Injustice: Gods Among Us

Mortal Kombat med superhelter og skurker.

Interessen for superhelter har fått en stor oppsving de senere årene, og er nok mer stuerent enn før. Med enorme Hollywood-produksjoner som gjør stor suksess på kino er det definitivt noe å hente ved å surfe på denne bølgen.

Mortal Kombat-studioet NeatherRealm snuste allerede på superheltuniverset i 2008 med Mortal Kombat vs DC Universe. Denne gangen har de prøvd seg på et rendyrket superhelt-spill basert i DC-universet, og det kan pirre interessen hos både ihuga fans og noviser.

Storslagen moro

Allerede i menyen får jeg en liten forsmak på hvor storslått dette er. I bakgrunnen denger helter og skurker løs på hverandre i sakte film mens jeg blar meg gjennom spillets ulike modi. Her får jeg servert alt man kan forvente å leke seg med i et slåssespill, nemlig historiemodus, diverse utfordringer, forskjellige type kamper og en flerspillerdel som kan spilles både lokalt og på nett. Alt du gjør i spillet gir deg erfaringspoeng, som blant annet gir deg muligheten til å låse opp enda flere varianter innenfor noen av modiene.

Jeg satte i gang med historien først, som startet med en liten innføring i hvordan spillet fungerer. Denne opplæringen kan fint hoppes over om man er noenlunde kjent med hvordan kontrollene er i Mortal Kombat, for her gjøres det på omtrent samme måte. De som er mer fortrolige med Street Fighters kontrolloppsett kan bytte til denne måten å spille på i menyen. Her har de gjort det lille ekstra for å blidgjøre, og det tror jeg mange vil sette pris på.

Historien begynner med nyhetsoverskrifter om at Metropolis er i ruiner, og flere millioner mennesker har mistet livet. En rekke scener i sakte film bidrar til dramatisk stemning, og kan minne om opptakten til en påkostet Hollywood-film. Ødeleggelsene er satt i gang av The Joker, som er ute og gjør ugagn som vanlig. Han befinner seg nå i et avhørsrom sammen med Batman, som prøver å få noe fornuftig ut av fyren. Det viser seg at han har dopa ned Superman, og at han i rusen har tatt livet av sin kjære Lois Lane og deres ufødte barn. Naturlig nok er han litt gretten på grunn av det her, og bestemmer seg for å la det gå ut over både The Joker og verden generelt.

En illsint og hevngjerrig Superman er visst ikke noe særlig å ha rasende rundt, så Batman bestemmer seg for å ta saken i egne hender. Fortellingen hopper litt frem og tilbake i tid, og det deles inn i ulike kapitler med et knippe helter og skurker i hovedrollen i hvert avsnitt. Du får altså slåss med et variert utvalg figurer gjennom historien, og det føles som en interaktiv superhelt-film. Man glir sømløst fra historiesekvenser til kamper, og tas aldri ut av fortellingen på noen måte.

Selve historien er kanskje ikke så nyskapende eller overraskende, men jeg syns det var underholdende hele veien gjennom de snaue to timene det tok å fullføre. En forholdsvis forseggjort og langvarig historie er hvertfall mer enn hva jeg hadde forventet av et slåssespill, så jeg ble positivt overrasket. Uten å avsløre for mye var historien også en del mørkere enn jeg hadde forventet, noe som utfordret min oppfatning av visse rollefigurer i DC-universet. Med en blanding av tradisjonelle kamper med ulike figurer, og ispedd noen sekvenser med kjapp knappetrykking blir det ikke ensidig eller kjedelig. Det er en spennende og annerledes måte å formidle på i denne sjangeren, som ikke akkurat er kjent for sine dype og engasjerende historier.

Moro på egen hånd

Det mye å ta fatt i når historien er ferdig og du er sugen på flere utfordringer. Du kan sette i gang med en helt tradisjonell kamp, utfordre deg selv i «S.T.A.R. Labs» eller slåss deg gjennom ti motstandere i «Battles». Jeg kommer tilbake til disse modiene litt senere i teksten. Det er selvfølgelig også en egen treningsmodus hvor du kan teste ut hver enkelt figur sine angrep i roligere omgivelser.

Du får slåss med et bredt og variert antall skurker og helter fra DC-universet, men figurgalleriet kan virke noe ubalansert. Catwoman er for eksempel overlegen med tanke på hurtighet, kombinasjoner og styrke. Alle figurer har en egen spesiell evne, men hennes virker hakket hvassere enn de andres. Det kan hende dette vil endres etter hvert, men slik var i alle fall min oppfatning da jeg spilte.

Måten kampene foregår på vil nok virke kjent for de som har spilt Mortal Kombat før. Her går det ut på å gjennomføre store, sammenhengede kombinasjoner for å kunne bygge opp supermeteret ditt. Når dette er fullt kan du bruke superangrepet ditt på motstanderen, og volde ekstrem skade. NetherRealm er kjent for de ultravoldelige superangrepene sine i Mortal Kombat, men her har de tonet det ned litt. Hvert supermenneske har et unikt angrep som er typisk for dem, og det er mindre blod og gørr og mer tegneserieaktig vold. Batman vil for eksempel bruke Batmobilen sin til å meie deg ned, mens Doomsday slår deg ned gjennom jordkloden og tilbake igjen. Det er storslagent å se på, og like moro hver gang man treffer med et slikt angrep.

Hvis du ikke har lyst til å bruke ditt opptjente supermeter på et angrep, kan du også prøve lykken med en såkalt «clash»-sekvens. Dette er noe du kan gjøre en gang per kamp, og det går ut på at du og motstanderen braker løs mot hverandre i full fart og satser det dere vil av supermeteret for å vinne. Om du vinner vil du kunne gjenvinne noe av helsa di, mens om du taper vil motstanderen få tilbake helse.

Bruk banen til din fordel

Det er heldigvis ikke bare superangrepene som byr på storslåtte scener. Hver enkelt bane har en rekke interaktive ting du kan bruke til din fordel. Du kan for eksempel kaste ting på motstanderen din, eller sparke vedkommende inn i vegger i bakgrunnen. En motorsykkel kan brukes som en missil, og en minitanks kan brukes som bombe. Alle baner har forskjellige type ting å interagere med, og det er en morsom vri som gir slåssingen det lille ekstra.

Når du er ferdig med å kaste biler og kjøre over motstanderen din med motorsykkel, kan du teste ut en annen artig måte å skade på. Om du tvinger fienden til enden av banen kan du slå de gjennom vegger og tak, og inn i en ny del av banen. De forskjellige arenaene har ulike scenario, for eksempel i Arkham Asylum hvor fienden blir angrepet av Scarecrow og slengt ned i en kjeller. Disse heseblesende sekvensene bidrar til følelsen av å være et supermenneske, og er underholdende å se på.

Størsteparten av arenaene man slåss på er basert i Batman-universet. Det er riktignok ganske mange figurer med i spillet fra dette universet, men det hadde vært artig å se noen flere arenaer med basis i universet til noen av de mindre kjente figurene som er med. Her må det jo være utrolig mye å ta av, så det hadde ikke skadet med noe variasjon i utvalget her.

Merkelige utfordringer

Når du er lei av kampene kan du ta fatt på «S.T.A.R. Labs», som er Injustice sin versjon av «Challenge Tower» som vi kjenner fra Mortal Kombat. Her går det ut på å gjennomføre ulike utfordringer med en rekke ulike figurer, og samle opp stjerner for å låse opp flere oppdrag. Superman må for eksempel redde en stakkars dresskledd mann fra Lex Luthor som angriper med tønner og annet rask, og må gjøre det med spesifikke angrep som blir vist på skjermen. Hvor mange stjerner du får kommer an på ulike kriterier for hvert oppdrag. I ett oppdrag må du slåss mot tre fiender, og for å få alle tre stjernene må du ikke bare beseire de, men også kun bruke slag og bruke ti forskjellige spesialangrep etter hverandre mot en av de.

Her er det mye å henge fingrene i, og mye av det ble vanskelig for en amatør som meg. Heldigvis er det stor variasjon i de 240 ulike oppdragene denne modusen har å by på, og det er fullt mulig å hoppe over de som er alt for krevende. Likevel blir man motivert til å ville bruke tid på å gjennomføre de, fordi det føles så bra når du endelig klarer å drepe en kryptonittbefengt Lex Luthor eller redde en stakkars arbeidskar fra dødelige missiler.

Om du ønsker utfordring i kamp kan du heller vende nesa mot «Battles», som er en modus hvor du skal måle styrke mot ti ulike motstandere. Du kan velge en helt vanlig versjon, eller gjøre det vanskeligere for deg selv ved å velge en type hvor du har mindre helse, er forgiftet eller tar mer skade av motstanderens slag. Ved reisens slutt belønnes du med en ny drakt og en liten historiesnutt om din valgte figur. Disse historiesnuttene er ganske korte, og her ser jeg rom for forbedring. Alle de forskjellige figurene i spillet har jo en rik historie fra tidligere, så her kunne de tatt mer inspirasjon fra tegneseriene for å skape en lenger og mer fyldig historie for hver figur, som ville vært unik for dette spilluniverset.

Ta opp kampen

Etter å ha brukt en del tid på modiene jeg kunne spille alene var jeg klar for å ta opp kampen med andre. Her fikk jeg velge mellom å enten spille lokalt eller på nett. Den lokale versjonen av flerspillerdelen byr på vanlige kamper med venner i stua, og kan sikkert avgjøre en del veddemål om hvilke superhelter og skurker som faktisk er de beste slåsskjempene.

Vil du heller måle styrke mot kjente og ukjente på nett, så har du litt flere varianter å velge mellom. Her kan du sette opp private kamper med venner, delta i egne rom for nybegynnere eller eksperter, eller bare spille såkalt rangerte kamper med tilgjengelige spillere. Du kan velge å spille helt vanlige kamper, men det er også noen andre og mer spennende varianter. Den mest interessante av disse kalles «King of the Hill», og går ut på at opp til åtte forskjellige spillere kan måle styrke og utfordre kongen på haugen. En begynner som kongen på haugen, og blir utfordret av andre spillere som vil ta plassen hans. Når det ikke er din tur får du se på kampene, og jeg syns dette fungerte bra. Det var ikke voldsomt mange andre som spilte på nett da jeg sjekket det ut, men jeg er overrasket over hvor raskt det gikk og hvor god flyten var når jeg først fant noen å spille med. Det var aldri lang ventetid mellom kampene, og ingen hakking eller andre irritasjonsmoment.

Injustice: Gods Among Us er et solid slåssespill basert på systemene NetherRealm har finjustert gjennom sine mange Mortal Kombat-spill. Likevel har en del nyvinninger som interaktive miljøer, storslagne angrep og «clash»-sekvensen gjort at jeg føler de ikke bare hviler på den velkjente formelen. De har kombinert det beste fra sine slåssespill med det beste fra superheltuniverset og lagd et helhetlig og polert produkt som fenger.

Historiemodusen byr på en annerledes og mer filmatisk måte å fortelle på, og det er en sømløs og spennende opplevelse. Du tas direkte fra filmsnutter inn i kamper, og det føles som å spille i en superheltfilm. Det å dele inn i ulike kapitler og se historien fra de ulike heltene og skurkene sine perspektiv var interessant, og variasjonen gjorde at det ikke ble ensidig eller kjedelig når det gjaldt selve spillingen. Sekvenser med kjapp knappetrykking ga også noen morsomme avbrekk i de mange voldsomme slagene som ble utkjempet.

Det er likevel rom for forbedring på visse områder av spillet. Med et utvalg av figurer med så dype og forseggjorte historier, hadde jeg ønsket at de gjorde litt mer ut av hver enkelt figur sin historie. Det er også en del fokus på scener og figurer fra Batman-universet, og jeg skulle gjerne sett at de valgte flere arenaer basert i universet til noen av de mindre kjente figurene som er med i spillet. Dette er likevel ikke nok til å ødelegge for all moroa man har som supermenneske i DC-universet.

Dette er et slåssespill med mye spennende å by på, og vil gi deg mye moro både alene og med andre. Det gir en stor barnlig glede å kunne sette ulike superhelter opp mot hverandre, og se hvem som er best. Ja, Wonderwoman kan faktisk banke dritten ut av Bane, og Superman kan kvestes av Lex Luthor. Med en fyldig historiedel, en drøss utfordringer og så mange episke kamper du bare måtte ønske, er det timesvis av underholdning å få her. Dette var virkelig moro, og noe jeg vil anbefale på det varmeste til alle som digger superhelter og slåssing.

Injustice: Gods Among Us kommer i salg fredag 19. april, for PlayStation 3 (testet), Xbox 360 og Wii U.