Feature

Zombiespillet DayZ har blitt et fenomen

I dette spillet er en ting sikkert: Du kommer til å dø.

Tenk deg at du våkner opp på en strand, midt på svarteste natten. Det eneste som er å finne i sekken er en lommelykt, bandasje og noen smertestillende. Du vet ikke hvor du er, hvor du skal eller hva som venter deg. Langt borte i horisonten kan du så vidt skimte noen bygninger. Med lommelykten som din eneste hjelp trasker du avventende og forsiktig mot husene.

Slik var mitt første møte med DayZ. Jeg døde etter rundt 15 minutter, omringet av zombier og ute av stand til å løpe.

DayZ har tatt PC-spillere med storm. Det har nå, drøye tre måneder etter spillet ble åpnet for testing, passert 900 000 registrerte spillere. Det er veldig imponerende for en modifikasjon som enda er i alphafase.

Dette er ikke første gangen modifikasjoner til spill har vist seg å være en suksess. Noen har til og med blitt så populære at de har blitt egne spill. Counter-Strike og Team Fortress er to gode eksempler på dette.

Skremmende realistisk

DayZ er ikke et typisk førstepersons skytespill. Her må du passe på å få i deg både mat og drikke, du må holde kroppstemperaturen oppe, og du kan bli skadet. Faller du ned fra et tak, får du mest sannsynlig et brudd i beinet. Da greier du ikke å løpe, som igjen gjør deg sårbar for alle zombiene som raser rundt. Blir du angrepet, begynner du å blø. Har du ingen bandasje, vil du til syvende og sist blø i hjel.

Du begynner praktisk talt med ingenting, og den eneste måten å overleve på er å finne rasjoner. Er du heldig finner du et våpen. Er du enda mer heldig finner du ammunisjon som passer til dette våpenet. Ulempen er at du neppe finner slike rasjoner i skogen, som er fri for de fleste fiendene. Du må snike deg inn i en av de mange byene i spillet. Ulempen med dette er at byene desverre tiltrekker seg zombiene, i stort antall.

Bare det å finne en by kan være vanskelig nok. Chernarus, den fiktive russiske staten spilleren blir satt til, er 225 kvadratkilometer stort. Over 100 av disse er dekket av skog, og er du ikke forsiktig kan du faktisk risikere å gå deg vill i skogen. Pinlig nok er jeg en av de som på et tidspunkt har greid dette. Resten av området er det byer av forskjellige størrelser, flyplasser og slott.

Ved hjelp av planlegging og en forsiktig tilnærming greier du kanskje å finne veien inn i en by. Her er det mange ulike bygninger og butikker som kan utforskes, og du kan endelig få i deg mat og drikke, samt skaffe deg et våpen eller to. Det ser lysere ut, du begynner å føle deg litt mer trygg på at du faktisk skal overleve den neste natten.

Så smeller det. Du blir beskutt. Prøver å løpe rundt et hjørnet, komme i sikkerhet. Der møter du på en zombie, som vil lite annet enn å smake på hjernen din. Du snur deg igjen, beinflyr nedover gaten og inn i et hus. Du ser et annet menneske, han hever pistolen.

Pang, du er død.

Hver mann for seg selv

Som om ikke zombier, mangel på mat, drikke og våpen er nok, må du også passe på andre spillere. DayZ plasserer opptil 50 spillere på samme server, der alle har det ene, samme målet. Overleve. Noen du møter på din ferd kan kanskje være hjelpsomme, men kan du stole på at de kun har hederlige hensikter?

Denne psykologiske spenningen, det at man ikke kan stole på noen andre, er for meg det mest fascinerende med DayZ. Du kan ikke vite om personen du møter er til å stole på, eller om han til syvende og sist setter en kniv i ryggen din når du sover. En kamerat å dele ferden med kan være til stor hjelp, men ikke om han kun er ute etter innholdet i sekken din.

Etter mange timer med spilling har jeg blitt en einstøing. Jeg greier meg best selv, stoler kun på meg og mine ferdigheter. Møter jeg noen andre, gir jeg de en sjanse til å snu og løpe før jeg skyter. Når valget står mellom meg eller dem, er det et enkelt valg.

Den gjennomsnittlige levetiden i spillet er 49 minutter. Den første dagen jeg spilte vil jeg anslå at jeg greide meg maks 30 minutter før jeg døde. Enten fra zombier, andre spillere eller mangel på næring. Spillet er utilgivelig til det ekstreme, og her ligger nok mye av grunnen til den enorme interessen. Det er et vanskelig spill, der døden ikke kan unngås. Før eller siden vil du miste alt du har opparbeidet deg, og begynne på nytt.

Snart eget spill

DayZ er en modifikasjon laget av det tre år gamle krigssimulatoren Arma II. For å spille det må du kjøpe både Arma II og tilleggspakken Operation Arrowhead. Alternativt kan du kjøpe en samlepakke på Steam, der begge spillene er med. Du må deretter laste ned Six Updater Suite fra det offisielle nettstedet, som oppdaterer hovedspillet og modifikasjonen, og gir deg en liste over alle aktive servere.

I og med at spillet er så tidlig i utviklingen, og det er en alpha-versjon, må man regne med at spillet inneholder en del feil. Utstyr kan bli borte, animasjoner kan se rare ut eller stivne helt. Du kan til og med miste alt du har av utstyr samlet over lang tid, dersom du blir sparket av serveren på grunn av for eksempel vedlikehold. Det er en rekke slike bugs i spillet som til tider kan være veldig frustrerende. Til tross for dette er spillet elsket av veldig mange, noe som er ganske uvanlig for et spill med så mange feil.

Mannen bak spillet, Dean «Rocket» Hall, har nylig gått ut og sagt at han håper å ha DayZ utgitt som frittstående spill i løpet av noen måneder, senest til juletider i år. Dette for å opprettholde den enorme interessen for spillet. Han har antydet priser som ligner det Minecraft har hatt.

Til nå har DayZ hjulpet ArmA II til toppen av salgslistene på Steam i over syv uker på rad, og det er anslått at det begynner å nærme seg 500 000 solgte kopier av spillet etter at modifikasjonen kom ut.

Hvis du savner et spill som er utilgivelig vanskelig og skummelt, og du ikke er lei zombier enda, kan Day Z være nettopp det du leter etter.

Kommentarer (55)

Forsiden akkurat nå

Til toppen