Tidlig suksess for overlevelsesspillet Rust

Det nye spillet fra GMod-skaperen har slått an på Steam.

Zombiespillet DayZ har kanskje toppet salgslistene på Steam helt siden det kom ut i «early access»-form før jul, men det er langt fra det eneste åpne overlevelsesspillet som har kapret spillernes interesse. Om vi regner med det vanedannende 2D-spillet Starbound er for øyeblikket fire av de seks bestselgende spillene på Steam store, åpne overlevelsesspill i «early access».

Jeg har en stein, og jeg er ikke redd for å bruke den.

Nummer to på listen heter Rust, og kommer fra det britiske studioet bak Steam-suksessen Garry's Mod. Rust er, i likhet med DayZ, et førstepersonsspill der du befinner deg i åpne miljøer sammen med andre spillere, men spillet har også Minecraft-aktig bygging og oppfordrer visstnok spillerne til å jobbe sammen for å skape egne samfunn.

Større suksess enn Garry's Mod

I de to første ukene Rust var i salg solgte det over 150 000 kopier, og spillskaper Garry Newman forteller at både han og teamet er svært overrasket over spillets suksess. Han var faktisk overbevist om at de aldri ville klare å lage noe som ville være like populært som Garry's Mod, men Rust har så langt knust salgstallene til den kreative verktøykassen. Dette på tross av at Rust ikke er i nærheten av ferdigutviklet:

Salgsstatistikk fra utviklerne.

– Vi har blitt helt slått ut av hvor godt Rust har solgt. Spesielt for et «early access»-spill, en uferdig alfa. Og spesielt med tanke på at vi har advart folk om å ikke kjøpe det. Og spesielt fordi Rust ikke engang er en 100-del av spillet vi tenker oss. Det føles veldig som vi rett og slett har blitt gitt alle disse pengene, men at vi ikke har gjort oss fortjent til dem enda. Det er noe vi må gjøre nå, sier Garry Newman på studioets blogg.

Hjernen bak DayZ gikk også ut og advarte vanlige spillere mot å kjøpe den tidlige versjonen av zombiespillet sitt, så kanskje omvendt psykologi er den ideelle strategien om man skal toppe salgslistene i 2014.

Siste fra forsiden