(Bilde: Double Fine)

Double Fine sier seg ferdig med Spacebase DF-9

Dropper videreutvikling og åpner spillet opp for spillerne, som ikke virker fornøyd.

I strategispillet Spacebase DF-9 er målet å bygge og drifte en romstasjon. Spillet henter blant annet inspirasjon fra massive Dwarf Fortress, og planen har vært å gradvis gjøre det større og større.

Veien til 1.0 hopper tilsynelatende over betastadiet. (bilde: Double Fine).
Veien til 1.0 hopper tilsynelatende over betastadiet. (bilde: Double Fine).

Frem til for få dager siden hadde utvikler Double Fine en lang liste over funksjonalitet de ønsket å implementere i spillet (takk til PCGamer), som i cirka ett år har vært i salg på Steams «early access»-tjeneste.

I går annonserte de imidlertid at de snart vil gi seg med spillet. I en post på Steam annonserte de versjon 1.0, som i tillegg til å fikse en mengde små og store feil også vil innføre en øvingsdel og grunnleggende mål for spillerne.

Den lange listen med fremtidsplaner er nå byttet ut med disse to punktene.

Den nye versjonen skal lanseres neste måned, og de nye funksjonene vil ifølge Double Fine gi spillerne «en komplett opplevelse som forventet fra et lansert spill».

Spillerne som har kjøpt «early access»-versjonen er imidlertid ikke særlig begeistret for nyheten, og et argument som brukes ofte er at spillet har alt for lite innhold til å kunne kalles ferdig. På spillets produktside er alle toppanmeldelsene nå negative.

Double Fine vil imidlertid åpne spillet for modifikasjoner, ved å lansere hele spillets kildekode i Lua kort etter lanseringen. Dermed overlater de i praksis spillet til spillerne selv, som kan videreutvikle det etter eget ønske.

Den mye omtalte utvikleren lanserte nylig hackerspillet Hack & Slash, som ikke ser ut til å ha solgt særlig godt på Steam. For øyeblikket er det ikke å se på tjenestens liste over de hundre bestselgende spillene.

Både Hack & Slash og Spacebase DF-9 ble født under Double Fines Amnesia Fortnight-arrangement i 2012. Der kunne selskapets ansatte leke seg med hva de ville av spillprototyper, og så fikk spillmiljøet teste dem og stemme frem de prosjektene de synes virket mest lovende. Disse ble så videreutviklet av studioet.

Kommentarer (6)

Forsiden akkurat nå

Til toppen