Feature

Fire godbiter på nettet

Vi tar en titt på fire flotte indiespill.

1: Side 1
2: Side 2
Bullet-hell for nybegynnere i Jamestown.

Jamestown

«Bullet hell»-sjangeren er tradisjonelt noe jeg ikke bryr meg særlig mye om. Det på tross av at jeg vokste opp med skrollende skytespill på åttitallet og i mindre grad nittitallet. Jeg synes ærlig talt det er mye morsommere å få fokusere på å skyte ting selv, i stedet for å memorisere intrikate kulemønstre for å unngå å bli skutt.

Jamestown er imidlertid et «bullet hell»-spill jeg liker veldig godt. Kanskje det rett og slett er fordi det ikke er så sadistisk vanskelig som mange av de nyere spillene i denne sjangeren. Spillet har visstnok blitt laget med nybegynnere i tankene, for å friste flere til å prøve å spille denne typen skytespill – som en slik nybegynner må jeg si at det funket svært godt.

Spillet foregår på Mars, hvor britene og spanjolene kjemper om makten i en absurd gjenfortelling av koloniseringen av Amerika. Når alt kommer til alt er selvsagt handlingen like uviktig som i de fleste andre slike spill, men den er faktisk litt fascinerende.

Du styrer et romskip i vertikalskrollende 2D-miljøer fulle av herlig retrografikk og massevis av fiender som prøver å gjøre livet ditt surt. Heldigvis er resultatet som oftest det motsatte: Du har det moro, og de får dagen sin ødelagt. Når du dreper fiender slipper de tannhjul som du kan plukke opp, og får du mange nok av disse kan du aktivere noe som heter «Vaunt». Da blir du udødelig i en veldig kort periode, samtidig som du får bonuspoeng for alle fiendene du dreper. Hvis du fortsetter å samle tannhjul i bonusperioden forlenges den, så det å holde seg i «Vaunt»-modus er altså nøkkelen til gode poengsummer.

Lekker retrografikk.

Nivåene er relativt korte og avsluttes alltid med en ekstra stor fiende som må tas ut på en eller annen unik måte. Utviklerne har lagt inn flere vanskelighetsgrader, og når du har låst opp et nivå kan du når som helst prøve å spille det på en høyere vanskelighetsgrad. Til min egen overraskelse var dette noe jeg stadig utnyttet meg av, og hadde det mye moro med. Underveis låser du også opp nye skip, alle med unike egenskaper. Jeg har ikke følelsen av at noen av dem er direkte bedre enn andre, men selv setter jeg stor pris på et skip som lar deg stille inn kanonene selv.

Jamestown er langt fra noe stort spill, men det er svært vanedannende og velbalansert. Det frister dessuten til gjenspilling; det er greit å fullføre alle brettene i spillet, men klarer du å gjøre det i ett enkelt spill? Eller uten å miste noen liv? Det eneste jeg ikke er begeistret for er sistebrettet. Med sine bevegelige vegger og mørke grafikk ble det litt i overkant frustrerende.

Jamestown er til salgs på Steam, Direct2Drive og GamersGate.

Frozen Synapse har egenartet grafikk.

Frozen Synapse

Frozen Synapse er et unikt og svært intelligent strategispill. Du ser handlingen ovenfra, og kontrollerer en liten gruppe soldater som må oppnå ulike mål i relativt små omgivelser. Spillet er delt inn i turer, og du får en begrenset mengde slike. I motsetning til vanlige turbaserte strategispill utspiller turene i Frozen Synapse seg i sanntid. Det vil si at hver tur varer i en viss mengde sekunder, og at du kun får mulighet til å gi ordre mellom hver tur. Du må legge en detaljert plan for hva soldatene dine skal gjøre, og når du er fornøyd får du se hvordan det hele utspiller seg. Det er imidlertid sjeldent ting går helt etter planen.

Kontrollsystemet er enkelt, men samtidig dypt. Du kan for eksempel beordre en person til å krype bort til et vindu, reise seg opp og skyte på eventuelle motstandere som befinner seg utenfor vinduet, og så gå i dekning igjen etter tre sekunder. Men problemet er selvsagt at du ikke kan vite hva motstanderens soldater foretar seg. I planleggingsfasen kan det godt være slik at alt tyder på at en av dem vil vandre intetanende inn i faresonen utenfor vinduet, men det er ingen garantier for at det skjer.

Les også
Ukas iPad- og iPhone-anbefalinger

Derfor må du forsøke å forutse flere mulige hendelsesforløp, og utforme turen din slik at du er best mulig forberedt på uventede hendelser. Har du for eksempel noen som kan dekke vindussoldaten din fra angrep bakfra? Og hva skjer om fienden plutselig sender inn to soldater utenfor vinduet – kan du da akseptere å miste din soldat om han samtidig får tatt ut den ene, eller er det for risikabelt? Uansett hva du gjør har motstanderen alltid overraskelser på lager, men er du smart og forsiktig kan du håpe på seier likevel.

Abstrakt, men blodig.

For å hjelpe deg kan du når som helst spille en slags sniktitt på den kommende turen. Da vil du få se hvordan planen din vil utføres om det ikke skjer noe uforutsett. Akkurat det vil det selvsagt gjøre, for i sniktitten står motstanderne helt stille med mindre du selv gir dem ordre, og du kan selvsagt ikke vite hva de kommer til å finne på når turen spilles ut og datamaskinen tar kontroll. Funksjonen er likevel livsnødvendig for å koordinere soldatenes bevegelser.

Frozen Synapse inkluderer svært utfordrende enspillerkampanje med smarte datamotstandere, samt flerspiller over nettet. Faktisk får du to versjoner av spillet når du kjøper det, slik at du kan gi den ene til en venn. Begge versjonene er komplette, så selv om du ikke skulle ønske å spille flerspiller med noen får du likevel en fullverdig ekstra kopi å gi bort. Dette er et skikkelig nytenkende strategispill, så både du og den heldige vennen din kan se frem til massevis av intelligent moro – og kanskje noen grå hår i tillegg.

Frozen Synapse er til salgs direkte fra utviklerne, samt hos forhandlere som Steam og GamersGate. I en begrenset periode kan du også kjøpe det fra Humble Indie Bundle, og her bestemmer du prisen selv.

Les også:

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden