MotoGP 2

Du har all rett til å være forvirret. Det finnes to andre Moto-spill. Spørsmålet er da hvorfor vi nå anmelder det andre spillet i serien, i stedet for det tredje, men faktisk er Moto GP en helt annen spillserie enn MotoGP, med andre utviklere og andre distributører.

En unik fartsopplevelse
Etter litt trening er det likevel ikke lenge før du har taket på det. Til tross for sykkelens realistiske oppførsel, er det forrykende enkelt og inituivt å styre dem med Xbox-kontrollen. Aksellerering oppnås ved å bruke A-knappen, mens du legger deg fra side til side ved hjelp av stikka. Skulle du ønske å bremse, noe du garantert vil gjøre ofte, bruker du skulderknappene. Disse fungerer henholdsvis til å ta i bruk bremsene foran og bak, og det er opp til deg å forme en teknikk som gir deg beste kjøreytelse. Det er alt i alt seksten baner i spillet, hvorav alle er pefekt modellert etter dem du finner i den virkelige verden. Spillet er helt og fullt basert på fjorårets Grand Prix-sesong, og ved å fullføre hver bane eksepsjonelt bra (les: Havne på toppen av tabellen), åpner du opp en filmsnutt som viser fjorårets løp på akkurat den banen du nettopp fullførte. Dette er en fiffig funksjon, spesielt for de som er motorsykkel-frelste. Avhengig av hvor godt du kjørte, får du også poeng du skal investere i dine ulike ferdigheter. Selve løpene i MotoGP 2 er fartsfylte, realistiske og ekstremt spennende. Det er følelsen av realisme som overgår alt annet, og din nytelse av spillet øker proporsjonalt med hvor flink du blir.

Det er spesielt én ting motorsykkel- og bilspill har til felles. Hvert eneste år forsøker utviklerne å gi deg en stadig mer imponerende grafikkopplevelse, og MotoGP 2 er intet unntak. Spillet ser rett og slett forrykende godt ut, og selv om det skal svært mye til for å imponere innenfor denne sjangeren, har spillet ingen problemer med å gjøre akkurat det. Alt fra de nitidige smådetaljene på asfalten, om det så er naturlige hullene eller de menneskelagde bremsesporene, til de nesten overpolygonerte førerne er mesterlig utført. Hver fører oppfører seg svært virkelighetstro, og er ikke sen om å vifte med armen hvis noen bumper borti ham, eller se hånlig tilbake i det han suser forbi resten av flokken. Syklene er en fryd for øyet, og både skadene og refleksjonene av miljøet rundt deg i den blankpolerte lakken får deg utvilsomt til å smile bredt. Når du oppnår sykkelens toppfart, noe som slettes ikke er vanskelig på slettene, kan det se ut som du nærmest bryter lydmuren. Detaljene rundt deg blir svakere, og menneskene og naturen som fyker forbi blir uklare. Dette gir deg en fantastisk følelse av fart, og det virker som hele kroppen rister i det kontrollen plutselig sparker fra seg når du suser inn i føreren foran deg. Væreffektene er fortreffelige, med realistiske regndråper som faller på kameralinsen. Og selv om tilbakeblikk-funksjonen etter hvert løp er et selvfølge i et således spill, er den likevel ganske fenomenal, med en rekke ulike kameravinkler og muligheten til å lagre herlighetene.

Selv om vi her i Norges land egentlig ikke har Xbox Live enda, er fremdeles MotoGP 2 tettpakket med forskjellige multiplayer-muligheter. Du kan enten spille split-screen med opp til fire spillere, eller seksten forskjellige Xbox-er koblet sammen i nettverk. Her har du naturligvis tilgang til en rekke spillmodier av varierende moro. Mest populært er kanskje en helt banal racing-runde, men "Tag", "King of the Corner" og "Winner Takes All" gjør det absolutt ikke mindre moro. Alt i alt er MotoGP 2 en suveren racingopplevelse, og disse multiplayer-mulighetene hvor du blant annet skal kjempe om å eie forskjellige deler av banen, gjør det bare enda bedre. Utviklerne har tydeligvis hatt et svært godt øye til både realisme og moro, for den følelsen du oppnår ved å suse rundt banene runde etter runde, er ikke langt i fra unik. Kombiner denne spillfølelsen med suveren grafisk kvalitet og et lydbilde som plasserer deg rett bak rattet, og du har et bortimot perfekt racingspill. Og selv om MotoGP 2 stiller i en svært konkurransebefengt sjanger, hvor stadig bedre spill lanseres kontinuerlig, kjører det et særdeles imponerende løp - og fullfører edelt blant toppeliten.