ArmA 3 blir Steam-eksklusivt

Eneste måten å rekke en 2013-lansering på, sier Bohemia.

Tsjekkiske Bohemia Interactive har annonsert at det taktiske krigsspillet ArmA 3 vil få fullstendig Steam-integrering ved lansering. Det vil si at spillet bruker Steams integrerte kopibeskyttelse og distribusjonssystem for oppdateringer og ekstrainnhold.

I en åpenhjertig post på spillets nettsted forteller prosjektleder Joris-Jan van 't Land at utviklingen ikke har gått helt som planlagt. Da han tok over rollen i fjor høst var studioet misfornøyd med situasjonen spillet var i, og som om det ikke var nok ble to av hovedmennene bak spillet arrestert mens de var på ferie i Hellas, anklaget for spionasje. Der ble de sittende i fengsel over fire måneder, før de ble løslatt mot kausjon i januar.

Produsenten forklarer at selskapet måtte ta noen grep for å sikre at spillet skulle bli klart for lansering i 2013, og et av disse er altså Steam-integrering.

Mange nyttige funksjoner

Steamworks-systemet inkluderer en rekke funksjoner som utviklerne nå kan putte rett inn i spillet uten å måtte utvikle dem fra bunnen av. Dette inkluderer onlineintegrering, distribusjon av brukergenerert innhold og flerspillerfunksjonalitet. I tillegg brukes Steam som en DRM-plattform som forhåpentligvis gjør spillet vanskeligere å piratkopiere.

Inntrengere vil bli sprengt.

Et annet viktig element skal være distribusjon av oppdateringer og nedlastbart innhold. Denne prosessen har tidligere vært svært rotete for Bohemia, som har tilbudt spillene sine på et bredt utvalg distribusjonsportaler med ulike standarder. Nå kan de forholde seg til én plattform, samtidig som brukerne slipper å være usikre på hvilke oppdateringer de må laste ned, i hvilken rekkefølge de må installeres og så videre.

– Vi mener at tidligere ArmA-spill har hatt en uakseptabel komplisert installasjonsopplevelse for brukeren. Denne har involvert installasjonen av flere støttepakker og oppdateringer. På Steam trenger du bare å kjøpe spillet, laste det ned og spille. Oppdatering gjøres automatisk, og med introduksjonen av «delta-patching» slipper man å laste ned flere gigabytes for hver oppdatering. Tidligere måtte du laste ned hele oppdateringer på nytt bare fordi vi fjernet et enkelt tre i noen virtuelle miljøer. Nå trenger du bare å laste ned noen få kilobytes, sier van 't Land.

Det beste for utviklingen

Bohemia er klar over at mange misliker Steam, men van t' Land håper likevel de har forståelse for valget:

– Alt dette betyr at vi som utviklere kan gjøre det vi liker best: spillutvikling. Og ved å gjøre det vi foretrekker, blir resultatet automatisk bedre. Det å levere et spill til kjøperne involverer en stor porsjon arbeid som er alt annet enn kreativt. Uten det arbeidet ville vi ikke kunne overleve som en bedrift og fortsette å lage spill. Vær så snill å forstå at alle ting som gjør livet lettere for oss utviklere vil, når alt kommer til alt, være en fordel for dere spillere.

Avslutningsvis bekrefter han at planen fortsatt er å lansere spillet i butikker, men at også disse versjonene vil bruke Steam.

Les også: Anmeldelse: ArmA II
Les også: Dokumentarskapere trodde filmsnutt fra ArmA II var ekte film

Siste fra forsiden