Early Access-inntrykk

Playerunknown's Battlegrounds på Xbox One

Kjernen er her, men det er vanskelig å anbefale PUBG på Xbox One

I fremtiden kan det være verdt å spille «battle royale»-spillet på konsoll, men ikke nå.

Bluehole

Det er ikke urimelig å regne konsollversjonen av Playerunknown's Battlegrounds blant Microsofts større spillsatsinger for Xbox One i høst. Konsollprodusenten har sikret seg en eller annen form for konsolleksklusivitet på det som har blitt årets største snakkis, og har melket det for det det er verdt de siste månedene.

I likhet med den uhyre populære PC-versjonen er ikke konsollvarianten ferdigutviklet. I stedet er spillet sluppet under det som er Microsofts svar på Early Access – et opplegg kalt Xbox Game Preview. Men i motsetning til PC-versjonen, som de siste månedene har tatt grep for å gjøre seg klar for en fullverdig lansering 20. desember, er det veldig mye som ikke sitter som det skal ennå.

Battle royale-konseptet fungerer

Playerunknown's Battlegrounds er et såkalt «battle royale»-spill. Konseptet er at 100 spillere daler ned i et stort område, må sanke sammen våpen, ammunisjon, skuddsikre vester og andre ting. Like etter at man har landet på bakken får man beskjed om å bevege seg til en markert ring på kartet innen en viss tid. Når tiden løper ut, begynner området å snevre seg inn via et strømfelt, og dersom man ikke har kommet seg innenfor det markerte området før strømfeltet tar en igjen mister man helsepoeng før man til slutt dør.

Når det fungerer, fungerer det greit.
Audun Rodem, Gamer.no

Mens du konsentrerer deg om å ikke bli tatt av sirkelen, som blir mindre og mindre med tiden, må du også passe på å ikke bli knertet av de andre spillerne. Målet er nemlig å være den siste personen (eller det siste laget) som er i live.

Konsollversjonen er helt tydelig basert på en mye tidligere versjon av PC-spillet, men noen av de nyere oppdateringene har sneket seg med. Kun øykartet – Erangel – er på plass, mens PC-versjonen straks får et helt nytt ørkenkart i tillegg. «Vaulting» er likevel med, så man kan bykse over små hindre, gjerder, eller inn og ut av vinduer.

Som flere titalls millioner PC-spillere har erfart siden mars, fungerer konseptet knakende godt. Skuddvekslingene som oppstår når man til slutt møter en annen spiller er svært intense, nettopp fordi så mye står på spill – taper du, er du ute. Og konseptet er i god behold i Xbox One-versjonen også. Du føler den samme spenningen når du hører skritt i nærheten, eller når du spotter en annen spiller i horisonten.

Problemet er at nesten alt annet ikke har tålt overgangen til Xbox One – i hvert fall ikke ennå.

Problemer i kø

For det første sliter PUBG med ytelsen på Xbox One – både på den vanlige konsollvarianten og på den betydelig kraftigere Xbox One X-varianten. Bildefrekvensen ligger ofte på under 30 bilder i sekundet på begge, og særlig i travle situasjoner. Verst er det i begynnelsen, idet alle de hundre spillerne samles og hopper i fallskjerm ned på spillområdet, men også særlig på deler av kartet med mange bygninger. Bildefrekvensen hopper opp og ned flere ganger i løpet av en runde, og gjør det vanskelig å få en jevn flyt i spillet.

Av og til hopper teksturer og objekter ut og inn av eksistens, og skygger kommer og går. Det hele bærer preg av å mangle betydelig med optimalisering og finpussing for å få til en flytende opplevelse på konsollen.

Stillbilder kan se ganske bra ut til tider, men i bevegelse hopper trær og skygger ofte inn og ut. (Bilde: Audun Rodem, Gamer.no)

For det andre har utvikler Bluehole forsøkt å sørge for at man skal kunne gjøre akkurat det samme i Xbox One-versjonen som i PC-versjonen, uten å tilpasse spillet til konsoll. Dette høres kanskje ut som en positiv ting, men utvikleren har ikke greid å løse dette på en elegant måte. For å presse inn alt av funksjoner i på kontrolleren, brukes alle knapper to ganger. For eksempel bruker man X-knappen til å plukke opp ting fra bakken, mens man samtidig må holde inne X-knappen for å lade våpen. Det er forvirrende, og selv om man venner seg mer til det etter noen kamper, blir det aldri het bekvemt.

Les også
Fullversjonen av PUBG er omsider klar for Xbox One
Menysystemet er ganske likt PC-utgaven, men har ikke tålt overgangen.
Audun Rodem, Gamer.no

Menysystemet har også blitt rappet nesten helt fra PC-versjonen, men med en litt annen funksjonalitet. For å løse problemet med mangelen på en musepeker, har Bluehole valgt å dele menyen inn i tre deler: en for gjenstander på bakken, en for gjenstander i sekken og en liste for våpen du skal bruke. Disse veksler du mellom med de fremste skulderknappene. Til syvende og sist er dette en klønete løsning, som krever alt for mange knappetrykk. Det tar for lang tid å fikle i menyene, og PUBG er ikke et spill der du bør stå stille for lenge.

Det virker som om Bluehole vegrer seg for å tilpasse spillet til konsoller, og heller forsøker å få presse inn alt av funksjonalitet fra PC-utgaven. Det er godt mulig det finnes en elegant måte å løse dette på, men det som presenteres her er klumsete, komplekst og lite intuitivt.

Dette blør også inn i kontrollerfølelsen. Den varierende bildefrekvensen gjør at kontrolleren føles seig med varierende grad av etterslep, og det vanskelig å anslå hvordan avataren din vil reagere til enhver tid. Jeg ender ofte opp med å løpe forbi dører og sliter med å sikte presist. Mangelen på siktehjelp er nok noe som vil glede de mest hardbarkede, men slik det er nå ender både nær- og fjernkamper tidvis opp med at det går flere titalls sekunder før én av partene makter å treffe noe som helst.

Konklusjon

Du bør nok vente litt med å bykse på spillet.
Audun Rodem, Gamer.no

Ingen forventet at Playerunknown's Battlegrounds skulle være knirkefritt på Xbox One nå i desember – spillet er tros alt ikke ute ennå. Men vi hadde håpet på en litt mer polert utgave av spillet enn dette.

Å gå fra PC-versjonen til Xbox One-versjonen er dramatisk, og selv uten den antageligvis urettferdige sammenligningen sliter konsollversjonen med å holde hodet over vann. Bildefrekvens, brukergrensesnitt, kontrollerfølelse – det er så mye som gjenstår før opplevelsen blir behagelig.

Totalt sett gjør dette at PUBG på Xbox One er vanskelig å anbefale på nåværende tidspunkt. Vi regner med at ting blir bedre med jevnlige oppdateringer, og det er nok rimelig trygt å stole på at Bluehole itererer jevnlig i tiden fremover, men med mindre du er villig til å inngå et teknisk kompromiss for å få oppleve det gode grunnkonseptet, bør du nok vente med å kjøpe dette nå.

Playerunknown's Battlegrounds er ute til Xbox One. Utviklerne har sagt at de vil forsøke å samkjøre PC- og konsollversjonen så fort som mulig, men har ikke sagt noe om når konsollversjonen blir ferdig. Vi testet spillet hovedsaklig på en Xbox One X. For øyeblikket koster den uferdige utgaven 299 kroner.

LES OGSÅ: PUBG-spilldagbok: Del 1Del 2
LES OGSÅ: Early Access-inntrykk av PC-versjonen av PUBG »

Siste fra forsiden