Jordskjelvspillet I Am Alive har vært i utviklingslimbo i noen år, og dukket plutselig opp i nyhetsstrømmen igen i høst – da som et nedlastbart voksenspill til Xbox 360 og PlayStation 3.
![](https://i.bo3.no/image/33984/IAA_Screenshot_43.jpg?c=0&h=281&w=500)
Katastrofespillet skulle også komme til PC da en butikkversjon var planlagt, men den utgaven blir sannsynligvis sløyfet. Utvikler Ubisoft Shanghai har liten tro på at ekstrajobben for å konvertere spillet til Windows lønner seg økonomisk. Det må blant annet piratkopiering ta skylda for, ifølge CVG.
– Vi har klart og tydelig hørt PC-spillere sutre om at de ikke får en versjon, men lager de støy kun fordi de ikke får en versjon, eller ønsker de faktisk å spille det? Hadde de kjøpt spillet om vi laget det?, spør studioets Stanislas Mettra IncGamers retorisk.
En betydelig kostnad
Den Kina-baserte utvikleren veier utgiftene møysommelig, og estimerer at selv om det kun tar dem tre måneder å lage en tredje versjon, så er det en betydelig kostnad. Hvis det kun selger 50 000 eksemplarer til PC er det ikke verdt det.
– Det er vanskelig, fordi det er så mye piratkopiering og så som betaler for PC-spill at vi må måle kostnadene nøye, sukker Mettra.
Derfor må nok de med mus og tastatur som preferanse se langt etter det kommende naturkraftdramaet, med mindre PC-spillere greier å gå sammen og overbevise Ubisoft om at dette er et spill de virkelig har lyst på.
I Am Alive har blitt klassifisert og gjort klart til utgivelse, men har fortsatt ingen konkret slippdato. Spillet loves å komme i løpet av året, til Xbox Live Arcade og PlayStation Network.