Team Bondi: – Vi kan bli bedre

L.A. Noire-utvikler snakker ut om den krasse kritikken.

Den siste tiden har Team Bondi fått mye negativ oppmerksomhet i pressen. L.A. Noire-studioet beskyldes av tidligere ansatte for dårlig ledelse, og særlig er det den utstrakte bruken av overtid som kritiseres.

Ansatte skal ha måttet jobbe utvidede dager samt helger, og flere hevder å ha klokket over 100 timer i uka. I tillegg ble Team Bondi-sjef Brendan McNamara stemplet som en hissig sjef med dårlige lederegenskaper.

Anklagene har fått bransjens vaktbikkje, IDGA (International Game Developers Association), til å reagere, og de undersøker nå påstandene som har blitt fremmet i media. Nåværende og tidligere Team Bondi-ansatte blir oppfordret til å ta kontakt for å fortelle sine historier.

Hvor blir det av smultringen min?
Hvor blir det av smultringen min?

Sjefsdesigner forklarer

Den oppfordringen har Dave Heironymus tatt. I et åpent brev til IDGA, som Gamasutra har publisert i sin helhet, forklarer spilldesigneren hos Team Bondi sin side av saken.

Heironymus forteller at han har vært med på L.A. Noire-utviklingen helt fra starten i 2004, og skal etter eget utsagn være en del av den indre kjernen hos Team Bondi som hevdes å ha fått spesialbehandling.

I begynnelsen jobbet alle fra ni til seks. Utover i prosjektet holdt ikke dette lenger fordi teamet ikke gjorde så stor fremgang som forventet, og presset for å jobbe mer økte. Ifølge Heironymus hadde ingen enkeltperson skylden for dette, men teamet i sin helhet.

Mot slutten av prosjektet skal Heironymus ha jobbet opp mot 65 timer i uka i gjennomsnitt, men han utelukker ikke at noen andre kan ha jobbet opp mot 100 timer i uka. Han hevder samtidig at dette ikke ble oppmuntret til, og han ville ha stoppet vedkommende hadde han visst om det.

Har lært nå

Ingen i ledelsen skal ha forventet mer av teamet enn de forventet av seg selv, skriver Heironymus i det åpne brevet, og ledelsen skal ha jobbet minst like hardt som resten av teamet. Samtidig vedkjenner Heironymus at Team Bondi har en del å lære fra feilene de gjorde under L.A. Noire-utviklingen.

Klinedansen
Klinedansen

Han avslutter med en oppfordring til publikum om å ikke boikotte L.A. Noire på grunn av tabbene Team Bondi har gjort underveis, for de skal ha lært nå og håper på å gjøre det bedre i neste prosjekt.

Hva neste prosjekt fra den australske utvikleren blir, er ennå ikke klart, men det blir ikke Rockstar som gir ut spillet.

Les også: Får vi L.A. Noire 2?

Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen