Square Enix bremser salget av Final Fantasy XIV

Hærskare av pålogginger skaper problemer for det nye nettrollespillet.

For å prøve å bøte på lange innloggingskøer har Square Enix midlertidig stengt salget av Final Fantasy XIV: A Realm Reborn på nett. Dette melder Square Enix på sin Facebook-side. Samtidig har utgiveren sett seg nødt til å stoppe muligheten til å skape nye avatarer på 17 servere av samme grunn.

På tross av småsnublingen nå i starten velger Square Enix å gi en positiv vri på det hele.

– Grunnet overveldende positiv respons til Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er det for øyeblikket lang ventetid for en del brukere. Som et midlertidig tiltak stopper vi salget av spillets digitale produkter slik at vi kan tekkes de som ønsker å spille. Vi jobber med å utvide serverkapasiteten i de kommende dagene, skriver utgiveren.

Startproblemer

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn ble lansert i går, etter å ha vært tilgjengelig for ivrige forhåndsbestillende fans i helgen. Også da har det vært krøll i systemene, og rapporter om at det var umulig å komme seg inn florerte på utgiverens diskusjonsforum.

Blanke ark og fargestifter for Square Enix.

At det nylanserte nettrollespillet fanger et publikum er nok en lettelse for Square Enix. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn er nemlig en ny utgave av Final Fantasy XIV som først kom ut i 2010, bygget opp nesten helt fra bunn av. 2010-utgaven fikk så krass kritikk, også fra oss, at utgiverhuset valgte å skrote det første forsøket i november 2012, og slengte inn nye folk for å prøve å fikse fadesen.

Så langt virker tonen å være betydelig mer positiv enn det var i 2010, både fra kritikere og fans. Siden spillet er såpass ferskt tar det nok likevel litt tid før en får gravd seg skikkelig ned i systemene.

Les også: The Elder Scrolls Online satser på abonnementsordning Les også: Nå går det bedre med The Old Republic

Siste fra forsiden