Her er Project Scorpios spesifikasjoner
(Bilde: Skjermbilde/YouTube)

Her er Project Scorpios spesifikasjoner

Microsoft har avslørt nøyaktig hvor kraftig utviklerens neste konsoll blir.

På fjorårets E3-messe trakk Microsoft sløret av det neste medlemmet i Xbox-familien – Project Scorpio. Selskapet kalte den kommende maskinen den kraftigste spillkonsollen noensinne, men frem til nå har detaljene forblitt hemmeligholdt.

Torsdag slapp utvikleren imidlertid en saftig dose med informasjon, via Eurogamers Digital Foundry-avdeling, og vi fikk endelig bekreftet hvilken maskinvare Scorpio har å rutte med.

Nedenfor kan du se konsollens spesifikasjoner, sammenlignet med den originale Xbox One-maskinen og PlayStation 4 Pro:

  Project Scorpio Xbox One PlayStation 4 Pro
Prosessor Åtte tilpassede x86-kjerner med en hastighet på 2,3 GHz Åtte tilpassede Jaguar-kjerner med en hastighet på 1,75GHz Åtte Jaguar-kjerner med en hastighet på 2,1GHz
Grafikkprosessor 40 tilpassede beregningsenheter på 1172MHz 12 GCN-beregningsenheter på 853MHz 36 forbedrede GCN-beregningsenheter på 911MHz
Minne 12 GB GDDR5 8 GB DDR3/32MD ESRAM 8 GB GDDR5
Minnebåndbredde 326 GB/sekund DDR3: 68 GB/sekund, ESRAM på maks: 204 GB/sekund 218 GB/sekund
Harddisk 1TB 2,5-tommer 500GB/1TB/2TB 2,5-tommer 1TB 2,5-tommer
Optisk diskdrev 4K UHD Blu-ray Blu-ray Blu.ray

Solid kraftplugg

Ifølge Eurogamer er Scorpios prosessor omtrent 30 prosent raskere enn Xbox One, mens grafikkprosessoren er 4,6 ganger så kraftig. Det utvidede minnet tillater også raskere behandling av spill og video i høy kvalitet, som Digital Foundry mener vil hjelpe Microsoft å nå målet om 4K ultra-HD-oppløsning.

Se Eurogamers avsløring av Project Scorpio. (Video: Eurogamer)

Teknisk sett er maskinen dermed akkurat så kraftig som det Microsoft hadde lovet, med et stort overtak på PlayStation 4 Pro. Mens Sony brukte en rekke smarte løsninger for å gi Pro-konsollen mer kraft, er Scorpio en oppgradering på så godt som alle punkter.

Under presentasjonen kjørte Scorpio en teknisk Forza-demo, med maksimum antall biler på banen og alle grafikkinnstillinger på full guffe. Resultatet var ifølge Digital Foundry-gjengen meget imponerende, og enda skal maskinen ha mer å by på.

Med samme grafikkinnstillinger som Xbox One. kjørte demoen i 4K-oppløsning med 60 bilder per sekund. Utvikleren justerte så opp grafikken på nivå med ultra-innstillingene i Forza Motorsport Apex på PC, og Scorpio bestod testen med glans. 

Som Eurogamer påpeker vil den imponerende maskinvaren trolig bety at Scorpio blir et par hakk dyrere enn PlayStation 4 Pro. Hvor mye det er snakk om er imidlertid uvisst.

Hvordan maskinen skal se ut og hva den skal hete ble vi heller ikke klokere på, og annet enn at den skal lanseres en gang i år vet vi ikke noe om lanseringsdato.

Les også: Xbox One- og Xbox 360-spill skal kjøre bedre på Project Scorpio »

Kommentarer (52)

Forsiden akkurat nå

Til toppen