Fez II er kansellert

Spillskaperen vil forlate spillindustrien.

Plattformspillet Fez høstet høstet svært god kritikk da det ble lansert for Xbox 360 i fjor. I ettertid har det fått en Windows-versjon, og det er også planlagt utgitt for flere andre plattformer. I juni ble dessuten en oppfølger annonsert, uten at vi fikk noen detaljer om denne.

Nå kan det imidlertid se ut til at vi ikke får se noe til denne oppfølgeren likevel. På Twitter-kontoen sin har utviklerstudioet Polytron kommet med følgende beskjed:

For en utenforstående ser denne meldingen ganske underlig ut.

– Det er med tungt hjerte vi annonserer at Fez II har blitt kansellert og ikke lenger er under utvikling. Vi beklager skuffelsen.

Personlige grunner for kanselleringen?

Spillskaper Phil Fish har også bekreftet overfor Joystiq at spillet ikke lenger er under utvikling, og på utviklerstudioets offisielle nettsted har han lagt ut en beskjed som indikerer at personlige problemer ligger til grunn for kanselleringen, og at Fish i lengre tid har følt seg forfulgt av folk i spillmiljøet:

– Fez II er kansellert. Jeg er ferdig. Jeg tar pengene og løper. Dette er så mye som jeg kan tåle. Det handler ikke om en spesifikk ting, men en lang, blodig kampanje. Dere vinner.

Like før kanselleringen ble annonsert var spillskaperen ifølge Destructoid involvert i en møkkete Twitter-krangel med GameTrailer-medarbeider Marcus Beer, og mange tror dette var en medvirkende årsak til det som har skjedd.

Annonseringsteaseren for det kansellerte spillet.

En kontroversiell figur

Phil Fish har lenge vært en kontroversiell figur i spillmiljøet, og var blant annet en av fire spillskapere dokumentarfilmen Indie Game: The Movie fokuserte på. I sin anmeldelse av filmen trekker Gamer.no-skribent Jens Erik Vaaler frem sekvensene om Fish som vanskelige å se på:

– Phil Fish har blant annet mye stygt å si om sin tidligere forretningspartner, som under filmens innspilling fortsatt hadde muligheten til å frata Fish retten til å vise fram eller utgi spillet sitt. Det er tydelig at han var langt nede flere ganger under utviklingen av Fez, og han mener på et tidspunkt at alternativet til å få spillet lansert er å ta sitt eget liv. Det er litt fælt å se på, spesielt når han ser ut til å være på randen av et panisk anfall. Han river seg i håret, banner og sverter og kan ikke skjønne hvorfor hans tidligere partner oppfører seg på denne måten, skriver Vaaler.

Siste fra forsiden