Sony vil måle kroppen din

Patenterte PlayStation-spaker justerer spillet etter hvordan du føler deg.

Spillbransjen er ekstremt konkurransepreget, og alle de store selskapene har nok mange eksperimentelle patenter som aldri ser dagens lys. Ta for eksempel Nintendos tidlige lek med 3D til Gamecube og Gameboy.

Sony har også sikret seg rettighetene til ting som nærmer seg science-fiction.

Skisser fra patentdokumentet.

Nå er det nok en gang PlayStation-selskapet som har vært på patentkontoret og registrert nyskapende teknologi. Denne gangen er det snakk om biometriske DualShock- og PlayStation Move-kontrollere, samt en egen PlayStation Vita-lignende dings.

Patentet er riktignok fra desember 2010, men ser ikke ut til å ha blitt kjent før nå, etter at Siliconera snappet den opp.

Måler svetten

At de er biometriske vil si at spillspakene måler og registrerer forandringer i kroppsmønstrene dine. Sony nevner brukseksempler som at stressnivået ditt justerer vanskelighetsgraden, at våpnene kan bli mer treffsikre om du er tydelig frustrert og at figurer i spillet skal kunne reagere på sinnsstemningen din. Ambisiøse saker, altså.

Spakene måler blant annet pulsen, muskelbevegelser og hvor fuktig huden din er. En spennende finesse er hvordan de har lyst til å kroppstilstanden din direkte påvirke hvordan en figur oppfører seg. Dette skisseres med et eventyrspill hvor figuren din begynner å svette om du gjør det. Tiden vil vise hvorvidt disse spakene fungerer godt nok til at Sony produserer dem.

Siste fra forsiden