Project Eternity håver inn millioner

Obsidians Kickstarter-spill har nådd pengemålet på under to dager.

Like før helgen senket seg forrige fredag lanserte Obsidian en Kickstarter for rollespillet Project Eternity. Dette skjedde etter et par dager med en mystisk nedtellingsnettside, der den kjente rollespillutvikleren lokket med vage hint om hva de jobbet med.

Rollespillfansen er tydeligvis ikke tunge å be, for allerede dagen etter nådde prosjektet det svimlende målet på 1,1 millioner dollar, eller om lag 6 350 000 norske kroner. I skrivende stund smyger summen målbevisst opp mot 1,4 millioner dollar.

Rollespill slik de var i gamledager

Project Eternity skal være et klassisk rollespill av den gamle skolen, og Obsidian prøver å nå ut til fansen som elsket de isometriske Black Isle- og BioWare-eventyrene fra slutten av nittitallet. Som mange sikkert vet består Obsidian av en god slump med utviklere fra disse tidlige spillene, og kan skryte av slike navn som Josh Sawyer, Tim Cain, Chris Avellone, Adam Brennecke og Feragus Urquhart. Baldur’s Gate, Icewind Dale og Planescape: Torment nevnes hyppig på Kickstarter-siden, og målet er tydeligvis å nøste sammen de beste elementene fra disse klassiske rollespillene.

Verdenskartet.

I et intervju med GameBanshee snakker Obsidian-grunnleggeren Feragus Urquhart om hvordan spillet vil ligne nittitallets klassikere:

– Selv om vi planlegger å forbedre en del ting basert på hva vi tror fans av de eldre spillene forventer nå om dagen (slik som brukergrensesnittet) kommer Project Eternity til å føles ut som et Infinity Engine-spill når man spiller det, forteller Urquhart i intervjuet.

I motsetning til stort sett alle Obsidians tidligere spill kommer ikke Project Eternity til å være basert på en eksisterende merkevare – utvikleren skal selv utforme verdenen, systemene og mytologien fra grunnen av.

Utvider prosjektet basert på sluttsum

Samtidig er det slik at Obsidian kommer til å utvide spillet basert på hvor mange kroner som triller inn i de kommende ukene. Utvikleren har laget en liste over hvilke forbedringer, utvidelser og plattformer de vil jobbe med. For eksempel vil Mac-brukere få ta del i moroa om summen klatrer over 1,6 millioner dollar, mens en sum på over 1,4 millioner dollar resulterer i en ny spillbar rase.

For å sette det hele litt i perspektiv bad ringreven Brian Fargo om å få 900 000 dollar for å skru sammen en oppfølger til Wasteland, mens Tim Schafer og resten av Double Fine ønsket seg 400 000 dollar. Begge disse har likevel greid å skrape sammen rundt 3 millioner dollar hver.

Kickstarter-siden lister opp april 2014 som en måldato for slipp av spillet, så vi ser neppe rollespillet med det første.

Les også: Planescape Torment-skaperen vil bistå Wasteland 2 Les også: Slik blir Wasteland 2

Siste fra forsiden