Sniktitt

Counter-Strike: Global Offensive

Valve lufter den gamle damen.

SAN FRANCISCO (Gamer.no): Når undertegnede tar på seg spillkritikerhatten er det noen ting man ikke kødder med, og Counter-Strike er en av dem. Den over ti år gamle Half-Life-modifikasjonen utviklet seg raskt til å bli det kanskje viktigste spillet sjangeren førstepersonsskytespill noen gang har sett. Jeg anser Counter-Strike for å være et spilltempel og en skinnende stjerne som ærefryktig skal respekteres av samtlige utviklere innenfor sjangeren.

Det var med en aldri så liten følelse av skrekkblandet fryd jeg mottok nyheten om at de skulle lage en miniversjon av det fantastiske spillet som skapte et sort hull i mange unge gutters hverdag.

Gjenskapelse, ikke nyskapelse

Etter å ha spilt spillet under Microsofts Xbox Spring Showcase i San Francisco, er det viktig å poengtere at det i stor grad er snakk om å gjenskape spillet og tilby det til konsollmarkedet:

– Vi føler at Counter-Strike tilbyr noe som ikke eksisterer lengre. Det gir et slags rent konkurransegrunnlag som lenge har vært attraktivt og som vi i Valve er veldig glade i. Folk kommer til å skjønne når de kommer tilbake, prøver det, og forstår at det fremdeles er Counter-Strike, sier Valves Chet Faliszek til Gamer.no.

Spillet kommer i utgangspunket til å være det samme spillet vi kjenner fra de utallige timene nedlagt tidlig på 2000-tallet. Det har seks kart, legger opp til at vi skal plante og desarmere bomber, samtidig som at det selvfølgelig også har en kjøpsmeny som lar deg kjøpe våpen foran hver runde.

Yt etter evne, få etter behov

På Xbox-messen på USAs vestkyst ble vi introdusert for en ny modus i spillet. Det var kjennetegnet av at fem personer på hvert lag ble trøkket sammen på et fryktelig lite brett. I gode Call of Duty-manerer blir du formelig rævsparket rett inn i kamp, og det kan i praksis ta to-tre sekunder fra runden starter til at du kan være i posisjon for å ta ut fiendene.

For å skape en ny spilldynamikk er det også slik at man i denne modusen ikke kjøper sine våpen. Man får tildelt nye våpen fra runde til runde, og fullt i tråd med spilltradisjonell Mario-kommunisme, fungerer det slik at du får et dårligere våpen jo flere fiender du dreper. Hvis du i løpet av noen runder er helt gale-Mathias og meier ned de som måtte prøve seg på deg, kan du til syvende og sist stå igjen med bare en kniv.

Du får nytt våpen for hver runde, og modusen er morsom fordi den er motsatt av det tradisjonelle Counter-Strike, der de som er gode får fordel av å tjene opp mer penger. Kartene er også små og intense, og tanken er at rundene skal være kjappe og tilby høykonsentrert action.

Trenger litt arbeid

Spillet ser utvilsomt bedre ut enn det gamle Counter-Strike hvis man fyrer det opp på PC-en sin i dag. Når det er sagt snakker vi her stort sett om en gradvis forbedring av Source-motoren snarere enn noe helt nytt, og det er ingen tvil om at det er mange, mange skytespill på markedet i dag som ser bedre ut enn Global Offensive.

Les også
Massive rustar opp

Det har fremdeles litt tid på seg, ettersom det ikke er ute før mot sommeren. Dette kan nok spillet ha godt av, da det per i dag ikke har den samme resolutte følelsen som på mange måter definerer Counter-Strike. Jeg fikk følelsen av å sitte fast i omgivelser, samtidig som spillet ikke lot til å «gli» like godt som det vi er vant til.

Jeg har ikke noe problem med å avse teknisk ekstravagant grafikk så lenge den gode følelsen er der, men jeg er lite interessert i et Counter-Strike-comeback bare for nostalgiens skyld. Ettersom jeg foretrekker PC-plattformen når det kommer til skytespill, synes jeg naturlig nok også at Xbox-versjonen av spillet er litt for taktilt klaustrofobisk for min smak.

Det kommer fremdeles til å være et flerspillerskytespill hvor en gruppe terrorister slåss mot en gruppe anti-terrorister. Datastyrte motspillere er tilgjengelig hvis det ikke er nok folk til å spille, men som tidligere virker ikke disse som de smarteste knivene i bokhylla.

Konklusjon

Det er ikke så veldig mye å si om Counter-Strike: Global Offensive annet enn at det er en relansering av en gammel legende av et spill – omtrent som den nye trenden med å gi ut HD-samlinger av gamle spill. Det kommer til Xbox Live Arcade så vel som PlayStation Network og Steam (PC), og jeg er naturlig nok mest spent på om sistnevnte kan gjenskape et spillmijlø av nostalgikere som mimrer mens de skyter hverandre.

Spillet trenger fremdeles litt arbeid, men det er nok å tro på julenissen å få for seg at dette spillet får størst fokus bak Valve sin kommunikasjonsmessige steinborg med vollgrav og vindelbro. En smått oppdatert Source-motor og en ny, morsom og intensiv modus er med på å skape litt vind i seilene, men jeg tror mer at dette blir et trivielt og koselig gjensyn snarere enn en ny og oppslukende kjærlighet.

Counter-Strike: Global Offensive kommer ut til PC, PlayStation Network og Xbox Live Arcade. Vi testet Xbox-versjonen av spillet på Microsofts Xbox Spring Showcase i San Francisco i forrige uke. Reise og opphold ble dekket av Microsoft.

Siste fra forsiden