Dota 2-lansering fremskyndes

Valve vil gi ut spillet tidligere enn først planlagt.

Dota 2 er basert på den populære WarCraft III-modifikasjonen Defense of the Ancients, og det er knyttet store forventninger til tittelen. Nå er det klart at ventetiden blir litt kortere enn opprinnelig planlagt.

– Vår opprinnelige plan var å bruke cirka det neste året i beta, og gradvis legge til nye funksjoner og nye helter til vi nådde et nivå hvor vi lå likt med DotA 1. Så skulle vi lansere spillet, sier prosjektleder IceFrog i en bloggpost på spillets nettsted.

Han fortsetter:

– Men feedbacken vi får er at folk rett og slett bare vil spille det, selv om det fortsatt er en mengde helter som ikke er implementert. Vi ser også at folk som spiller betaen har veldig lyst til å vise alle andre noen av de morsomme spillopplevelsene sine. Så vi har kommet frem til at vår opprinnelige plan var dum.

På Gamescom fikk spillerne et spesialarmbånd som målte «player excitement level».

Derfor er den originale planen nå forkastet til fordel for en ny plan:

– Vi vil ta den nåværende versjonen av Dota 2, som har heltene fra The International, og få den offisielt lansert så raskt vi kan. Det er fortsatt noen områder som krever litt arbeid, så den vil i første omgang kun lanseres på invitasjonsbasis. Men det vil ikke være noen restriksjoner på hva spillerne kan gjøre – de kan lansere skjermbilder, lage filmer, skrive guider, vise spill på nettet, latterliggjøre brukergrensesnittet vårt og så videre.

Underveis vil Valve legge til nye funksjoner og helter gjennom oppdateringer til spillet, samtidig som de vil jobbe med å forbedre opplevelsen ved hjelp av feedbacken fra brukerne.

Det er ikke klart hvor lenge spillet kun vil selges gjennom invitasjoner, men IceFrog sier han håper denne perioden blir «kort».

Mens du venter på invitasjon kan du lese vårt intervju med Erik Johnson, som er prosjektansvarlig for Dota 2 hos Valve.

Siste fra forsiden