Yngvill Hopen presenterer de to sjarmerende småtassene Glo og Bulder.

Intervju Pode

Yngvill Hopen presenterer de to sjarmerende småtassene Glo og Bulder. (Foto: Petter Lønningen/Gamer.no)

Ville lage et spill som både hun og sønnen kunne få like mye ut av

Yngvill Hopen og resten av Henchman & Goon vil tekkes både store og små. Nå har Nintendo lagt sin elsk på Pode.

BERGEN (Gamer.no): – Det har vært slitsomt, men nå er spillet faktisk ferdig. Det var et lite øyeblikk hvor det plutselig gikk opp for oss at vi kunne ha ordentlig fritid igjen – vi visste liksom ikke helt hva vi skulle gjøre med all den tiden, sier Yngvill Hopen, daglig leder i Henchman & Goon.

Det bergenske spillselskapet er i vinden. Nylig valgte Nintendo å ta dem under sin «Nindies»-paraply (en betegnelse på særlig utvalgte, uavhengige spillutviklere, og med nye investorer i ryggen ser fremtiden lys ut. Det hele handler om Pode, et spill som under Game Connection 2018 i USA ble kåret til «Best Casual Game».

Pode er et spill for en eller to spillere som handler om den lille stjernen Glo og steinen Bulder. Glo har falt ned fra himmelen. De to figurene må sammen utforske restene etter en eldgammel sivilisasjon for å få Glo hjem igjen. Under Konsoll Nå! i Bergen i mai fikk Gamer.no teste spillet, og vi ble sjarmert i senk av det fascinerende samarbeidsspillet.

– Jeg håper at vi får folk til å smile. For oss er det det absolutt viktigste, sier Hopen.

Ville lage spill for sønnen

Vil du løse oppgaver, eller bare gå på oppdagelsesferd? Pode forsøker å tilfredsstille begge behov samtidig. Foto: Henchman & Goon

Ideen til Pode oppsto allerede da Henchman & Goon ble startet i 2012. Hopen hadde grublet på et konsept der spillmekanikken var lys og magnetisme, men det ble lagt på is.

I 2015 hadde Henchman & Goon lansert sitt første spill – plattformspillet Flem – og det var på tide å stake ut kursen videre. Da dukket Hopens gamle idé opp igjen.

– Jeg hadde lenge selv vært på jakt etter spill jeg kunne spille med min sønn, som jeg kunne ha det gøy med, men som samtidig ikke var for vanskelig for ham. Men det var omtrent umulig å finne: spill jeg syntes var morsomme var altfor kompliserte for yngre barn. Derfor måtte vi tenke nytt, sier Hopen.

Les også: – Det er høyt kvalitetsnivå i norsk spillbransje

Pode løser dette ved å gi spillerne mye frihet. På den ene siden er det et samarbeidsspill der man må samarbeide for å løse oppgaver, men fordi man med et enkelt tastetrykk kan bytte figur står også spillerne friere til å gjøre det de selv synes er mest morsomt.

– Spillet har noen litt kompliserte oppgaver og mer krevende plattformutfordringer. Men det er også en verden man kan løpe rundt i og oppdage ting. Det at man så enkelt kan bytte figurer gjør at spillet aldri stopper opp, noe som er viktig særlig når man spiller sammen med yngre spillere, mener Hopen.

Dermed slipper man å bytte kontrollere hvis den ene spilleren ikke får til det som skal gjøres for å komme til neste brett.

– Slike situasjoner kan skape unødvendig frustrasjon for yngre eller mer uerfarne spillere. Følelsen av å ikke mestre kan igjen ødelegge spillgleden, noe vi ville unngå.

Skapt for å deles

– Noe av det beste har vært å se søsken eller foreldre med yngre barn spille sammen, og å se hvordan de snakker sammen og hvordan de deler en opplevelse. Det føles veldig godt å ha laget noe som kan skape slike situasjoner, forteller Hopen.

Utviklingsansvarlig Morten W. Formo forteller at det er med skrekkblandet fryd han ser andre spille Pode.

– Det er morsomt å se hvor annerledes folk tenker når de spiller det. For eksempel må spillerne på et tidspunkt stå på en plante for å løse en oppgave, men under testspillingene viste det seg at det ikke var så innlysende. Da måtte vi endre utforming og designet for å gjøre spillet mer selvforklarende, sier Formo, og legger til at de har latt seg inspirere av klassiske spill som Journey og Lost Vikings.

– Vi har likevel arbeidet hardt for å lage et spill som fungerer like godt når man spiller alene, tilføyer han.

Pode bobler over av rosemaling og norrøne elementer. Foto: Henchman & Goon

Runer og rosemaling

Den visuelle stilen er tydelig inspirert av nasjonalromantikken, med sine sirklete, rosemalingsinspirerte former. Men det er også islett av norrøne runer og lignende formspråk.

– Spillet handler egentlig om to ulike verdener som møtes: det spirende livet og den nakne steinverdenen som også har visse mekaniske trekk. Akkurat som figurene selv. Samtidig er de ulike brettene også inspirert av nordisk natur.

Den visuelle stilen har sikret Pode mye ekstra oppmerksomhet. Det er vanskelig å ikke la seg begeistre når man ser Podes verden våkne til liv. Hopen tror at spillet har tjent på det.

– Skandinavia og disse epokene er litt i vinden for tiden. Overraskende mange har vært veldig interesserte i norsk historie og hvor vi henter inspirasjonen fra.

Selskapet har allerede fått forespørsler om Glo- og Bulder-figurer.

– Jeg skjønte at vi var på rett spor da jeg tok med noen små Glo- og Bulder-figurer vi hadde laget med hjem til min sønn. Han insisterte på å ta dem med seg alle steder vi dro, til og med i sengen. Da tenkte jeg at vi virkelig var inne på noe, forteller Hopen.

Rik «onkel» i Amerika

Å utvikle spill kan være en kostbar affære. Henchman & Goon har tidligere fått verdifull støtte fra Norsk filminstitutt, Vestnorsk filmsenter og Mediefondet Zefyr men da det ble klart at det amerikanske ventureselskapet Altered Visions gikk inn med 3,2 millioner kroner, kunne Hopen og kompani trekke et lettelsens sukk.

– Vi ville alltids blitt ferdig med spillet, men dette har gjort at vi har kunnet heve kvaliteten i så mange ledd. Journey-komponisten Austin Wintory ble med på laget allerede for to år siden, men nå har vi økonomien til at han kan dedikere seg fullt og helt til Pode. Dessuten lager Qvisten Animation (Knerten, Dyrene i Hakkebakkeskogen, Flåklypa-filmene, journ.anm.) alle start- og slutt-scenene for oss. Mye går også til markedsføring, noe som er viktigere enn noensinne, sier Hope.

Pode er et eventyr gjennom en gammel og forlatt verden. Foto: Henchman & Goon

Med Nintendo på laget

I november var Henchman & Goon i San Fransisco for å delta på Double Fines Day of the Devs. Da ba Nintendo om å treffe dem på tomannshånd. Den japanske spillgiganten hadde nemlig fått innsyn i de ulike spillene som var påmeldt, og hadde lagt sin elsk på Glo og Bulder.

– Nintendo Switch var ikke lansert da vi startet på Pode, men allerede da konsollen ble presentert for første gang, visste vi at dette var perfekt for oss.

Les også: Dette er de nye indiespillene som er på vei til Nintendo Switch

Formo forteller at Nintendo har vært lette å jobbe med.

– Hardwaren krever litt ekstra massasje for å få grafikken til å skinne, men på den andre siden er Nintendo Switch den desidert enkleste konsollen å jobbe med av de tre store. Det er nesten like lett som med nettbrett og telefoner, vedgår han.

– Blir tatt godt vare på

Pode byr på hjernetrim og plattformnøtter. Foto: Henchman & Goon

– Det Nintendo publiserer i sine kanaler blir lagt merke til av millioner. Dessuten har de invitert oss med på arrangementer og hjulpet med alle tenkelige spørsmål vi måtte ha rundt Switch. Vi opplever å bli tatt utrolig godt vare på: de er genuint opptatte av å gjøre Switch attraktiv for mindre utviklere, sier Hopen.

Hopen forteller at det er en aldri så liten milepæl å lansere et spill på en Nintedo-konsoll.

– Den første spillmaskinen jeg fikk var en NES; det var den maskinen som skapte min spillinteresse. Derfor er det veldig spesielt nå å få utvikle et spill til Nintendos nyeste konsoll.

Foreløpig er Pode en eksklusiv tittel til Switch, men Henchman & Goon ønsker å slippe det på andre formater i fremtiden. Og kanskje også prøve seg på andre sjangre, røper Hopen.

– Vi har et nytt prosjekt som er helt i startgropen, men jeg vil ikke si for mye om det helt ennå. Imidlertid skal jeg ikke legge skjul på at vi også har lyst til å jobbe med spill som retter seg mot et eldre publikum, gjerne med litt dypere tema, avslutter hun.

Pode lanseres på Nintendo Switch sommeren 2018.

Hvilke spill synes du passer for både store og små? Gi oss ditt tips i kommentarfeltet!

Likte du artikkelen? Vil du ha mer norsk spilljournalistikk?
Støtt Gamer.no med 39 kroner i måneden slik at vi kan fortsette å lage mer unikt gratisinnhold

Kommentarer (2)

Forsiden akkurat nå

Til toppen