Feature Spill som fortjener oppfølgere (del 2)

Fra rollespill til snakkende dinosaurer

Her er fem nye klassikere som burde få oppfølgere.

Spillindustrien har eksistert i en eller annen form i over 40 år, og det er alltid moro å lete i historiens skattekiste for å finne spennende spillopplevelser jeg godt kunne tenke meg å se mer av. I denne serien er jeg på jakt etter spill som fortjener å få moderne oppfølgere, og det er mange kandidater å ta av. Jeg forsøker imidlertid å ikke bare fokusere på de mest åpenbare spillene, for ofte kan det være vel så interessant å diskutere mer ukjente spill enn klassikere de fleste av oss kjenner fra før. Vi begynner imidlertid med et par spill du sannsynligvis har hørt om allerede:

Underjordisk moro i Arx Fatalis.
Underjordisk moro i Arx Fatalis.

Arx Fatalis

Arx Fatalis var i seg selv en slags spirituell oppfølger til de klassiske Ultima Underworld-spillene, som var de første rollespillene som foregikk i ekte 3D-miljøer (les mer i vår artikkel om skytespillenes historie). Handlingen i dette rollespillet foregår i en underjordisk verden på en planet dekket av is og snø. De siste restene av menneskeheten, samt en haug andre fantasifulle kryp, overlever i store hulesystemer hvor de har laget byer og samfunn. Men nå trues de selvsagt av en ond makt.

Arx Fatalis leverte en herlig rollespillopplevelse og massevis av stemning. Her måtte du stadig gå dypere og dypere i de farlige hulesystemene, og jo lengre ned du kom, jo skumlere ble det. Spillet leverte også gufne grøss i katakombene, og enkelte humoristiske detaljer. Dessuten fikk vi et godt kampsystem og et unikt magisystem, hvor du måtte «tegne» magiske formularer på skjermen.

Hvorfor skal de alltid ha med edderkopper?
Hvorfor skal de alltid ha med edderkopper?

Spillet ble utviklet av franske Arkane, som er mest kjent for Dark Messiah of Might & Magic. Dark Messiah hadde flere elementer som minnet om Arx Fatalis, men fokuserte mye mer på action. Arkane jobbet også med et annet ambisiøst prosjekt, nemlig The Crossing, som skulle blande enspiller og flerspiller på en ny og unik måte. Dette ble imidlertid kansellert, og for øyeblikket vet vi ikke helt hva de driver med – annet enn at de hjelper 2K Marin med BioShock 2. Vi kan jo håpe på en Arx-oppfølger, men det spørs om serien er kjent nok til at de har fått en utgiver med seg på laget.

Originalspillet kan du i alle fall kjøpe DRM-fritt fra Good Old Games, og det bør du gjøre om du ikke har testet det før.

Ødeleggbare miljøer (bilde: Mobygames).
Ødeleggbare miljøer (bilde: Mobygames).

Outlaws

Den ville vesten har vært åsted for en hel rekke fantastiske filmer og TV-serier. Vi har latt oss rive med av alt fra Deadwood til Lonesome Dove, og kost oss med Clint Eastwood, John Wayne og Gene Hackman som skurker og helter fra cowboyenes Amerika. Men selv om vi har fått Call of Juarez og Gun, og kan se frem til Red Dead Redemption, er denne perioden svært underrepresentert i spillmarkedet. Hvorfor er det så få western-spill?

Ikke vet jeg, men la oss i det minste feire de vi har. Og et av de mest ikoniske er Outlaws, et herlig førstepersons skytespill fra LucasArts. Spillets historie er et klassisk western-epos. Den pensjonerte lovmannen James Anderson opplever at konen blir drept og datteren kidnappet av to notoriske banditter, som jobber for jernbanebaronen Robert Graham. Målet for ugjerningen er å presse Anderson og andre jordeiere til å selge eiendommene sine billig, slik at Graham kan tjene seg søkkrik på jernhesten. Men Anderson skal vise seg å være feil mann å legge seg ut med.

Dynamitt-Anderson (bilde: Mobygames).
Dynamitt-Anderson (bilde: Mobygames).

Sett med dagens øyne er det mest western-temaet og den tegneserieaktige grafikkstilen som gjør at Outlaws skiller seg ut, men da det ble lansert i 1997 hadde det også andre elementer som ikke var særlig vanlige. På de høyere vanskelighetsgradene var det nemlig helt nødvendig å tenke taktisk, og bruke dekning effektivt, for å overleve. Fiendene var mange, og kulene deres var dødelige. Samtidig skal det sies at Outlaws benyttet seg av en grafikkmotor var forbigått før spillet i det hele tatt kom ut, noe som sikkert bidro til at salgstallene ikke inviterte til noen oppfølger.

Selv om Outlaws aldri ble noen stor suksess, regnes det som en klar kultklassiker, og hvis LucasArts skulle kunngjøre Outlaws 2 i morgen, tror jeg det ville blitt oppfattet som en av årets største og flotteste nyheter.

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen