er det en merkbar forskjell i bevegelsesmønster, både individuelt og som lag.

Også her er det en veldig merkbar forbedring sammenlignet med fjorårets spill. Lagene fremstår som mer samlet, det er en tydligere struktur i bevegelsesmønster og det defensive virker rett og slett bedre.

Til slutt har de også lagt til en hel del animasjoner som ikke har noe med direkte kontakt med ball eller motspiller å gjøre, men alt som skjer rundt. Spillere gestikulerer og prater mer. Det oppstår små diskusjoner underveis uten ball.  Dette er med på å blåse litt liv i kampene, og gjør at spillerne og kampene kjennes mer levende ut, og ikke kun som datastyrte figurer som reagerer på en ball.

Andre forbedringer

Alle disse forbedringene under er felles for alle versjoner av spillet. Det er kun Hypermotion og alle forbedringene knyttet til den teknologien som ikke blir tilgjengelig overalt.

FIFA 22. Foto: EA

Til glede for mange er hele keepersystemet nytt i årets FIFA. Dette betyr en bedring i oppførsel, mer troverdige redninger og masse nye animasjoner. Du skal ikke kunne se mange like animasjoner på skudd fra alle mulige retninger i årets versjon, men keeperne skal reagere mer realistisk i forhold til situasjonen de befinner seg i.

 Andre nyheter er bedre ballfysikk, som er mye nærmere slik en ekte ball vil oppføre seg, både i luften og langs bakken. Sprint Boost er en mer eksplosiv spurt der du kan rykke fra motspillere, og for å gi spillerne en bedre følelse av fartsendring i kamper.

Du kan også velge spillestil og taktikk både defensivt og offensivt. Dermed kan du holde på ball på egen halvdel, mens du på motstanderens halvdel spiller mer direkte mot boks. Også nytt er at du kan bruke driblinger på første touch på ball. Det er kun noen få Skill Moves du ikke kan gjøre på første berøring.

Økt realisme

Som alltid er det mange nye teknologier og nyvinninger i det kommende FIFA-spillet. Hvert år forbedres og finjusteres deler av spillet. I FIFA 22 tar EA for første gang i bruk den nye maskinvaren på nye konsoller, og kommer med en ny teknologi kalt Hypermotion.

Denne teknologien skal prøve å gjøre FIFA 22 enda mer realistisk. Ikke bare skal animasjoner og spillerne på banen se bedre ut, du skal også kjenne endringene når du spiller. Spillerne skal reagere mer naturtro til alt som kan og vil skje på banen, både med og uten ball. Ulempen med dette er selvsagt at denne teknologien ikke kommer på eldre konsoller og PC. Akkurat hva dette vil ha å si for spillet vil vi se først når vi får testet og kjent hvor stor denne forskjellen faktisk er.

Det totale inntrykket så langt er at det vi har fått se og teste av FIFA 22 så langt virker som et godt steg i riktig retning. Den nye teknologien er merkbar mest i bevegelser, animasjoner og hvordan spillere reagerer og oppfører seg i nesten alle faser av spillet. Det er en bedre flyt, og dermed kjennes det også bedre ut.

FIFA 22 skal lanseres 1. oktober, på PC, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One og Xbox Series X/S. En mer lettbeint utgave av spillet kommer også til Nintendo Switch, men denne har foreløpig ikke fått noen dato. 

FIFA 22-trailer. (Video: EA)

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen