Grunde Almeland hyller de mer historiedrevne spillene.
Leserinnlegg
Grunde Almeland hyller de mer historiedrevne spillene. (Foto: Sony Computer Entertainment / Anna Dåsnes, Venstre - montasje av Gamer.no)

Grunde Almeland, Stortingspolitiker Venstre

– 2017 og 2018 vil stå blant de beste årene i spillhistorien, særlig for lineære spill

Dystre spådommer til tross, lineære spill med gode historier lever i beste velgående og tar fortsatt pusten fra oss.

Det har vært noen usikre tider for oss som er glade i spill som «bare» har en gripende historie med sterke karakterer, eller morsomt gameplay. EA, en av verdens største spillutgivere har forsøkt å overbevise oss om at folk ikke liker lineære spill lenger.  

OM FORFATTEREN:

Grunde Almeland er stortingsrepresentant for Venstre, og medlem av familie- og kulturkomiteen. 

Grunde Almeland, stortingsrepresentant for Venstre og medlem av familie- og kulturkomiteen. Foto: Anna Dåsnes/Venstre

Folk ville visstnok heller ha spill som ligner mer på «tjenester» - stadig i utvikling hvor du samarbeider og kommuniserer med andre spillere. Og ikke minst - inkludere mikrotransaksjoner og lootbokser, eller «overraskelsesmekanismer» som EA kaller dem. Det er ikke overraskende at EA vil prioritere å tjene penger, de er tross alt en bedrift. Problemet er når det påvirker utvikling av nye spill. Visceral Games, som laget Dead Space-serien, ble stengt ned av EA underveis i arbeidet med det nye lineære Star Wars-spillet. Anthem og Fallout 76 kunne vært gode enspillere med bra gameplay og historier, men endte opp som skuffende halvveis-konsepter av flerspiller-tjenester. Battlefront 2 burde fikset alt som gjorde eneren så skuffende, men endte opp i en myr av lootbokser og en elendig historiedel. Spillet dro nærmest alene opp en politisk debatt om lootbokser i mange land, som fortsatt pågår. Lord of the Rings: Shadow of War var et bra spill med artige mekanismer, men føltes overfylt med unødvendig innhold, særlig med de helt unødvendige mikrotransaksjonene. Det er synd å få følelsen av at et spill er designet rundt at du skal bruke penger for å spare tid på sideoppdrag. Det gjorde Shadow of War (selv om de til slutt fjernet det).

På jakt etter penger

Spillindustrien er i konstant søken etter nye betalingsmodeller. Fortnite har tjent noen helt avsindige summer på skins, Hearthstone drar fortsatt inn penger for nye kortpakker (noe min egen lommebok har lidd spesielt mye av), Ultimate Teams i EA sine sportspill er gullgruver, og mange spill lanseres nå med sesongpakker for nye historiedeler og tilleggsinnhold. Det er en utvikling som har kommet langt siden Horse Armor. Men betalt innhold bør komme som alternative tillegg i spillene, og må som et minimum ikke ødelegge for spillopplevelsen. Det irriterer meg når et spill med god historie gis ut, og så en uke etterpå må jeg betale for mer av historien som episodepakke. For 600 kroner vil jeg ha hele spillet!

The Witcher 3 gjorde dette riktig, med helt nye historier som varte i mange timer og fungerte som små egne hovedkapitler i høy kvalitet, i tillegg til at utvikler CD Projekt Red slapp 16 gratis nedlastbare innholdsdeler etter spillet ble gitt ut. Det er mange som har gjort dette helt galt, men Asura’s Wrath står fortsatt som en av de verste eksemplene - slutten av spillet måtte kjøpes for 6,99 dollar. Spillindustrien har ikke funnet ut den beste måten å tjene penger på enda, men jeg har et (helt gratis) tips til dem, det er nemlig ganske enkelt: Lag gode spill.

The Witcher 3 håndterte ekstra utvidelser bra. Foto: CD Projekt RED

God of War 4 ble det raskest selgende PlayStation-spillet gjennom tidene og har solgt mer enn 10 millioner kopier. Det er ikke en eneste lootboks i spillet, ingen sammenrasket flerspillerdel. Du kan ikke kjøpe flere skjeggtyper eller tatoveringer til Kratos. – Ikke faen om vi skal ha mikrotransaksjoner, sa sjefutvikler Cory Balrog. Det er kun en gutt, en voldelig halvgud, fantastisk grafikk, historie og spillbarhet. Og det slår alle salgsrekorder.

2017 og 2018 vil stå som blant de beste årene i spillhistorien, særlig for nettopp lineære spill. Her er noen gode grunner til å være ekstremt håpefull for spillindustriens utvikling fremover: God of War 5, Super Mario Oddysey, Zelda: Breath of The Wild, Hollow Knight, Red Dead Redemption 2, Spider-Man, Monster Hunter: World, Celeste, Hitman 2, Hellblade, Resident Evil 7, Horizon Zero Dawn, Prey, Persona 5, Sonic Mania, Sekiro og Nier Automata. Dette er bare noen få spill for 2017 og 2018. For en tid vi lever i!

Lys fremtid for lineære spill

Under årets E3-messe i Los Angeles var det også lineære spill som regjerte. Ett nytt Zelda-spill ble annonsert og enda ett vist frem, Final Fantasy VII Remake ser så imponerende ut at jeg skal gi det nye kampsystemet en sjanse, Cyberpunk 2077 er fortsatt i en klasse for seg - nå også med Keanu Reeves, Doom Eternal ser om mulig bedre ut enn det første, Elden Ring er Dark Souls og George R. R. Martin, Last of Us 2 er noe av det mest spennende og teknisk imponerende jeg har sett på lenge, Luigi’s Mansion 3 virker kjempegøy og Star Wars Jedi: Fallen Order ser … ok ut. Men så lenge det ikke er flerspiller kan det umulige skje: EA kan faktisk lage et greit Star Wars-spill.

Draugen er et av de nyere norske historiedrevne spillene. Foto: Red Thread Games

Også norske spill fikk vist seg fram: Funcom presenterte Moons of Madness og et helt nytt Conan-spill ved navn Conan Chop Chop. Mosaic fra norske Krillbite studios ble nominert til Best of E3, og de presenterte spillet på YouTube Live sammen med Geoff Keighley foran millioner av seere over hele verden. 

Nylig slapp norske Red Thread Games spillet Draugen, et lineært «fjord noir» som ser helt fantastisk ut og fanger den dype, mørke stemningen i norske fjorder og eventyr. Jeg gleder meg til å spille det utover høsten.

Salgstallene bør gi en pekepinn til utgivere og investorer om at de bør fokusere mer på å utvikle virkelig solide spill som folk vil ha, enn å prioritere spillets funksjon som mulig pengestrøm. Et dårlig spill fører ikke til penger i kassen og bedre bunnlinje. Jeg tror at vi i kommende konsoll-generasjon får se at flere av utgiverne forstår dette. Derfor får vi God of War 5 før vi får Anthem 2.

Kommentarer (20)

Forsiden akkurat nå

Til toppen