Dark Souls utvidet på konsoll

Nå får også konsolleiere konfrontere mektige Artorias på slagmarken.

Etter at Dark Souls: Prepare to Die Edition kom ut på PC i august, har spillets konsolltilhengere hungret etter det nye innholdet i PC-versjonen. Nå har det ankommet Xbox Live for Xbox 360, i form av tilleggspakken Artorias of the Abyss. Det koster 1200 Microsoft-poeng, altså omtrent 86 kroner i ekte penger.

Pakken har også blitt lansert på europeiske PlayStation Network, men er for øyeblikket kun tilgjengelig i et lite utvalg nasjoner. Utenom de engelskspråklige landene er det utrolig nok kun De forente arabiske emirater som har fått utvidelsen så langt. Det er ikke kjent når resten av Europa får utvidelsen, men om du har en amerikansk PSN-konto kan du kjøpe pakken derfra.

I ekte Dark Souls-stil er det slett ikke slik at det nye innholdet er tilgjengelig fra starten. Du vil ikke finne det før langt inn i kampanjen, og selv da er det langt fra åpenbart hvordan du får tilgang på det. Handlingen foregår nemlig i fortiden, i det tapte kongeriket Oolacile, og utviklerne har ikke lagt inn noen åpenbar rute dit. Om du finner veien, enten via utforskning eller spillets wiki-sider, kan du glede deg til mye utfordrende, nytt innhold.

Bilde fra utvidelsen.

Pakken inkluderer en bihistorie som foregår i flere nye områder, med helt nye fiender og «bosser». Nye våpen, sjeler og andre former for utstyr får du selvsagt også tak i. Mye er sentrert rundt Artorias, en legendarisk person i Dark Souls-universet. Han reiste til Oolacile med gode intensjoner, men ble korrumpert av mørket og er nå en mektig og svært farlig fiende.

Om du ikke allerede har Dark Souls på konsoll, kan du glede deg til at Prepare to Die Edition lanseres på Xbox 360 og PS3 i morgen. Den versjonen inkluderer Artorias of the Abyss-pakken.

Dark Souls er et actionrollespill satt til en unik og mørk fantasiverden. Det har fått svært mye god kritikk, og da jeg anmeldte Prepare to Die Edition på PC tidligere i høst skrev jeg blant annet dette om opplevelsen:

– Dark Souls trenger ingen medrivende historie eller filmatiske filmsekvenser. Her er spillingen og utforskningen belønningen i seg selv. Det slutter aldri å være moro å slåss, fordi kampsystemet og karakterutviklingen har en dybde få andre spill kan skilte med og du aldri blir ferdig utlært. Det slutter aldri å være moro å utforske verden, for hvert nye sted bringer med seg unike utfordringer og nye, spennende ting å oppdage. Og selv om det har svært lite historiefortelling i tradisjonell form, får du likevel en sterk opplevelse av handlingen takket være den fascinerende verdenen og tingene du opplever i den.

Les også: Intervju: – Jeg er ingen sadist, altså
Les også: Dark Souls kan bli lettere

Siste fra forsiden