Test

Xbox One X

Verdens kraftigste konsoll holder det den lover

Nå begynner det vanskelige arbeidet for Microsoft – veien videre.

Xbox One X.
Audun Rodem, Gamer.no

Det har vært fascinerende å følge Microsofts strabasiøse ferd fra Xbox One-lanseringen i 2013 og frem til nå. Den unektelige feilslåtte satsingen på Xbox One som en TV-maskin med stort Kinect-fokus henger fremdeles over konsollen, selv fire år etterpå.

Samtidig har Microsoft gjort så å si alt de kan for å snu den haltende begynnelsen: Kinect er borte (og død), TV-satsingen har blitt lagt på is, og spillene har steg for steg havnet i førersetet igjen, senest nå med utstrakt bakoverkompatibilitet med både Xbox 360- og Xbox-spill, kryssplattformfrieri og Xbox Play Anywhere.

Det nyeste tilskuddet til spillfokuset er Xbox One X – en betydelig kraftigere variant av Xbox One, men som støtter akkurat de samme spillene som lillebror.

Den kraftigste konsollen noensinne

Sånn sett er Xbox One X nok et ledd i denne hel-renoveringen av Xbox One som merkevare.

Xbox One X

Vis mer

Prosessor: Åttekjernes 2.3GHz
GPU: 40 compute units at 1172MHz
RAM: 12GB GDDR5
Båndbredde: 326 GB/s
Lagring: 1TB harddisk
Diskdrev: UHD Blu-ray player
Video: 4K-output, HDR 1-støtte
Lyd: DTS 5.1, Dolby Digital 5.1 og Atmos, PCM 2.0, 5.1, 7.1
Wireless: Bluetooth, Wi-Fi, IR
Tilkoblinger: 2x HDMI (2.0b out, 1.4b in), 3x USB 3.0-porter, I-ut, S/PDIF-ut, Ethernet-inn

Pris: 4990,-
Se beste tilbud hos Prisguiden.no »

Den betydelig kraftigere konsollvarianten kan sees på som det definitive svaret på enda et av problemene Microsoft støtte på ved lansering: Xbox One-versjoner av spill yter ofte dårligere enn PlayStation 4-versjoner av spill. Dermed ble det tidlig etablert et narrativ om at PlayStation 4 er kraftigere enn Xbox One.

Vel, nå er de dagene definitivt over. Xbox One X er, som Microsoft selv liker å fortelle, den kraftigste konsollen noensinne. Med hele 6 teraflops (og en god del annet ytelsessnadder som du ser i boksen til høyre) mot Sonys tilsvarende premiumkonsoll, PlayStation 4 Pro, sine 4,2 kan de banke seg stolt på brystet og peke på råe tall.

Etter alt å dømme er ikke tallene bare for syns skyld heller. Tidlige rapporter har allerede vist at Xbox One X utnytter maskinvarekraften til å gi en hakket bedre ytelsesopplevelse enn PlayStation 4 Pro. Det er ikke nødvendigvis snakk om en hel verden av forskjell, men i noen tilfeller virker det som om det er nok til å vippe vektskåla i favør Xbox One X når man skal velge.

Hva gjør Xbox One X bedre?

Kort sagt er det snakk om tre områder der man merker forskjell mellom Xbox One X og de andre konsollene: oppløsning, bildefrekvens og generell ytelse.

Xbox One X tar sikte på å gi en faktisk 4K UHD-opplevelse, noe som konkurrenten PlayStation 4 Pro ikke lener seg like tungt på. I stedet satser Sonys premiumkonsoll på å rendre spill i en oppløsning et sted mellom 1080p og 4K, og heller oppskalere gapet til 4K med en egentilpasset oppskaleringsvariant. Det har fungert godt for mange spill, men det er selvfølgelig et kvalitetstap i prosessen, selv om det ofte kan være svært vanskelig å merke.

Slik ser konsollene ut på baksiden. Xbox One X er mørk, mens Xbox One S er lys.
Audun Rodem, Gamer.no

Å treffe native 4K UHD er uansett det optimale, og Xbox One X greier dette godt i spillene vi har fått prøve så langt. Gears of War 4 ser for eksempel merkbart skarpere ut i den høyere oppløsningen – også sammenlignet med spillet på Xbox One S, som rendrer spillet i 1080p for så å oppskalere bildet til 4K UHD. Det samme gjelder andre spill som Killer Instinct og Zoo Tycoon. Slenger vi på HDR i tillegg blir det veldig pent og kontrastfylt også.

Les også
Microsoft kjøper opp Tim Schafer-studioet Double Fine

I likhet med spill vi har sett på PlayStation 4 Pro det siste året, åpner Xbox One X opp for at spilleren kan velge hva de vil forbedre i en meny. Vi har sett dette i spill som Tomb Raider og Horizon Zero Dawn tidligere, der man kan velge mellom å ha en bildefrekvens på 60 bilder i sekundet mot at man ofrer oppløsning og ekstra lys- og grafikkeffekter. Gears of War 4 gjør nettopp dette, og vi vet at flere allerede utgitte spill også kommer til å benytte seg av de samme valgene. Hva som fungerer best her er smak og behag. Det ser ut som om vi i årene fremover vil ha dette valget: enten høy bildeoppdatering eller høy oppløsning. Men selv med Xbox One Xs ekstra ytelse er det urealistisk å forvente at konsollen skal klare begge deler samtidig.

En del spill vil også nyte godt av teksturer som er optimalisert for 4K-oppløsning, og noen spill vil bruke de ekstra kreftene på bedre lys, skygger og effekter. Vi har allerede sett noe av dette i Gears of War 4, der forskjellen absolutt er merkbar når man sammenligner side om side med Xbox One S-versjonen. Vi målte også lastetiden fra menyskjermen til første mellomsekvens, og Xbox One X kom hakket bedre ut med en tid på om lag 21 sekunder mot Xbox One S' 24 sekunder. Det er ikke en betydelig forskjell, men det er verdt å merke seg.

Fremtiden

Dessverre er det noen dager igjen til Xbox One X blir å finne i butikkene, og i skrivende stund er det svært få tredjepartsspill har fått en oppgradering som lar dem dra nytte av den ekstra maskinkraften. Derfor er det ikke så lett å sammenligne Xbox One X direkte med PlayStation 4 Pro på de samme spillene. Microsoft har en liste på 165 spill på sine sider (hvorav et knippe av dem er Xbox 360- og Xbox-spill) der det loves en eller annen form for forbedring på Xbox One X, så vi vet at støtte er på vei, men akkurat nå er det kun 27 av disse som er oppe og går.

Xbox One X er en kompakt konsoll.
Audun Rodem, Gamer.no

Noen tidlige målinger som Digital Foundry har gjort de siste par månedene tyder på at Xbox One X kommer til å ha overtaket i spill som for eksempel Middle-earth: Shadow of War og Rise of the Tomb Raider. Spørsmålet er dog hvor utbredt dette overtaket kommer til å bli fremover, og hvor mange utviklere som ender opp med å bare sette likhetstegn mellom PlayStation 4 Pro-versjonen og Xbox One X-versjonen i stedet for å optimalisere en versjon til sistnevnte.

Dette er spørsmål vi ikke får svaret på ennå, men som kommer til å bli uhyre viktig for Microsoft. Xbox One har lent seg tungt på tredjepartsspill etter at de interne studioene har slitt med å få ut egenproduserte titler de siste par årene, og i høst merker vi det særlig godt. Utenom Forza Horizon 7 og Cuphead, som begge ble sluppet i september, og en versjon av tidligere Oculus-eksklusive Lucky's Tale, har ikke Microsoft mange konsolleksklusive spill å skryte av i høst.

Fremover ser det også skralt ut, med kun Crackdown 3, Sea of Thieves og PlayerUnknown's Battlegrounds på radaren i nærmeste fremtid. Dermed blir det desto viktigere for dem å nå vinne kampen om å bli stedet spillerne foretrekker å spille tredjepartsspill.

Et aspekt Microsoft har hintet om det siste året er VR-støtte for Xbox One X. På slippdato foreligger det ingen konkrete planer om å støtte verken HTC Vive, Oculus Rift eller andre headsett, men konsollen virker kraftig nok til å håndtere programvare på nivå med i hvert fall PlayStation VR.

Hvem er Xbox One X for?

Gears of War 4 er ett av spillene som drar nytte av den økte maskinvarekraften. (Video: Microsoft)

At Xbox One X først og fremst er myntet på dem som har valgt å investere i en relativt god TV, er ganske selvfølgelig. For å få fullt utbytte av maskinen bør man ha en 4K UHD-TV med støtte for HDR10, og gjerne en ganske stor en for å kunne dra nytte av detaljnivået. Selv har jeg testet konsollen på tre forskjellige TV-er: en Samsung UE55JU7005 og Samsung UE65KS7005 med støtte for 4K og HDR, og en Samsung UE50J6275 uten støtte for 4K eller HDR.

Å kunne dra nytte av den høyere oppløsningen og HDR-støtte er helt klart viktig. Samtidig er det verdt å påpeke at konsollen supersampler bildet – at konsollen rendrer det i 4K og nedskalerer til 1080p – dersom man sitter på en 1080p-TV. Det vil ikke være veldig merkbart, og akkurat her er det vanskelig å forsvare en dobling i pris mellom en Xbox One S og en Xbox One X.

Dersom man liker å ha muligheten til å spille spill i 60 bilder i sekundet, blir det likevel en litt mer vrien evaluering. Bildeflyten betyr en del, men samtidig er det ikke nødvendigvis slik at alle spill vil la deg velge mellom oppløsning og 60 bilder i sekundet.

Det er også verdt å merke seg at konsollen vil få native-støtte for 1440p-skjermer etterhvert, men at det ikke er på plass ennå.

Mediespiller

Man skulle kanskje tro at en kraftplugg som Xbox One X ville ta plass, men her har Microsofts maskinvareingeniører gjort en formidabel jobb. Konsollen er faktisk svært liten, med et anonymt og stilrent utseende som er tydelig basert på fjorårets Xbox One S. Den er likevel betydelig tyngre, og føles svært tettpakket og robust. Den mørke matte overflaten gjør at fingermerker ikke er noe problem, og med én USB 3.0-port i front og 2 i bakpartiet blir det neppe mange kabler som ødelegger for helhetsinntrykket i front.

Spørsmålet er om man skal velge Xbox One S eller Xbox One X.
Audun Rodem, Gamer.no

Som med fjorårets Xbox One S har Microsoft kvittet seg helt med den proprietære Kinect-inngangen. Dersom man ønsker å bruke det nå avdøde kameraet må man derfor kjøpe en overgang til USB. Dette er ikke noe stort problem, og med tanke på at det ikke ser ut til å komme flere Kinect-spill i tiden fremover kan vi godt la kameraet ligge i fred.

Ellers har konsollen både HDMI-inngang og utgang, akkurat som alle tidligere Xbox One-konsoller. Inngangen er for å støtte TV-sammenkobling, men helt ærlig ser jeg ikke behovet for denne sammenkoblingen i 2017.

Dersom man kjører spill fra harddisken, er Xbox One X svært stillegående, særlig i sammenligning med PlayStation 4 Pro. Samtidig blir den litt mer bråkete dersom diskdrevet aktiveres, enten med en film eller en spilldisk. Den spyr også ut en god del varme bak, så den bør neppe plasseres i tette omgivelser.

Vi er litt overrasket over at konsollen kun skilter med 1 TB harddisk. Med 4K-optimaliserte spill, særlig med høyoppløselige teksturer, kan hvert spill ta om lag 100 GB. Det betyr at det ikke skal mange storspill til før man har fylt opp de 780 gigabytene med plass som er igjen etter at operativsystemet er på plass. Vel å merke støtter Xbox One X lagring på eksterne USB 3.0-harddisker, men det hadde gjort seg med en 2 TB-disk i utgangspunktet.

Ett fortrinn Xbox One X kan skilte med over konkurrenten er en UHD Blu-Ray-spiller. Av en eller annen grunn valgte Sony å utstyre PlayStation 4 Pro med en vanlig Blu-Ray-spiller, noe som gjør at man ikke kan spille av 4K UHD-video fra disk. Skal man ha høyoppløselig video på konsollen må man ty til streamingtjenester som Netflix. Vel å merke begynner UHD Blu-Ray-spillere å krype godt under 2000-lappen, men dersom man ikke har en enhet som kan gjøre dette fra før av er det et velkomment tilbud. Selve avspilleren er helt OK, uten noen store mangler eller egenskaper som gjør at den utmerker seg.

Selvfølgelig kan man også benytte seg av streamingtjenester for å nyte video, både i 4K og uten, og man har tilgang på alle de samme appene som Xbox One ellers har.

Konklusjon

Xbox One X er først og fremst en premium-konsoll myntet på dem som er villige til å betale litt ekstra for å få den beste opplevelsen. Med en pris på like under 5000 kroner bør man absolutt ha en god 4K- og HDR-kompatibel TV for å prioritere denne fremfor Xbox One S som koster om lag halvparten, ifølge Prisguiden.no. Selve konsollen er robust og pen, og overraskende stillegående.

Xbox One S på topp, Xbox One X under.
Audun Rodem, Gamer.no

Maskinen er fremdeles så fersk at jeg ikke helt vet hvordan tredjepartsutviklere vil utnytte den ekstra ytelsen, men Microsofts interne studio har allerede vist at de klarer å få til mye allerede i de spillene som har fått oppdateringer. Tidlige indikatorer tyder også på at konsollen kommer til å ha et overtak på PlayStation 4 Pro, med bedre bildefrekvens i enkleste spill, høyere oppløsning i andre og bedre teksturdetaljer i noen tilfeller. Jeg gleder meg til å se hvordan dette blir i månedene og året som kommer. Med et noe skralere spillutvalg enn konkurrenten – både i nåtid og i fremtiden – håper jeg at tredjepartsutviklere omfavner konsollen og optimaliserer spillene sine for den, og ikke bare bruker PlayStation 4 Pro som minste fellesnevner.

Til syvende og sist kommer alt an på hvordan Microsoft håndterer konsollen og spillutviklingen videre. De siste årene har de greid å snu Xbox One-problemene på hodet, og har markert seg med forbrukervennlige tiltak år etter år. Xbox One X er nok et ledd i dette, med et tilbud til den mest hardbarkede kjernen som vil ha det beste av det beste. Det får de med Xbox One X, så lenge spillene kommer og støtten fortsetter.

Prisguiden.no er en kommersiell partner av Gamer.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon. Du kan lese mer om Prisguiden her »

Siste fra forsiden