This is Football 2003

Fotballspill har vi fått nok av gjennom alle våre år som påståtte gamere. De fleste er vel enige om at EA Sports FIFA-serie har vært den dominerende, mens Konamis Pro Evolution Soccer kanskje har vært den beste? Nå i den senere tid har også SCEE meldt seg på løpet med serien This is Football.

Tre norske lag
Du har ingen norsk serie med på dette spillet, noe som kun berører oss nordmenn som vil spillet med det laget som kanskje står oss nærmest til hjerte. De eneste norske lagene som er med er Brann, Viking og så klart Rosenborg. Så Eggen's gutter slipper du ikke unna her heller. Litt kjipt er det at ingen norsk serie er representer, men med så mange andre spennende å velge i, velger jeg bare å ikke tenke noe over dette. Det er allikevel ikke i vår serie de mest spennende lag og spillere befinner seg. SCEE skryter av at de i spillet har 13.500 autentiske spillere, noe som i det minste høres veldig imponerende ut. Sjansene er vel at du kanskje kjenner igjen en prosentdel av disse, men det er bra allikevel, og gir oss mange valgmuligheter. Etter å ha vunnet den øverste toppserien med "Prior Heath", uten å kjøpe noen nevneverdige toppspillere, og blitt toppscorer (noe jeg alltid har drømt om), begir jeg meg igjen utpå den førenevnte "challenge"-kampen.

Nå med nesa høyt til værs, nytt pågangsmot og en tro på meg selv som til og med Zlatan Ibrahimovic hadde misunt. Etter drøye 15 minutters spill fikk jeg min første smell. Owen fikk en nydelig pasning fra Zidane, og banka ballen bak den stakkars keeperen min på hel volley. Men jeg holdt litt følge denne kampen, riktignok tapte jeg 5-1, men jeg fikk i det minste et mål. Noe av det stiligste med denne kampen, rent bortsett fra at den er sinnsykt vanskelig, er at du får en kode og en poengsum som du kan sende inn til den offisielle nettsiden for TiF. Der kan du se hvordan du stiller deg mot andre spillere verden over. Poengsummen blir regnet sammen på grunnlag av hvordan du spiller, og selvklart om du vinner eller taper. Jo penere du spiller, jo flere hælspark og brasser, dessto mer poeng. Jeg har ikke kommet i nærheten av denne listen enda, men jeg gir meg ikke enda.

Spillet er bra, det kan vi slå fast en gang for alle. Spillere og bane ser bra ut, lyden er grei, og spilleopplevelsen er også grei. Men spillet har også svakheter i de samme tingene. Grafikken er ikke bra nok sammenlignet med dagens standard, lyden er som alltid i fotballspill repetitiv, spesielt kommentatorene, og spilleopplevelsen er ikke alltid så flytende og korrekt som SCEE vil ha det til å være. Spillet prøver hardt å ta over tronen til Pro Evolution Soccer, men når ikke opp. Du har allikevel mange valgmuligheter, og en fin liten gulrot i kampen mot Europa All Stars, og mange timer moro foran deg. Vel og merke hvis du liker fotball. Men det gjør du vel, siden du leser denne anmeldelsen.