Sniktitt

OnLive

Drømmer og ambisjoner

Kan OnLive snu spillverdenen på hodet, eller er det bare en urealistisk drøm?

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Amerikanske OnLive er ute etter å forandre hvordan vi spiller spill. Enten du spiller på TV eller PC, skal du bruke minimalt med utstyr for å få en god og sosial spillopplevelse.

Håndkontrollen og mottakerenheten for TV-en din.

Full kontroll

Du trenger bare en håndkontroll eller tastatur/mus (i tillegg til en minimottaker om du spiller på TV-en din), og programvaren – så er du i gang. Spillene kjøres med maksimale grafikkinnstillinger, direkte fra en serverpark via nettforbindelsen din. Dermed slipper du stikke til butikken eller laste ned titler for å ha det moro. Det er i hvert fall teorien.

Vi prøvekjørte tjenesten under Game Developers Conference i San Francisco, og det vi fikk se imponerte. Håndkontrollen vi testet var tredjeparts fra Logitech, som var en slags krysning mellom DualShock og kontrollen til Xbox 360, vekten og passformen føles veldig god i mellomstore hender. Så var det sannelig min hatt lufting i den også, svært behagelig for en med varme hender (nei, jeg er ikke Snåsamannen). Vi fikk bare se prototypen til den faktiske kontrollen bak glass, og hvordan den blir i forhold er uvisst.

Om du bruker tjenesten via din PC kan du altså bruke tastatur og mus der det passer best. I for eksempel BioShock er det en stor fordel, noe enhver skytespillentusiast vil nikke bekreftende til.

Du kan se nøyaktig hva kompisen din driver med.

Selve brukergrensesnittet er ryddig og lettbrukt. Her kan du kikke på hvilke spill som er tilgjengelige, din egen profil og andre tjenester. Det minner mye om Playstation Network og Xbox Live, bare raskere og noe mer minimalistisk. Hele bakgrunnen består av en rekke direktefeeder av hva andre spillere foretar seg, og du kan når som helst hoppe inn og kikke på hva andre gjør i sine spill, helt uten lasting eller forsinkelser.

Leie spill

Menyvalgene rundt spill var kjøp, leie og demo, dermed kan du teste før du handler. Leie er også forlokkende, siden det er enkelte spill man blir ferdig med på noen øyeblikk. Videre kan vi forvente oss de samme store titlene her som på de andre konsollene.

– Vi har kontakt med de fleste topputgiverne, og du skal få alle de gode spillene på OnLive. Det vil heller ikke være noen forsinkelser, titler vil komme samtidig her som de kommer i butikken, sier OnLives J. Beludna til Gamer.no.

Det er foreløpig ikke kjent hva man må regne med å betale for å spille.

Bestefars nye skrytealbum.

Når et spill fyres opp er det en liten lasteperiode, så kan du bare slå deg løs. Vi testet The Wheelman fra Midway, og spillopplevelsen var prikk lik det den er på en stasjonær konsoll – ingen forsinkelser, ingen hakking. Men hva kreves det av linjen din for å kunne kjøre spill på denne måten?

Les også
Fjernspilling

– For spill i Wii-kvalitet kreves det en linje med hastighet 1,5 megabits/s, mens andre konsollspill trenger rundt 5 megabits/s, forteller Beludna.

Samfunnsambisjoner

OnLive har også et sterkt fokus på å skape et solid nettsamfunn, der det skal være lett å finne hverandre og kommunisere. Vi fikk blant annet se at man kan laste opp små skryteklipp av egne prestasjoner på sekunder, slik at alle kan se hvor god du virkelig er – eventuelt vise andre spillere morsomme situasjoner og rare feil i spillene.

– Har dere fått noen tilbakemelding fra Microsoft og Sony på dette? Frykter de dere?

– Hehe, nei, vi har ikke vært i kontakt med dem. Vi konsentrerer oss om å levere en så god tjeneste som mulig, avslutter Beludna.

Håndkontrollen har lufting for klamme spillhender.

OnLive skal etter planen lanseres i USA til vinteren, og målet er selvsagt å nå ut til så mange markeder som mulig på sikt. Spørsmålet, som OnLive selv fnyser av, er om dette faktisk fungerer. PC World har blant annet rettet kritikk mot det de mener kan være en luretjeneste.

Vi spilte tross alt på et lokalt nettverk, der alt gikk som smurt. Når man skal sitte hjemme i sin egen stue og spille opp mot eksterne servere kan historien om hakking og forsinkelser bli en ganske annen. Det hevdes at serverne skal være helt uten forsinkelser, men er det i det hele tatt mulig? Forhåpentligvis vil fremtidige tester (blant annet en åpen beta i USA til sommeren) der man kjører tjenesten på samme måte som man ville gjort hjemme gi enda klarere svar – for i teorien er jo dette rent spillgull.

Diskutér artikkelen i forumet

Siste fra forsiden