Intervju Don Worth

Romskipspillet FRON er ett av konseptene som inspirerte Don Worth. (Bilde: Don Worth)

Slik ble det første kommersielle rollespillet laget

Vi har snakket med en av de tidlige pionerene i spillindustrien.

Historien om rollespill på datamaskinen er nesten like lang som historien om penn-og-papir-varianten. Den originale versjonen av Dungeons & Dragons – spillet som la grunnlaget for alle dagens rollespill – kom i 1974. Allerede året etter dukket de første elektroniske variantene opp. Dette var spill utviklet for datidens enorme stordatamaskiner, og bar kryptiske navn som pedit5 og dnd for at ikke systemadministratorene skulle skjønne hva som skjulte seg bak filnavnene og slette dem. Det skjedde imidlertid ofte, og flere av sjangerens aller tidligste spill er borte for alltid.

Det ser kanskje ikke så imponerende ut, men Beneath Apple Manor er et svært viktig spill.
Det ser kanskje ikke så imponerende ut, men Beneath Apple Manor er et svært viktig spill.

Mot slutten av syttitallet startet datamaskinene sitt inntog i de tusen hjem, og naturligvis tok de spillene med seg. Ikke bare det, men på hjemmedatamaskinene vokste det frem et svært åpent spillmarked. Tidligere hadde kommersielle, elektroniske spill vært forbeholdt arkademaskiner og enkle konsoller der spillene måtte produseres på elektroniske kassetter, men med datamaskinen kunne alle lage og selge spill – og de kunne gjøre det uten konsollenes begrensninger. Dermed kom de elektroniske rollespillene hjem til spillerne.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

Allerede medlem?

Les kommentarene (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen