Feature

Ukas anbefalte Android-spill

Herlig golf og fargerik rakettfysikk er blant ukas fire utkårede.

1: Side 1
2: Side 2
Detaljrike områder gjør at du ikke går tom for ting å trykke på med det første.

Musaic Box

Sjanger: Gjemt-gjenstand/Gåteløsing Pris: 9 kr (på salg) Type: Android (testet), iPhone, iPad, PC Utvikler: HeroCraft LtdKan kjøpes her

Av og til føler jeg meg som en omstreifende lykkejeger når jeg pløyer meg gjennom spill etter spill på Android-markedet. Jeg vet aldri helt hva som skjuler seg bak de flotte skrytetekstene og de overveldende positive (og negative) brukeranmeldelsene – og noen ganger snubler jeg over noe ukjent og merkverdig på ferden. «Gjemt gjenstand»-sjangeren er for meg et uvanlig og uutforsket område, så da jeg trykket mine første trykk gjennom Musaic Box var det med en skeptisk nysgjerrighet.

Musaic Box går ut på å finne skjulte musikkfragmenter som er spredt over skjermen. For å finne disse fragmentene må du trykke på mer eller mindre mistenkelige objekter på skjermen, for eksempel et skjevt bilde, en filmrullbeholder eller en cellokasse. Når du har funnet alle musikkfragmentene i ett musikkstykke, blir du loset inn i en musikalsk gåte hvor målet er å sette sammen musikkfragmentene i den rekkefølgen de hører sammen.

Disse gåtene baserer seg på musikkstykker som selv bestemora di kjenner igjen. Her finner du alle de gamle og kjente klassikerne: Dovregubbens Hall, Bjelleklang og We Wish You a Merry Christmas er blant utvalget. Hvert musikkstykke er delt opp i fire stemmer; en hovedstemme og tre understemmer. Disse stemmene er så fordelt bit for bit på Tetris-lignende brikker som du må pusle sammen for å sette musikkarrangementet i riktig rekkefølge.

For å hjelpe deg på vei kan du høre gjennom hovedmelodien ved å trykke nederst på skjermen. De ulike stemmene er også fargekodede, så om du plutselig ender opp med to like farger på samme tidspunkt i musikkstykket vet du at du antageligvis er på bærtur.

Det første musikkpuslespillet er løst.

Dessverre er ikke lydbruken like god. Her strømmer det på med syntetiske arrangement som lett blir masete. Jeg hadde gjerne sett for meg at utvikleren hadde lagt seg mer flid i selve instrumenteringen og i lyd-samplene i stedet for å ende opp med denne halvgjorte lydmølja. Det er ikke akkurat fagre og vellydende toner som piper ut av mobiltelefonens spinkle høyttalere her, og jeg hadde lett betalt et par kroner ekstra for bedre lyd.

Selv er jeg heller ikke så begeistret for segmentene hvor man vrenger alle objektene i rommene for å finne musikkfragmentene. Men selv jeg må innrømme at rommene er forseggjorte, og at man til tider lett vil kunne finne glede i å utforsker de mange krikene og krokene.

Musaic Box fungerer som et helt greit tidsfordriv når du venter på at bussen skal svinge innom holdeplassen, men ikke stort mer. Det morsomste spillet byr på er å pusle sammen musikkstykkene, og et stykke ut i spillet blir gåtene såpass utfordrende at de krever logisk tenkning i tillegg til et fungerende musikalsk øre. Det er da opplevelsen virkelig skinner, og det er dette du kommer til å huske når du legger fra deg spillet og hopper på bussen.

Jada. Bare fly rett mot en kasse TNT. Se om jeg bryr meg.

Kona's Crate

Les også
Tilbakeblikk:

Sjanger: Fysikkspill Pris: 6 kr Type: Android (testet), iPhone, iPad, PC, Mac Utvikler: Darkwind MediaKan kjøpes her

Et fysikkbasert spill nå igjen? Ja, mobilmarkedet begynner kanskje å bli litt oversvømt av denne sjangertypen, men hvem kan klandre utviklerne? Rovio planlegger antageligvis en pengebinge på størrelse med Onkel Skrues der borte i Finland, og det skulle ikke forundre meg om Zeptolab pusser tennene i Cristal om morgenen. Utviklerne flokker til med blåkopi på blåkopi, og de som faktisk har en egen idé står i fare for å drukne i fysikkmassen.

Flyvende ut fra denne massen kommer Kona's Crate med sine kraftige rakettboostere, og markerer sitt eget område i fysikksjangeren. Har du plass til bare ett fysikkspill til på mobilen kan dette godt være en god kandidat.

Målet er å frakte en kasse frem til stammehøvdingen ved enden av hvert brett så raskt som mulig. Kassen er betimelig plassert på et brett med to raketter festet på hver sin kant, og du må da lede kassen gjennom brettenes mange farer ved å bruke disse rakettene for å styre fremdrift, oppdrift og balanse. Hver av rakettene aktiveres ved at du trykker på skjermen. For å aktivere raketten til venstre trykker du på venstresiden av skjermen, mens det motsatte gjelder for den høyre raketten.

Gjør vei for kassen, kjære høvding.

Og det er mye vanskeligere enn det kanskje høres ut som. Nei, dette er ikke noen Angry Birds hvor du kan ta den tiden du trenger og satse på presisjon. Her må du konstant finjustere den rakettdrevne plattformen til den minste detalj for å unngå å tumle inn i veggene og hindrene, og Gud forby at du satser på å få tre stjerner på alle brettene uten å berøre en eneste vegg.

Allerede halvveis ut i den andre kampanjedelen merket jeg at mine velutviklede spillreflekser ikke strakk til lengre. Jeg måtte prøve om og om og om igjen for å klarere brett, og jeg måtte sette meg ned med et intenst grep om mobiltelefonen for å holde fokuset. Det hjelper litt på det krampefremkallende grepet at spillet er pent å se på – med fargerike bakgrunner og figurer som utmerker seg i mobilklassen.

Om du ikke er redd en liten utfordring kan Kona's Crate godt by på flerfoldige brett med fysikkbasert moro. Som vanlig er det rekordene som er trekkplasteret for videre spilling, og det er derfor lurt å dra med seg et par kompiser inn i rakettbrettverdenen.

Les også: Ukas anbefalte Android-spill (uke 38)
Les også: Ukas anbefalte Android-spill (uke 37)

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden