Derfor har ikke Vita 3D-støtte

Folk er ikke interessert i dårlig 3D, mener Sony.

3DS har vært en vågal investering for Nintendo. Som den første konsollen på markedet tilbyr den håndholdte spillmaskinen brilleløs visning av tredimensjonale bilder.

Salgstallene har neppe vært så bra som japanerne skulle ønske. De har allerede gjort et drastisk priskutt kort tid etter utgivelse. Det spekuleres også i at de jobber med en 3D-løs versjon av konsollen.

Les også: Nintendo: – Ingen 3D neste gang

3DS-ens største konkurrent er forventet å bli Sonys PlayStation Vita, en annen svært kraftig håndholdt med noe annen funksjonalitet. Den erstatter blant annet 3D-støtten med doble analogstikker, en bakmontert berøringsskjerm og andre funksjoner. Mick Hocking hos teknologiselskapet har ovenfor Gamespot redegjort for hvorfor Vita-en mangler stereoskopisk 3D .

Teknologier i konflikt

– Det har vært flere problemer. Et av dem var kvaliteten på brilleløse 3D-skjermer. Teknologien fungerer veldig bra på små skjermer, men du må holde hodet svært rolig for best mulig effekt. Vita har Sixaxis-bevegelsesstyring, og noen spill krever at du beveger maskinen rundt. Det går dårlig overens med brilleløs 3D, sier han til nettstedet.

Spill med bevegelsesstyring forkludrer 3D-visningen ifølge Sony.

Vår skribent Marius Kjørmo prøvde PlayStation Vita under E3-messen i Los Angeles i sommer. Han beskrev blant annet Sixaxis-funksjonaliteten som langt mer naturlig enn på PlayStation 3, og berømmet blant annet hvordan det ble brukt i Uncharted: Golden Abyss. Det er grunn til å tro at bevegelsesstyring blir benyttet flittig i fremtidige Vita-spill.

– Folk er naturlig nok ikke interessert i 3D som ikke fungerer særlig godt, eller lite engasjerende innhold. Vi har gitt beskjed til alle våre PlayStation 3-utviklere om at de kun skal legge til 3D om det tilfører spillet noe. Det er ikke en merkelapp vi vil ha på alle våre spillesker. Det er viktig å gjøre det godt og riktig, fortsetter han.

Det hintes likevel om at Sony kan endre mening med tiden.

– Vi ønsket å tilby en OLED-skjerm med ordentlig høy oppløsning, og den beste måten å gjøre det på var med 2D. I hvert fall i første omgang, la Hocking til.

PlayStation Vita utgis i løpet av året.

Siste fra forsiden