– Håper på mer åpne plattformer

Paradox-sjefen ser for seg en fremtid med kryssplattformspilling.

I et intervju med bransjesiden Gamasutra titter Paradox Interactive-sjef Fredrik Wester inn i krystallkulen sin og ser for seg en idéalfremtid med åpne maskinvareplattformer.

I kjølvannet av de nylige konsoll- og plattformavdukingene er det ikke rart å se hvorfor Wester både ser for seg og ønsker seg mer åpne plattformer. Fokus på mer åpne systemer har vært et gjennomgangstema det siste året – utviklerkonsollen Ouya og Nvidias Shield tar i bruk Google-systemet Android, mens Valve satser beinhardt på å gjøre gratisoperativsystemet Linux til den neste store spillplatformen for Steam.

– Jeg tror at vi kommer til å se fire operativsystemer som konkurrerer med hverandre. Det kommer til å være Windows, iOS, Android … og så kommer vi til å få se mer av Linux i tillegg, ettersom Steam begynner å støtte det, forteller Wester til nettstedet.

Paradox Crusader Kings II kom nylig til Linux.

Skeptisk til mindre åpenhet

Wester er dog litt skeptisk til utviklingen de siste par årene. Plattformer som tidligere har vært åpne og indie-vennlige, slik som iOS og Steam, har nå tettet igjen skottene litt for hardt. Det er vanskeligere for uavhengige utviklere å komme seg på distribusjonsstedene nå, mener han. Derfor håper han på mer åpne systemer fremover.

– Det kommer til å bli enklere å utvikle for ulike OSer, og i tiden som kommer blir jeg ikke overrasket om vi får se et knippe spill som kan spilles på både PC, Mac, et Tegra-nettbrett, en iPad osv., enten med fokus på samarbeid eller konkurranse, spår den svenske lederen.

Det finnes allerede en del spillopplevelser som knyttes sammen på tvers av plattformer. Mass Effect 3 fikk for eksempel kumpan-appen Mass Effect: Infiltration, som påvirket «readiness»-summen i konsollspillet. Det Wester tenker på er nok dog mer i tråd med spill som er klin like over flere plattformer. For eksempel kunne man sett for seg at en gruppe mennesker spilte The Setlers mot hverandre på ulike systemer.

East vs. West: A Hearts of Iron Game er et av Paradox kommende nisjespill.

– Dette er den typen spill vi ønsker å lage i fremtiden – det er en av tingene vi ser nøye på. Og desto mer maskinvare som er der ute, desto flere muligheter er det for at uavhengige selskap som oss skal kunne gjøre noe kult med denne nye maskinvaren.

– Vær mer åpne, Sony og Microsoft

Mens PC og mobilmarkedet fremdeles holder seg nok så åpent, snører hjemmekonsollene stadig mer og mer igjen. For et studio som Paradox, som fokuserer på nisjetitler uten den store muligheten for et bredt publikum, er dette uheldig.

– Om jeg kunne fått oppfylt ett ønske, ville det vært at Microsoft og Sony hadde mer åpne strukturer også, slik at det ble lettere for alle slags selskap å gi ut alle slags spill digitalt, sier han.

PC-plattformen er et eksempel på det han ønsker seg. For fem år siden slet PC-markedet, men tok seg opp betraktelig på grunn av de åpne mulighetene, argumenterer Wester. Han håper nå at konsollene kan få øynene opp for denne muligheten.

Les også
– Lydarbeid i spill vil aldri bli prestisjefullt

– Jeg vil gjerne lage spill til de kommende konsollene, og jeg strekker ut hånden nå. Om de har en plattform som passer oss ville det ha vært fantastisk.

Les også: Vindusshopping hos nærmeste nabo Les også: – Dette er Hearts of Iron satt i den kalde krigen

Siste fra forsiden